Arzenál Policie ČR: jak vám změří rychlost a jak se bránit

Prázdniny klepou na dveře a to znamená jediné – silnice budou osázeny policií s radary, kteří budou hlídat nejvyšší povolenou rychlost. Zjišťovali jsme, jaké nástroje mají na nás připravené.

Nic na světě není černobílé, tuplem to platí o měření rychlosti. Na jednu stranu jsou tu pravidla, která platí pro všechny, jako že se v obci jezdí 50 km/h, na druhou stranu moc dobře je vidět, že policii jde často o to zkasírovat řidiče a tzv. bezpečnost provozu hraje až druhé housle. To dnes ale řešit nebudeme. Mrkneme, čím nás to ti chlupatí vlastně měří.

Jaké jsou tresty za překročení rychlosti?

Překročení v obci Překročení mimo obec Počet bodů Bloková pokuta Pokuta ve správním řízení Zákaz řízení
o méně než 5 km/h o méně než 10 km/h 0 1 000 Kč 2 500 Kč
o méně než 20 km/h o mméně než 30 km/h 2 1 000 Kč 2 500 Kč
o více než 20 km/h o více než 30 km/h 3 2 500 Kč 5 000 Kč Pokud spáchá 2x za 12 měsíců
o více než 40 km/h o více než 50 km/h 5 nelze 10 000 Kč 6 -12 měsíců

Laserové měřiče

Někdo jim říká radary, to je ale špatně. Laserové měřiče používá státní i obecní policie a je to jeden z nejefektivnějších způsobů měření. Měřič funguje na vzdálenost až 1000 metrů, pokud policie pořizuje i fotografii, zvládne to bez problémů až na 400 metrů. Pokud už tedy vidíte auto s laserovým měřičem, jste už nejspíš vyfoceni.

Měření probíhá jen zlomek sekundy. Využívá se odrazu světla a detektory měření jsou schopny rozpoznat jen to, že jste už byli změřeni. Existují i rušičky paprsků, ale jejich používání je nelegální, takže to rozhodně nedoporučujeme.

Laserový měřič TruCam vás vyfotí až na 400 m.

Laserový měřič TruCam vás vyfotí až na 400 m.

Mikrovlnka

Jistě jste pochopili, že proti laserovým měřičům rychlosti nemáte moc šancí. Naštěstí těch je v České republice minorita. Mnohem více jsou rozšířené radary mikrovlnné. Ten znáte všichni – jsou to ty vozy s bradavicí vepředu. Při měření se využívá fyzikálního jevu zvaný Dopplerův efekt. Fyzikou vás nudit nebudeme, ale věřte, že se jedná o vysílání na frekvenci 34 a 34,3 GHz. Pokud máte detektor mikrovlnného záření, umí vás o přítomnosti měření informovat stovky metrů předem, protože vlny se odráží a detektory je snadno zachytí. Takže máte čas si zkontrolovat, zda skutečně jedete povolenou rychlostí.

Dosah měřícího zařízení není příliš velký, policie s nimi obvykle měří na vzdálenost do 40 metrů. Takové auto už rozhodně na silnici uvidíte, pokud si policie nehraje na „tajné“ a není schovaná nedůstojně v nějakém keříčku, i to se samozřejmě stává.

Mikrovlnné měření používají i některé stacionární radary, postupem času se ale vyměňují za průjezdové kamery.

Auta s bradavicí změří rychlost max na 40 metrů.

Auta s bradavicí změří rychlost max na 40 metrů.

Rozdílové měření

Velmi záludné je rozdílové měření rychlosti. Jak to funguje? To se za vás na dálnici pověsí Passat R36, který jede 130 km/h. Má cejchovaný tachometr, takže ukazuje přesnou rychlost. Vzdalujete se od něj? No tak jedete asi 130-159 km/h a máte to za litřík a 2 bodíky. Horší je, když jede 160 km/h a vy se mu stále vzdalujete…

Vozy jsou vybavené systémem, který rychlost měří a zaznamenává ji. Žádný detektor jej samozřejmě neodhalí. Musíte tak pravidelně koukat do zpětného zrcátka, jestli za vámi nejede podezřelé auto. Nevýhodou je, že tento systém vás změří klidně i na 300 metrů, takové auto pak ve zpětném zrcátku vypadá jako zrnko rýže.

Passat ve zpětném zrcátku? Rychle se zařaďte do pravého pruhu a doufejte, že vás nestihl změřit.

Passat ve zpětném zrcátku? Rychle se zařaďte do pravého pruhu a doufejte, že vás nestihl změřit.

Úsekové měření

Úsekové měření je obvykle docela fér. Máte označený začátek a konec měření, kamery lze vidět dostatečně dopředu, takže máte čas si zkontrolovat, zda jedete správnou rychlostí. Ono je vlastně jedno, jakou rychlostí projíždíte kolem první kamery, jde o to, aby průměrná rychlost na celém úseku nebyla vyšší, než je maximální povolená. Detektory vám v tomto případě nepomůžou, ale jsou navigace, které mají uložený seznam úsekových měření a včas vás upozorní, pokud si nevšimnete cedule informující o měření.

Vlastně ani není fér tohle házet na policii, protože případné překročení rychlosti obvykle řeší příslušný úřad. Co je výhodou, tady platíte jen pokutu, nikoliv body. Úředníka nezajímá, kdo auto řídil, jestli není nebezpečný, nebo jak často překračuje rychlost. Důležité je, aby poslal penízky na účet a vše je v pořádku. Ještě někdo si tak myslí, že měření rychlosti není jen výběr daní?

Úsekové měření bývá zřetelně označené.

Úsekové měření bývá zřetelně označené.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Fakta o tom, jak nás policie pokutuje. Budete se divit!

ŠKOLA HROU? POLICIE DĚLÁ KONEČNĚ NĚCO ZÁBAVNÉHO!