Recenze: Mission Impossible – Fallout. Tom Cruise jako Ethan Hunt přijímá další sebevražednou misi, aby ochránil nás všechny. Stojí to za to?

Tom Cruise pokračuje ve své úspěšné sérii nesplnitelných misí a všichni to evidentně vítají. Mission: Impossible – Fallout je sekvencí akčních scén na jeden nádech a pokračuje v duchu předchozího snímku z roku 2015. Proč stojí za to vypravit se do kina?

Nestárnoucí Tom Cruise je zpátky jako Ethan Hunt a spolu se svým týmem se pokouší zachránit životy nevinných při další nesplnitelné misi. Jak napovídá název Fallout, ve hře je rovnou jaderná hrozba a agenti IMF budou muset opět sáhnout na dno svých sil, aby katastrofě zabránili. Tom Cruise pokračuje ve své vesměs úspěšné sérii a stejně jako předchozí díl Rouge Nation i Fallout režíroval Christopher McQuarrie, se kterým Cruise spolupracuje opakovaně. Spolu už natočili filmy Valkýra, Na hraně zítřka, nepříliš povedenou Mumii a připravují i pokračování Top Gun.

„Filmem Mission: Impossible – Fallout vrcholí celá série“, říká Tom Cruise. „Vrací se většina postav, které se objevily v předchozích dílech, a dovypráví se všechny příběhové linky. Pro Ethana je to velmi osobní, ale na druhé straně také velmi epická cesta,“ dodává herec. A co si myslíme o filmu my po jeho shlédnutí?

Nebezpečené hračky ve špatných rukách

Hned v úvodu se Ethan Hunt pokusí zastavit obchodníky s jadernými zbraněmi. V momentě, kdy je ohrožen život člena jeho týmu, rozhodne se jej zachránit. Na úkor toho se plutoniová jádra ztratí. Celá organizace IMF je vinou Hunta pod tlakem. Na misi ke zpětnému získání plutonia proto musí chtě nechtě přibrat horkokrevného agenta CIA Augusta Walkera (Henry Cavill). Ten má při postupu v akci trochu jiné metody, než Ethan Hunt, a tak hlavnímu hrdinovi poněkud komplikuje život. A není sám, protože na scénu opět přichází záhadná Ilsa (Rebecca Fergusson), stejně jako Salomon Lane (Sean Harris), který byl záporákem v minulém díle. Ethan Hunt jako vždy závodí s časem a celá hra se začíná zamotávat. Každý má navíc své vlastní důvody a motivaci a není tak jednoduché určit, kdo je vlastně spojenec a kdo není.

Po mírném pádu zase vzestup

Všechny pozitivní reakce od kritiků i diváků ukazují, jak moc je Cruisova Mission: Impossible oblíbenou sérií. První díl z roku 1996 je divácky doslova milován. Dvojka pokulhávala, trojka skóre zase trochu napravila, když byla v ohrožení Huntova žena a boj o život se stal osobním. Ghost Protocol potom nabral nový dech a ustanovil tým, se kterým agent pokračoval dál i v Rouge Nation (u nás poněkud nehezký překlad Národ grázlů). Fallout se odehrává ve stejném duchu a celých 147 minut filmu je v podstatě přehlídkou akčních a krkolomných scén, kterými je série M:I proslavená. Situace je jako vždycky naprosto svízelná a při scénách ve výškách se v kině snadno opotí dlaně. Tom Cruise ukazuje, že Ethan Hunt dělá všechno nadoraz a ani na chvíli se nezastaví.

Návrat k Mission Impossible

Christopher McQuarrie je první režisér, který se k Mission vrátil. Po velkém úspěchu dílu s podtitulem „Národ grázlů“ , o kterém hovoříme výše, dostal další příležitost, kterou přijal s podmínkou, že mu bude umožněno změnit vizuální styl filmu a tempo vyprávění. „Chtěl, aby to působilo, jako když oba filmy točili různí režiséři, a zvládl to bravurně. Co zůstalo stejné, je drsná povaha celého snímku a jeho hrdinů. Pro Chrise nebylo nic nemožné, co ho napadlo, to jsme natočili,“ prozradil sám Cruise.

Nonstop akce

Ve filmu ale chyběl Jeremy Renner, který se s natáčením M:I-Fallout termínově nepotkal, ale velmi potěšila účast „Supermana“ Henryho Cavilla, kterému bysme klidně přidali ještě trochu více prostoru. Hunt se s týmem jako vždy prožene přes celý svět a všechny situace zachraňuje za vteřinu dvanáct. Pokud bychom měli filmu něco vytknout, je to jednoznačně celková délka. 147 minut je opravdu hodně a přestože dlouhé vygradované finále nijak nenudí, dvě a půl hodiny na zadku v sedačce je prostě znát. Dalším neduhem je mírná plochost hlavní postavy. Ethan Hunt je prostě agent, co do všeho skočí po hlavě, ale moc toho o něm nevíme. Takový Daniel Craig jako James Bond vzbuzuje větší sympatie a pocity držet mu palce. Přestože Fallout slízává samé pozitivní ohlasy, nedá se ubránit pocitu, že byl předchozí Rouge Nation (2015) celkově více zapamatovatelný a možná i o kousek lepší.

Všechno si udělám sám!

Tom Cruise je výjimečný herec, jaký nemá v hollywoodu obdoby. A teď nemyslíme herecké schopnosti jako takové, ale výsady, které si během svojí kariéry vybudoval. Jeho sláva pokračuje už třicet let bez jediné prodlevy, na rozdíl od herců, kteří se po letech odmlky nebo učinkování vrací v nějakém úspěšném filmu, nebo se také nevrátí vůbec. Tom Cruise je v tomhle opravdu ojedinělý, stejně jako v natáčení akčních scén, během kterých si všechno zkouší na vlastní kůži. Prosadit tohle je totiž během natáčení prostě nemožné, bez ohledu na vaši kondici. Produkce a štáb stojí strašné peníze, a nikdo si nemůže dovolit čekat, až se herci zahojí zlomený malíček, který si poranil náhodou během doskoku z metrové zídky. Každý má dubléra, a stoprocentně i Tom Cruise, ale co zvládne sám, to si prostě vyzkouší, včetně skoku z letadla v obleku speciálních jednotek, na který pilně díky filmu trénoval.

I proto natáčení téměř půl roku stálo kvůli Tomově skoku z jedné střechy na druhou, během kterého si poranil kotník. Kdo viděl video z nešťastného dopadu, určitě ve filmu pozná místo, kde se to stalo.

Zajděte do kina a napište nám svůj názor. Budeme se těšit!

Filmové novinky: Godzilla vs. monstra podruhé, superhrdinská parodie Shazam! a Dave Bautista proti teroristům

Recenze: Hotel Artemis – Jodie Foster jako zdravotnice v nemocnici pro gaunery. Proč je film tak strašně zbytečný?