Recenze: Hotel Artemis – Jodie Foster jako zdravotnice v nemocnici pro gaunery. Proč je film tak strašně zbytečný?

Do našich kin se blíží na první pohled slibně vyhlížející Hotel Artemis, který se tváří jako krimi nebo thriller, ale není vlastně ani jedno z toho. Možná by se dalo říct akční film, jenže ono tam té akce vlastně moc není. Trailer zkrátka kecá. Celkový dojem vyvolává otázku, proč vlastně snímek vznikl a co tím chtěl básník říct.

Prázdný hotel, prázdný film

Prastarý hotel Artemis je omšelá stará budova, i když ji zvenku prakticky neuvidíme. Vše se odehrává za zdmi nemocnice pro bohaté klienty z podsvětí. To je totiž pravý účel hotelu. Chodby, tapety, podlahy, dveře i celkové vybavení odpovídá stáří budovy, pokoje ale skrývají nejmodernější technologii k identifikaci nebo ošetření jakéhokoli zranění. V hotelu je třeba dodržovat přísně stanovený řád, jako vstup beze zbraně, žádné násilí uvnitř nebo vstup pouze pro platící členy. Že už jste tohle všechno viděli? Ano, přesně takhle funguje Continental, který navštěvuje bývalý zabiják John Wick. Touto rolí se Keanu Reeves zase dostal do záře reflektorů, v Hotelu Artemis ale nezazáří vůbec nic. Možná jen Jodie Foster trochu poblikává.

Jak funguje nemocnice pro grázly?

Je to jako kdybyste po Avengers natočili jiný film, který bude o budově, kde mají Avengers základnu, ale žádný z nich tam zrovna nebyl a dobrodružství prožijí jen ochranka, údržbář a maník, co zrovna přivezl pizzu. Hotel Artemis spravuje „Sestra“ Jodie Foster, která se stará o běh hotelu a sama léčí všechny návštěvníky. K ruce má zdravotníka Everesta, kterým je Dave Bautista (Drax/Strážci galaxie), což je dnes taková levná verze Dwayna Johnsona. Hned od začátku jsme vtaženi do rychlé situace, kdy do hotelu dorazí několik zraněných klientů, a všechno vypadá zajímavě a slibně. Sestra začne okamžitě celou situaci komentovat pravidly hotelu, které vlastně neříká postavám ve snímku, ale divákovi. Jenže přesně tímhle dojmem působí celý film, který jakoby vypadal, že se celou stopáž snaží vysvětlit a připomínat fungování hotelu. Stejně tak Sestra vede rozhovor s Everestem o tom, že hotel financuje král podsvětí, zvaný Wolf King. Charaktery sice všechna fakta znají, ale pro diváka si je spolu navzájem musí v rozhovoru zopakovat, abychom věděli, kdože se to k hotelu blíží. Tyto konverzace jsou naprosto strojené a účelové a rozhodně nejsou nijak zábavné. Tak trochu připomínají vyprávění v Sin City.

Slibovanou akci do filmu nedali

Režisér filmu Drew Pearce natočil svojí filmovou prvotinu, ale také si sám napsal scénář. Tak trochu to vypadá, že dostal nápad svojí fantazii z bloku přenést na plátno a někdo mu na to prostě dal peníze. První zmínky o filmu naznačovaly brutální akci a barák plný kriminálních živlů, ale nic z toho se nekoná. Jedinou větší akcičku tam předvede tajemná Nice, kterou zahrála Sofia Boutella. Dojem to na nás ale neudělalo žádný, protože nejsme příznivci padesátikilových štanglí, které v podpatcích zkopou tucet ranařů na hromadu. Nepřijde nám to dokonce ani sexy.

Zklamáním je pak i Jeff Goldblum, kterého sice vidíme rádi, ale když nás polovinu filmu postavy připravují na příjezd nejhoršího gangstera, jakým je Vlčí král, herecký veterán svým milým projevem příliš nevystihuje tu noční můru, jakou jsme měli očekávat. Což je ale zase chyba lidí, co za filmem stojí. Navíc se dá jeho role spočítat na minuty.

Amerika v plamenech!

Celý snímek se odehrává v Los Angeles v roce 2028, kdy vláda zprivatizovala vodu a zvětšila tak propastný rozdíl mezi boháči a chudinou, do které už spadá i střední třída. Vzhledem k tomu, že se celý film odehrává uvnitř a za zdi hotelu se podíváme jen minimálně, zdá se ale tohle post-apo prostředí pro snímek naprosto zbytečné. Všechno dění se tak dozvídáme prostřednictvím toho, že se postavy v hotelu dívají na zprávy. Tak proč sakra filmaři poslali Hotel Artemis do budoucnosti?

Kvůli jednomu jedinému momentu. Momentu, kdy je za zdmi hotelu raněná policistka. Aby ji Jodie Foster mohla přijmout, musel scénárista vymyslet, proč ji jednoduše nenaloží kolegové nebo sanitka a neodveze do nejbližší nemocnice. Drew Pearce na to vyzrál šalamounsky! Celá Amerika se zmítá v nepokojích, anarchii a zuří demonstrace a rabování. Opravdu na hlavu postavená klička. Ano, raději pošleme celý svět do existenční krize, a to i přesto, že zmíněná postava policistky nemá na děj žádný vliv a celá by se dala vystřihnout. Tady někdo moc nepřemýšlel. Anebo naopak, přemýšlel až příliš.

Pořád je o koho se starat! Nebo ne?

Jak opakuje Sestra ve filmu: jen další středa. Celý film se totiž odehrává během jediné noci, a Jodie Foster má plné ruce práce a běhá od jednoho pacienta ke druhému. Jaká úžasná náhoda, že se do hotelu, kde je registrováno pět a půl zabijáků, zrovna sjedou všichni naráz, a ještě je každý z nich postřelený nebo jinak zraněný? Snímek se snaží vyvolat dojem, že je Sestra noc co noc v plném zápřahu, a přitom to hotel svým rámcem sám vyvrací. Každý klient má totiž vlastní přezdívku a cimru pod stejným jménem. Ve filmu jich vidíme pět, tak můžeme říct, že jich bude celkově „mimo kamery“ třeba dvacet? Jodie Foster by tak noc co noc, měsíc za měsícem, jen seděla ve své ložnici a marně čekala, kdy už sakra někoho postřelí. A hlavně, aby to bylo někde poblíž, aby se dostal právě do hotelu Artemis.

Ne, tohle vážně nedopadne dobře, jak u kritiky, tak u diváků. Výsledkem je pak pouze to, že si po opuštění kina dojdete na záchod a cestou na parkoviště už nebudete vědět, co jste to vlastně viděli. A hlavně, k čemu to celé vlastně bylo?