3 nejúspornější vozy se spalovacími motory

Jednou přijde doba, kdy budeme jezdit zelenými auty, která pohání sluníčko, morčátka nebo mír plynoucí z našich srdcí. Zatím k tomu ale potřebujeme ropu (někdy v kombinaci s elektřinou). Podívali jsme se, která auta neudělají šejkům radost.

Vlastně toho mají auto-inženýři ještě hodně co zlepšovat. Stačí se podívat na výsledky Shell Eco-marathon Europe 2015. Nejúspornější auto s benzínovými motorem ujelo 2308,3 kilometrů na jeden litr benzínu. Kdybychom to měli převést do nám běžně udávaných čísel, znamenalo by to spotřebu 0,04 litrů benzínu na 100 ujetých kilometrů. Takže i ty nejúspornější auta, která představíme, jsou nechutní otesánci, kteří si prolévají hrdlo.

Volkswagen XL1

Více než 22 násobnou spotřebu, tedy 0,9 litru nafty na 100 km, má Volkswagen XL1. Přitom je na první pohled jasné, že to také není rodinný kombíček na cesty. Ačkoliv to tak z vnějšku nevypadá, je to laboratoř na kolech. Když jsme u Volkswagenu, tak je jasné, že o pohon se stará motor TDI. Konkrétně jde o dvouválec o objemu 0,8 litru se sedmistupňovou převodovkou DSG. A i když jsou TDI proslulé svou úsporností, tak ke spotřebě pod 1 litr by to nestačilo. Proto autu pomáhá ještě elektromotor. Celkem tato soustava pohonu nabídne výkon 51 kW, což na auto s hmotností pod 800 kg bohatě stačí. Celé auto je postaveno z nejmodernějších materiálů a aerodynamika ustoupila všemu. Takže vůz třeba nemá zpětná zrcátka, ale kamery, které promítají obraz na displeje.
Ačkoliv auto vypadá jako prototyp, vyrobilo se ho 200 kusů a vůz se v loňském roce prodával i v České republice, nestál ani 3 miliony Kč.
Když navštívíte společnost Porsche Česká republika a zavítáte do podzemních garáží, zjistíte, že jeden vůz zde dokonce parkuje. Poznáte ho podle toho, že je připojený na zásuvku.


Věděli jste, že ve Volkswagenu XL1 jezdil i pan Spock ze Star Treku?

Lexus CT 200h

VW group drží v ruce trumfy i v dalších úsporných vozech, jako je třeba Audi A2 nebo Volkswagen Lupo. Jenže už si je nemůžete delší dobu zakoupit. A kdo je po Volkswagenu druhou největší automobilkou na světě? Toyota. A co je výkladní skříní Toyoty? Lexus. Právě Lexus CT 200h je druhé nejúspornější auto, které si můžete pořídit. Průměrná spotřeba činí 3,6 litru benzínu na 100 ujetých kilometrů, na rozdíl od XL1 jde ale o zcela normální a dostupný hatchback, který může být za 600 000 Kč váš.
Úspory nejdou ruku v ruce s nesmyslnými opatřeními. O pohon se stará zážehová 1,8ka s výkonem 73 kW. Jenže takové auto by žralo asi tak 8 litrů. Takže opět pomáhá baterie a elektromotor. Ten má docela dost síly – 60 kW, takže Lexus není žádnou brzdou provozu a stovku pokoří jen lehce nad 10 sekund. O pohon se pak stará variátor (bezestupňová převodovka), který se snaží o maximálně úspornou jízdu. To znamená vypínání benzínového motoru kdykoliv to jde a co největší podíl jízdy na elektřinu. Baterie se pak dobíjí vždy, když brzdíte (rekuperace energie) nebo když musí běžet spalovací motor a má přebytek výkonu.

Když budete mít Lexus CT, budete moci skákat do vody a koukat na ohňostroj. To nám chce říct reklama Lexusu. Nejsou ti Japonci trochu divní?

Škoda Citigo G-TEC

Dží co? Dží tek? Co to sakra? Pokud jste se s tímto výrazem ještě nesetkali, tak vězte, že je to auto, které může jezdit na benzín, ale primárně je dělané na to, aby jezdilo na stlačený zemní plyn. A spotřeba malé Škodovky je pak 2,9 kg (neplést s litry) na 100 km. Když si vezmete, že cena 1 kg CNG je kolem 26 Kč, nemusíte mít ani diplom z MatFyzu, aby vám bylo jasné, že tohle auto umí jezdit za hodně málo peněz. Je třeba počítat s tím, že 50 kW z něj neudělá žádného tryskáče, ale kdo to ročně otočí kolem koule, tomu se vyšší investice (+ cca 60 000 Kč) rychle vrátí. Nevýhodou může být, že CNG nenatankujete všude, takže je třeba plánovat, kudy pojedete a kde natankovat. Škoda ale na své řidiče myslí, takže vyrobila aplikaci pro smartphony, kde je seznam všech čerpacích stanic CNG v Evropě.

Citigo není radno podceňovat. I se slabým motůrkem se ručička tachometru umí vyškrábat na 180 km/h.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Lexus is: vůně elektriky

Legendy Jakuba Rejlka – jízda pokračuje!