Vyznáte se v kapalinách pro auto?

I když máte supermoderní auto, o kapaliny v něm je třeba se starat. Je to vlastně jedna z mála věcí, kterou byste měli čas od času kontrolovat. Ale vyznáte se v nich?

Brzdová kapalina

Ze všech kapalin ve vozidle lze tu brzdovou považovat za nejdůležitější. Pokud není poškozený okruh, ve kterém kapalina proudí, asi vám mizet nebude, ale časem ztrácí své dobré vlastnosti. Především tím, že se do brzdové kapaliny dostává voda. V čem vlastně tkví nebezpečí? Při namáhání se brzdová kapalina zahřívá. To by bylo v pořádku do té doby, než změní skupenství z kapalného na plynné. Určitě si z hodin fyziky pamatujete, že zatímco kapalina je téměř nestlačitelná, plyn je stlačitelný velmi dobře. Pokud se v brzdové kapalině vytvoří bublina, můžete brzdový pedál mačkat jak chcete (ve skutečnosti pomůže zapumpovat vícekrát nadoraz, jenže to vás v kritické situaci nenapadne a není na to čas) a auto nebrzdí. Protože stlačujete plyn a ne brzdové třmeny.

Problém je právě ve vodě, která se dostává do brzdové kapaliny. Zatímco ty nejlepší brzdové kapaliny (označované jako DOT5.1) mají bod varu 260 stupňů Celsia, voda má pouze 100.

Brzdovou kapalinu tak nestačí jen dolévat, ale čas od času (ideálně po dvou letech) kompletně vyměnit, protože nasávání vlhkosti se žádná kapalina neubrání.

Jakou vybrat? Kapaliny se liší technologií výroby, dnes se nejčastěji používá DOT4 s bodem varu 230 stupňů, obvykle má barvu žlutou nebo vínovou. Barva sama o sobě ale žádný vliv na funkci nemá. Je to jen z toho důvodu, abyste dobře viděli v zásobníku, zda je jí dostatek. Pokud si nejste naprosto jistí, jakou brzdovou kapalinu vybrat, raději to nechejte na odbornících.

Na brzdové kapalině je symbol brzdového obložení.

Na brzdové kapalině je symbol brzdového obložení.

Chladicí kapalina

Chladicí kapalina je pro běh motoru velmi zásadní. Pokud chladicí kapalina chybí a nastane přehřátí, může dojít i k nevratnému poškození motoru. Naštěstí má každé auto teploměr chladicí kapaliny, takže na přehřátí vás upozorní. Pokud se tak stane, je třeba reagovat okamžitě. Obvykle pomůže, pokud přerušíte zátěž motoru a necháte jej odpočinout. Před kontrolou chladicí kapaliny si dejte minimálně hodinku odpočinek. Chladicí systém je uzavřený, pokud je v něm místo chladicí kapaliny jen pára, mohli byste se při otevření nehezky opařit.

Chladicí kapalina je vlastně směs vody a monoetylenglykolu (lidově známý jako Fridex). Tato směs zaručuje, že kapalina nezmrzne, nezatuhne, ale kromě toho má kapalina i několik dalších funkcí. Zabraňuje korozi, usedání vodního kamene, zabraňuje pěnivosti a má ještě několik dalších funkcí. Chladicí kapalina by se z auta neměla ztrácet. Pokud se tak děje, něco je špatně a mazejte do servisu. Ale po nějakých 5 letech doporučujeme kompletní výměnu, protože v zimě sice nezamrzne, ale právě zmíněné funkce kapaliny budou omezené. Médií je na trhu celá řada, my doporučujeme sázet na ověřené značky a takového typu, jaký doporučuje výrobce vašeho vozu. Většinou jde o koncentráty, které se ředí vodou. Destilovanou vodu nepoužívejte, sáhněte po běžné kohoutovce. Poměr míchání určitě neměňte. Nejlepší vlastnosti má právě v poměrech doporučených výrobcem.

Zásobník nikdy neotvírejte hned po jízdě!

Zásobník nikdy neotvírejte hned po jízdě!

Motorový olej

Rozsvítila se vám na palubní desce kontrolka nedostatečného mazání? Máte asi tak 5 sekund na to vypnout motor, aby nedošlo k jeho poškození. Většina moderních aut má dnes senzory pro automatickou kontrolu oleje, pokud tuhle vymoženost vaše auto nemá, doporučujeme kontrolu oleje aspoň 1x týdně. Výměny olejů jsou dané výrobcem. Bývá to dané jak nájezdem kilometrů, tak obdobím životnosti. Některé vozy mají dokonce proměnlivý interval, kdy senzor hlídá kvalitu oleje. Tak jako tak doporučujeme olej měnit tak při 80 % jejich životnosti. Pokud tedy výměnu máte nastavenou každých 30 000 km, raději jej měňte po 24 000 km. Olej není zase až tak drahý a motory jsou na jeho kvalitu velmi citlivé.

Dnes už se setkáte jen se syntetickými oleji, ještě před několika lety se používaly minerální. Při doplňování motorového oleje si nehrajte na hrdiny a používejte stále stejný olej se stejnými specifikacemi. Prostor na experimenty se nemusí vyplatit. Proč? Každý olej má nějaké vlastnosti. Jsou oleje, které třeba „zabraňují“ usazování karbonu. Co se stane, když ho použijete do staršího auta? Ten ty nánosy karbonu, které jsou vlastně zcela neškodné rozpustí a najednou máte v oleji částečky s tvrdostí blížící se tvrdosti diamantu. Myslíte, že to bude dobře mazat? Fakt ne!

Tip: Pokud máte podezření, že se vám podařilo motor poškodit, zavolejte si radši do autorizovaného servisu TUkas. Postarají se vám o vozy značky Kia, Dacia, Renault, Opel, Volvo, Volkswagen, Audi i ŠKODA. Kromě opravy vozu si můžete navíc nechat interiér dezinfikovat pomocí ozónu, který ničí veškeré viry, bakterie a plísně, což ocení zejména alergici a astmatici.

Pokud výrobce doporučuje Castrol 0W-30, tak ho tam zkrátka dávejte.

Pokud výrobce doporučuje Castrol 0W-30, tak ho tam zkrátka dávejte.

Ostřikovače

Aby bylo čelní sklo stále čisté, tak na jeho čištění nepoužívejte vodu. Vodou nic neomyjete. Asi nemusíme zdůrazňovat, že v zimě je třeba použít nemrznoucí směs. Ta obsahuje alkohol, který zabraňuje zamrzání, zároveň docela účinně sklo myje. Když už nehrozí mráz, sáhněte po speciálních letních směsích. Ale čtěte podrobně složení takové kapaliny. Jen barvivo a vůně je k ničemu. Je třeba, aby kapalina obsahovala povrchové aktivní látky, které pomůžou odstranit zbytky hmyzu.

Náš tip: Čelní sklo v létě umývejte častěji s malým použitím kapaliny. Obvykle stačí co cca 10 minut jen lehce stříknout a mrtvoly mušek půjdou pryč. Jakmile je necháte více přischnout, bude potřeba mnohem větší množství kapaliny, aby šly dolů.

Vodu do ostřikovačů jistě doplňoval každý z nás.

Vodu do ostřikovačů jistě doplňoval každý z nás.

Hydraulické oleje

Největší zapeklitostí jsou hydraulické oleje, které se používají do serva řízení nebo do automatických převodovek. Pokud jezdíte běžnými evropskými vozy, nebude to problém, potřebný olej seženete všude a také v servisu ví, po čem sáhnout. Pokud ale máte auto z jiného světadílu, ať už Ameriku, Japonce či Korejce, bude to složitější. Ani autorizované servisy často neví, jaký olej by se měl použít a jeho sehnání bude trochu složitější. V těchto specifických případech doporučujeme použít Google, především zahraniční stránky a zjistit, jaký olej je třeba objednat. Velmi často jde o velmi specifické oleje se speciálními vlastnostmi. Pokud nepoužijete právě tyto, může dojít k poškození součástky.

Hydraulických olejů jsou stovky druhů.

Hydraulických olejů jsou stovky druhů.

Autor: Analytik