Tempomat je úžasný vynález! Proč je dobré ho mít?

Tempomat slouží pro udržování stálé rychlosti vozidla. Patentoval si jej inženýr Ralph Rowe Teetor už v roce 1945. Co vlastně všechno o něm víme? A proč bychom ho měli v autě mít?

O tempomatu prý začal přemýšlet jeho vynálezce při jízdě se svým právníkem, který když řídil a zároveň mluvil, nevědomky vozidlo zpomaloval. Jakmile domluvil, opět rychlost přidal. Panu Teetorovi se neustálé zpomalování a zrychlování nelíbilo a tempomat byl na světě. První auto, kde byl nainstalován byl Chrysler Imperial.

Aby nohy nebolely

Tempomat tedy udržuje nastavenou rychlost, přičemž se automaticky vypíná při brždění, akceleraci nebo sešlápnutí spojkového pedálu. Prvotně se montoval převážně do autobusů a nákladních aut, kde pomáhal profesionálním řidičům udržovat stálou rychlost. Při delších cestách je logické, že vás začnou bolet nohy, hlavně pak šlapka, která je neustále na plynovém pedálu. Profesionální řidiči si ho tedy oblíbili, protože udržoval danou rychlost za ně a nohy tak netrpěly. Navíc se díky stejné rychlosti “šetří” palivem, i když zde záleží na typu motoru a dalších proměnných. Nicméně jeho oblíbenost stoupala a řidiči jej začali vyžadovat i v osobních vozech, kam se nyní běžně montuje.

Tip: Pokud jste šťastným vlastníkem amerického vozu, nezapomeňte na servis amerických vozů.

Tempomat neovlivní vzhled interiéru vozu

Tempomat má tu úžasnou vlastnost, že je vlastně vcelku nenápadnou věcičkou, které si na první pohled skoro nikdo nevšimne. Pro úzkostlivé majitele, nebo spíše majitelky nových automobilů, kteří si vybrali své auto zvláště kvůli vzhledu, je toto určitě dobrá zpráva. Jak tedy vypadá? Vizuálně je tempomat součástí páčky směrových světel u volantu. Na této páčce je jednoduché nastavení rychlosti. Nic, čeho si na první pohled všimnete jako výjimečného. Co však není vidět je regulátor, snímače polohy brzdového pedálu, pedálu spojky, kabely a snímač rychlosti vozidla. 

Montáž tempomatu? No problém! Ale…

Montáž tempomatu není sice mechanicky složitá, ale doporučuje se obrátit na odborníka. Důvodem je nutnost zásahu do počítačového programu vašeho vozu, což se bez odborné pomoci dá zvládnout jen těžko. Kromě toho je třeba upravit i ovládání plynového pedálu, což by měl také zajistit odborník. Vše se může nařídit za pomocí funkcí diagnostiky v řídící jednotce vozu, ke které se naprostý laik dopracuje hůře. Je pravda, že ještě staré škodovky šlo opravit skutečně na koleně, dnešní práce automechanika je však spíše o počítačových programech a testech, které dokáží ihned zjistit, kde se vyskytuje nějaký problém. Montáž tempomatu do práce automechanika plně spadá.

Nekupujte neoriginální součástky

Originální tempomat se může instalovat ve velmi krátkém čase. Většinou vše jde do sériově vyráběných automobilů typu Audi, VW nebo i české Škodovky. Do starších vozů těchto typů bohužel instalovat nejde. Pokud se rozhodnete pro tuto pomůcku, která vám určitě zpříjemní vaši jízdu, tak se nemusíte bát, že jste nepořídili dobře. Všechno záleží jen na tom, jak a kde ho koupíte. Důrazně doporučujeme zakoupit u výrobce/prodejce vašeho auta jako originální díl. Tempomat bude spolupracovat s řídící jednotkou vašeho vozu a tak se vůbec nedivte, že je skutečně třeba zapracovat na tom, aby vše bylo přesně tak, jak to určují pravidla jednotlivých automobilek. Všechny ostatní, které jsou zakoupené “bokem”, v bazaru či na skládce nemusí s vaším autem dobře komunikovat a tudíž by se vám nemusely vyplatit.

Tip: Podívejte se například na skladové vozy Opel prodejce Auto Staiger.

Cena?

Jeho cena se pohybuje v průměru kolem 10 000 Kč. Cena se liší v závislosti na typu auta, kvalitě součástek apod. Jednotlivé díly na výměnu jsou samozřejmě levnější. Cena montáže je pak v rozmezí cca 2 000 -3 000 Kč.

Tempomat a LPG

Kdo má v autě tempomat a uvažuje o přestavbě auta na LPG, může mít radost. U většiny aut s LPG nemá problém. Ale pozor, neplatí to bohužel u všech aut. Je třeba poradit se s konkrétním autoservisem, který přestavby zajišťuje, jestli je u vašeho auta kombinace lpg a tempomatu vhodná, popřípadě jaký bude mít vliv na výkon vozidla.

Tempomat – Adaptive Cruise Control (ACC)

Jedná se o novější typ, který není zcela běžný. Jeho výhodou je, že udržuje nastavenou rychlost a k tomu dodržuje stanovený odstup od před vámi jedoucích vozů. Standardně to umí ve 3 typech vzdáleností (velké, střední, malé).
Tuto vymoženost najdete například u nového Opelu Zafira 2016.

Tak co, jdete do toho?

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nové kontrolky v autě. Znáte je všechny?

Autopilot: co brání autonomní jízdě