9 tipů pro výměnu pneumatik

Už se to blíží. Je čas udělat pápá letním pneumatikám a nahodit zimní traktory. Jak při výměně neprohloupit? Nabízíme vám úplně jiné tipy než loni!

1. Odložte výměnu na co nejpozději

Zimní pneumatiky nejsou žádná výhra. Vždy zhorší jízdní vlastnosti auta a není s nimi vůbec legrace. Jsou to gumy do nepohody a ne pro radost. Povinně je musíte mít na voze od 1. listopadu, to je dané zákonem. Ale je to první ze dvou podmínek. Ta druhá je, že na pozemní komunikaci musí být souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Pokud je tedy silnice suchá, neb je venku krásných 7 stupňů a nic z toho nehrozí, klidně si nechejte letní pneumatiky.

Zimní výbava = zimní pneu

Zimní výbava = zimní pneu

Jiná je situace, pokud je na silnici tato značka. Pokud je po 1. listopadu, musíte za touto značkou jet na zimních, i kdyby bylo 30 nad nulou.

2. Dodržujte rozměr

V technickém průkazu (tom velkém papíře) máte vypsané povolené rozměry pneumatik. Pokud tedy máte napsané, že můžete mít pneumatiky 205/55 R16, znamená to, že na vůz můžete obout právě tyto pneumatiky a žádné jiné. Ano, technicky tam klidně můžete dát i 215/50 R16, ale v tom okamžiku není vozidlo technicky způsobilé. Možná je to absurdní, ale neprojdete STK. Největší průšvih to může znamenat v případě nehody. Pokud auto není z nějakého důvodu technicky způsobilé, pojišťovna může plnění krátit, pozor na to!
Výhodou je, že v technickém průkazu budete mít schváleno určitě více rozměrů pneumatik, takže trochu manévrovacího prostoru máte. A pokud ne, nic není ztraceno. Pokud jsou pneumatiky typově schválené, je to jen trochu úředničiny a můžete si je nechat připsat do technického průkazu. Jak na to, to najdete přímo na webu Ministerstva dopravy.

Rozměry pneumatik máte dané v technickém průkaze.

Rozměry pneumatik máte dané v technickém průkaze.

3. Nevěřte testům

Každý rok vychází mraky srovnávacích testů pneumatik, které dělají „autority“, jako je německý autoklub ADAC apod. Jsou tyto testy důvěryhodné? Já jim nevěřím ani trochu. Mimochodem, všimli jste si, že třeba u letošních testů ADAC chybí pneumatiky Continental ? Úplně vypadly. Náhoda? Nemyslím si.
Dejte spíše na vlastí zkušenosti. Věřte osvědčeným značkám, které investují velké peníze do vývoje a nemůžou si dovolit vypustit šunt.

4. Ujasněte si, kde jezdíte

Stačí se podívat na vzorek pneumatiky. Čím hrubší, tím více je určený pro jízdu na sněhu, na ledu. Čím více drobnějších lamel, tím lépe si poradí s vodou a břečkou. Pokud jste z velkého města, měla by být právě pro vás taková pneumatika správná. Hlavní tahy bývají ošetřené a když se chcete vydrápat k horské chatě, to raději nasaďte řetězy.

Často je lepší hned nasadit řetězy, než se trápit.

Často je lepší hned nasadit řetězy, než se trápit.

5. Sledujte valivý odpor

Je to takový nepěkný… zlá věc. Výrobci se snaží snižovat valivý odpor pneumatik, aby byly více „eko“. Co to vlastně znamená, ten valivý odpor? Čím méně se pneumatika lepí k silnici, tím menší má valivý odpor. Dokonale nízký valivý odpor má třeba tramvaj na kolejích. Už víte, na co narážím? Ano, tramvaje se v zimě ani nemůžou pořádně rozjet. Vaše pneumatika potřebuje mít co největší valivý odpor. Musí být k silnici prakticky přilepená. Ekologické pneumatiky bývají tvrdé a hůř brzdí a hůř se s nimi rozjíždí. Čím méně eko, tím lépe!

Ekologická pneu se hodí na ekologické auto. Vy si je nekupujte.

Ekologická pneu se hodí na ekologické auto. Vy si je nekupujte.

6. Celoroční pneumatiky

Je to velké téma. Celoroční pneu, ano nebo ne? Zase si ujasněte, kolik toho najezdíte a kde. Jezdíte celý rok po Praze? Pak celoroční pneu není problém. Bydlíte ve Vrchlabí a denně jezdíte po vrstvě sněhu? Pak na ně raději zapomeňte. Celoroční pneumatika je kompromisem mezi letní a zimní, takže dobře nefunguje ani v létě, ani v zimě. Na druhou stranu ji častěji vyměníte, takže nová celoroční pneumatika se bude v zimě chovat výrazně lépe, než sjetá zimní.

7. Jak je to s tou šířkou?

Dříve se na zimu doporučovaly užší pneumatiky. Takže třeba na léto 225 a na zimu 195. Má to něco do sebe, pokud jezdíte po tvrdé uježděné vrstvě sněhu nebo ledu. Je to vlastně rozdíl jako mezi lyží a bruslí. Zatímco s bruslí si na ledu krásně zatočíte a pojede vám jen dopředu, lyže si bude dělat, co chce. Podobně se i užší pneumatika zařízne, zatímco široká bude klouzat. Na druhou stranu, pokud jezdíte hlavně po dálnicích a ošetřených silnicích, více využijete výhod širších pneumatik.

8. Kupujte jen nové

Zimní pneumatiky rychle stárnou. Někdy se dokonce nedoporučuje s nimi jezdit déle, než 3 sezony, protože pak ztratí některé fyzikální vlastnosti – pneumatiky ztvrdnou. Na to si dejte pozor, když pneumatiku kupujete z e-shopu. Neválí se jim tak od loňské zimy? Chtějte letošní ročník!

Na každé pneumatice je měsíc a rok výroby. Tato je z května 2016.

Na každé pneumatice je měsíc a rok výroby. Tato je z května 2016.

9. Nejezděte na letních

Napadl sníh? Raději nejeďte ani k supermarketu. Ne, že byste to na letních nezvládli, ale problém je zase kvůli pojištění. Existuje spousta rozsudků o tom, že pojišťovna zrušila plnění kvůli tomu, že řidič jel v zimě na letních pneumatikách. Škodu někomu cizímu pak jistě platit nechcete.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Tempomat je úžasný vynález! Proč je dobré ho mít?

Nové kontrolky v autě. Znáte je všechny?