
Autotest Volkswagen ID.3: cesta z pekla nebo do pekla?
Letos si slavná kopřivnická automobilka Tatra připomíná neuvěřitelných 170 let nepřetržité výroby. Známý český strojírenský podnik za tu dobu vyprodukoval mnoho legendárních vozů a také se může pyšnit nejdelší nepřetržitou tradicí výroby kolových dopravních prostředků v rámci celého světa.
V prostorách, které již prošly mnoha přestavbami, se poprvé začala vyrábět auta značky Tatra již v roce 1850. Nejdříve se ale rodák z Kopřivnice rozhodl, že se dá na výrobu kočárů a bryček. K původnímu nápadu pana Ignáce Šustaly, který celou tradici započal, se později připojila i výroba železničních vagonů.
Ve stejné firmě, ale již pod novým majitelem, zde bylo vyrobeno první osobní auto. Dostalo jméno Präsident. A již rok poté se pod rukami šikovných dělníků zrodil první motorový nákladní vůz.
NW Präsident byl prvním osobním automobilem, který spatřil světlo světa v květnu roku 1898, odkud se vydal na cestu do Vídně. To již nesla továrna jméno NW a vznikla z ní dokonce akciová společnost.
Nesseldorfer Wagenbau, česky Kopřivnická vozovka, tedy dala tomuto autu své označení. A bylo to auto skutečně unikátní! Kopřivnická automobilka se stala výrobcem prvního automobilu se spalovacím motorem v rámci celého Rakouska-Uherska i celé střední Evropy!
První automobil kopřivnické automobilky vzbudil zájem i rozruch. (zdroj foto: www.wikipedie.org)
A jak dlouho památná cesta do Vídně posádce prvního automobilu na našem území trvala? Pokud tipujete, že trasu dlouhou zhruba 330 kilometrů neujeli za půlden, máte pravdu. Celkově jeli 24 a půl hodiny, z čehož bylo 14 a půl hodiny čisté jízdy. První automobil se dokázal pohybovat úctyhodnou průměrnou rychlostí 23 kilometrů za hodinu.
V hlavním městě Rakousko-Uherska bylo vozidlo představeno v rámci výstavy věnované padesátiletému výročí vlády Františka Josefa I. Poté vůz sloužil pro výcvik řidičů. I když byl postupně upravován, nakonec se vrátil zpět do naší vlasti. V roce 1918 se stal stálou součástí automobilové sbírky Národního technického muzea, kde jej můžete obdivovat dodnes.
Tatrovka tohoto označení je jedním z nejslavnějších nákladních vozidel, které se povedly automobilce vyprodukovat. Původně bylo auto vyráběno pro potřeby německé armády, která si pochvalovala spolehlivost a skvělé jízdní vlastnosti, které toto auto v terénu vykazovalo.
Postupně se auto rozšířilo i do československé armády a do civilní jízdy. Nejvíce si auto chválili v drsných podmínkách sovětské Sibiře. Dodnes tam v městě Susuman stojí pomník, který nechali místní slavnému autu postavit.
Tatrovek 111 bylo vyrobeno ve více než 34 tisících kusech – a to v mnoha různých obměnách. Vozy sloužily k přepravě cementu a jako tahače, valníky nebo sklápěče. Vyrobily se ale i autojeřáby, bagry a cisternové vozy. Výroba tohoto vozidla byla prováděna mezi lety 1942 až 1962, kdy byl tento model nahrazen modernější verzí, Tatrou 138.
Tatra 111 patří k nejznámějším modelům automobilky. (zdroj foto: www.wikipedia.org)
Auta Tatra 613 byla snem mnoho obyčejných smrtelníků. Reprezentativní limuzína vyšší střední třídy, která se vyráběla v letech 1974 až 1995, totiž vozila jen a pouze papaláše. Byla určena pro nejvyšší státní úředníky a funkcionáře, kteří tehdy stáli u koryta.
Jezdili v něm prezidenti, členové vlády nebo ředitelé státních podniků. Vozidlo se vyrábělo v pobočce Tatry, v Příboře, a to pouze v regulovaných malých sériích. Výroba byla velmi drahá i proto, že mnoho komponentů se tvořilo ručně.
Tato poslední osobní Tatrovka byla nakonec vyrobena v počtu zhruba 10 tisíc kusů. Samozřejmě dnes představuje velmi ceněný předmět sběratelské činnosti, ale v roce 1995, kdy bylo vyrobeno poslední auto, se bohatá klientela začala orientovat na koupi automobilů ze zahraničí, a o domácí Tatrovku ztratila zájem.
Tatra 613 byl hotovým unikátem a snem nejednoho muže. (zdroj foto: www.wikipedia.org)
Přejete si Tatru 613 vidět na vlastní oči? Máte možnost si tento a mnohá jiná auta z historie značky Tatra připomenout přímo v muzeu, které je v městě Kopřivnici.
Legendy Jakuba Rejlka: Tatra 603 B6