Subaru Levorg: Měl šanci stát se autem roku…

Levorg letos bojoval! V anketě České auto roku skončil hned na druhém místě – za domácím Superbem. A to je luxusní umístění. Čím zaujal porotu?

Psát text o Subaru není vůbec jednoduché, protože tyhle auta jsou více o emocích, o cítění, o pocitech. Pokud tedy o Levorgu uvažujete, vyzkoušejte si testovací jízdu. Předtím si ale přečtěte naše dojmy.

Zase kombi

Subaru není ve vozech kombi žádným nováčkem, úplně nový je ovšem název Levorg. Vznikl ze slov LEgacy reVOlution touRinG. Volně přeloženo, je to revoluční kombi od modelu Legacy. Kombík byl vlastně původně určený pro úplně jiné trhy, vždyť 80 % produkce Subaru končí v USA, ale hlad po kompaktním kombíku v Evropě zajistil, že se auto dostalo i k nám. A to je dobře.

Ačkoliv by někoho mohla napadnout příbuznost právě s Legacy, ve skutečnost technicky Levorg vychází z ostrého modelu WRX STI. A to hodně. A to je zase moc dobře.

Pro Evropu

V zahraničí se Levorg prodává i s výkonnějšími motory, pro Evropu je určen výhradně motor s objemem 1,6 litru a samozřejmě přeplňováním. Jak je u Subaru zvykem, jde o motor typu boxer, tedy s protiběžnými písty. Jelikož motor dává 125 kW, tedy 170 koní, není ke smutku důvod. Trochu jsme se báli automatu. Není to totiž tak úplně běžný automat, ale jde o variátor – tedy převodovka, která plynule mění převody. To znáte třeba ze svého skútru. Tyhle převodovky byly vždy v autech trochu divné. Ale v Subaru zamakali na vývoji především softwaru a převodovka funguje znamenitě. Pokud jedete na pohodičku, tak se využívá toho, že převodovka vlastně nemá žádné stupně. Držíte tak třeba 2000 otáček a auto plynule zrychluje. Žádné cukání, žádná ztráta tahu při přeřazení. Pokud ale začnete jet ostřeji, začne se chovat jako klasický automat, který tam „sází“ rychlosti. Tím, že vidíte, jak rostou otáčky a cítíte přeřazování, máte mnohem silnější zážitek ze samotného zrychlení a tak to má být.

Na své si přijdou i puritáni. Stačí řadicí páku přesunout doleva a k dispozici máte 6 přednastavených rychlostních stupňů, které řadíte pádly pod volantem. Funguje to skvěle, vůbec byste nepoznali, že nemáte „klasický“ automat.

Dřepí, proto drží

Už při nasedání do vozu si všimnete jedné základní věci. Levorg leží téměř na zemi. Usedáte hodně nízko a vlastně celé auto je konstruované tak, aby mělo těžiště co nejníže. To asi neocení váš děda s přeoperovanými kyčlemi, ale oceníte to v každé zatáčce. Opět je třeba si to vyzkoušet, ale auto se zkrátka vůbec nepere s dynamikou toho, kam má jet (pokud jedete správně, ale o tom později). Díky nízkému těžišti se nenaklání a je tak pořád přilepené k vozovce. To vám dává obrovskou jistotu toho, že auto drží na silnici jako přilepené. Jasně, je to hrozný klišé, ale tady to zatraceně platí!

Jak to jede?

Způsob jízdy Levorgu se docela hodně liší od současných moderních aut. Když řídíte, pořád musíte myslet na to, že řídíte. Nemůžete jen tak nahodit tempomat, jet a myslet na jiné věci. Levorg je jako štěňátko, které chce, abyste si s ním pořád hráli. Na každý nájezd do zatáčky se musíte soustředit. Prakticky v jakémkoliv dnešním moderním autě můžete projet zatáčku neuvěřitelně rychle. A můžete udělat i nějakou tu řidičskou chybu a elektronika do toho zasáhne tak, že jedete tam kam chcete a ani vlastně nevíte, že ESP vám právě zachránilo krk.

V Levorgu to funguje jinak. Uděláte řidičskou chybu a Levorg udělá tytyty! Tohle bylo špatně. Ubral jsi plyn před zatáčkou, takže nebyla tady síla, která by mě táhla ven. Kombinace pohonu všech kol a bezestupňové převodovky zajistí, že po ubrání se auto nezhoupne na přední kola, jak jste zvyklí, což pomáhá tomu, že auto ochotněji mění směr jízdy. Levorg vám dá facku, abyste si zapamatovali, že zatáčky u této čtyřkolky se jezdí pod plynem. A příště si to budete pamatovat.

Pro koho?

Jezdíte 20 000 km ročně a více? V autě často telefonujete, využíváte čas k přemýšlení? Pak Levorg není pro vás. Počítejte s tím, že když se necháte unést a budete využívat ochoty motoru se vytáčet, budete v průměru jezdit za 12 litrů benzínu. Po kurzu sebeovládání se dostanete tak na 9-10. Pokud ale hledáte auto pro zábavu a potřebujete navíc velký kufr (ten v Levorgu je fakt hodně velký!), tak vás Levorg nezklame. Bude z vás vychovávat řidiče, který umí řídit, ne jen jezdit. Může to být skvělá vstupenka třeba do ostrého WRX STI, jehož 300 koní není pro zelenáče.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s
Maximální rychlost 210 km/h
Pohotovostní hmotnost 1551 kg
Průměrná spotřeba 7,1 l/100 km
Rozměry 4 690 × 1 780 × 1 490 mm
Cena od / testovaného vozu 759 000 Kč / 722 300 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: