Renault se spojí s automobilkou Fiat Chrysler. Podmínky fúze dvou gigantů už se projednávají

Chystá se obří fúze dvou výrobců aut. Fiat Chrysler projednává spojení s automobilkou Renault. Co to znamená pro automobilový trh a které další značky tito giganti vlastní?

Renault se spojí s Fiatem

Pod názvem Fiat si hodně lidí představí malé auto. Takové, které automobilka kdysi vyráběla. Doba se ale mění a velké značky patří tomu, kdo do nich přelije více peněz. Automobilka Fiat Chrysler v současné době zaštiťuje a vlastní značky Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, ale také Jeep, Dodge, Ram a Maserati. Takovéto rčení, jakože jezdím americkým Jeepem, už tedy neplatí. Podobně je to s poctivými Volvy, které dnes vyrábí Číňané. Renault zase sdružuje ještě značky Dacia a Lada. Chystaná transakce má hodnotu kolem 35 miliard eur, a posvětit ji tak musí i vládní zastupitelé.

Je Renault Nissanu nevěrný s Fiatem?

Automobilka Renault je už dvacet let propojený s automobilkou Nissan. Renault má v Nissanu podíl celých 43 %, zatímco Nissan v Renaultu 15 %. Nissan k tomu ještě částečně spoluvlastní Mitsubishi, kde má podíl 34 %. Chystalo se konečné spojení, jenže to bylo vždy oddáleno nějakým zádrhelem a překážkou. A teď přišel s nabídkou Fiat Chrysler, který partnera aktivně hledá už delší dobu.

Tato konsolidace má teď velikou šanci dostat zelenou. Přispěl k tomu fakt, že je bývalý nejvyšší šéf Renaultu i Nissanu Carlos Ghosn stále v domácí vazbě v Japonsku. U automobilky Fiat Chrysler zase minulý rok zemřel její boss Serbie Marchionne. Ten prý Ghosna nemusel a tento postoj byl oboustranný. Renault tak po nabídce sáhne, protože s dlouhodobé spojení s Nissanem se roky jen oddalovalo.

Spojit se a vydělat víc

Před lety k podobnému spojení došlo, když se spojili Mercedes-Benz a Chrysler v roce 1998. Tento slepenec se ale po deseti letech rozpadl. Od té doby tu něco podobných rozměrů zatím nebylo. Ke konsolidacím bude ale docházet dál. Kvůli větším ziskům polykají velké automobilky ty menší. Nebo uzavírají partnerství mezi sebou. Čím větší objem výroby, tím větší konkurenčí výhoda. I proto se rozmohl současný trend, kdy všechny automobilky nabízí všechno. Už nestačí mít tři oblíbené typy vozu jedné značky, jako to bylo kdysi. Nevyrábíte jen dvě SUV, praktický kombík a střední a malý sedan. Potřebuje jestě MPV, malé SUV, střední SUV, atakdále. Spojením se také zjednodušuje výroba – stále více aut jezdí na totožné platformě nebo má identické motory, případně jejich jednotlivé části. I to zlevňuje výrobu, přičemž nároky jsou (hlavně díky EU) stále obtížnější.

Staré dobré časy jsou končí

To bohužel rozesmutní tradičního fanouška jednotlivých značek. Některé Mercedesy mají pod kapotou motory Renault, BMW zase vyrábí modely, kde jsou agregáty Peugeot. Stejně tak mnichovští pomalu naznačují, že zadokolek bude ubývat. Smutná zpráva, protože to znamená konec výjimečnosti a postup trendu, který se dostal všude, a to je unifikace. Bezpohlavní tak nepřestávají být jenom naše vozy.

Jedním z důvodů zvyšování objemu výroby jsou také požadavky na emisní normy, které chce Evropská unie. Kvůli procentuelnímu splnění limitů je tak nutné vyrobit automobilů takový počet, aby se automobilky do čísel vešly. Navíc je kvůli náročnosti agregátu často nesmyslné vyvíjet vlastní pohon pro nový model, který se prostě nevyplatí. Tak se tam vloží třeba ten od Peugeotu.

Rozhodují politici

Největším akcionářem Renaultu je francouzská vláda, takže je toto spojení v jejích kompetencích. Ta už se vyjádřila v tom smyslu, že fúze s Fiat Chrysler nijak neohrozí spojení se značkou Nissan. Pro oba giganty je to přínosem, protože si navzájem nekonkurují ve výběru zákazníka, takže nyní obsáhnou širší měřítko potencionálních kupců. Fiat sdružuje luxusní značky Maserati nebo Alfa Romeo, a zároveň městská SUV Jeep nebo Fiat. Renault zase vyrábí hlavně levnější modely Dacia a pilně připravuje vlastní elektromobily. Navíc je pro francouzskou automobilku výhoda v tom, že je Fiat na trhu v Severní americe. Renault tam už téměř třicet let vozy nenabízí a nemá tam žádné zastoupení. No pokud se do všeho ještě započítá Nissan, už máme silný podíl i na asijském trhu.

Přijdou Italové o svého domácího koně?

Trochu se ale bojí Italové, kteří předpovídají, že by mohli tímto spojením přijít o pracovní pozice. Závody Fiatu v Itálii jsou totiž nevytížené a hrozí uzavření. Italský ministr vnitra a šéf Ligy Severu Matteo Salvini se k situaci vyjádřil tak, že by v nově vzniklé alianci měla vláda koupit podíl, aby tak do budoucna zajistila pevný strategický postoj. I tak bude fúze a jednání trvat alespoň rok a půl.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nascar poprvé v Čechách: Legendární speciály uvidíme v létě. Co mají auta pod kapotou a další detaily o akci

Automobilky musí do roku 2030 snížit emise CO2 o 37,5 %. Proč Evropská unie protlačuje tak nevhodné řešení, jakým jsou elektromobily?