Recenze Správní chlapi – Bolavá bránice a zmatek v hlavě

Režisér Iron Mana 3 se po třech letech symbolicky vrací k řemeslu, krimi komediální počin s Goslingem a Crowem se ale jeho předchozím filmům ani zdaleka nemůže rovnat. Podle výsledku, který ze Správných chlapů vzešel, se může zdát, že Shane Black došel od mnohem úspěšnějších snímků k propadu své režijní filmografie. A to už nezachrání ani přemíra vtipu nebo násilí.

Správní chlapi začínají holt jako každá správná detektivka, a to rovnou u předmětu svého žánru, tedy smrti a pohřešované osoby. Přední losangeleská pornohvězda se svým rychlým sporťákem sjede ze svahu a skončí mrtvá, což ze začátku nikomu nemusí ani tak moc zapadat do celkového děje. Zvrat přijde ve chvíli, kdy se představí hlavní postavy: soukromý detektiv Holland March (Ryan Gosling) a nájemný bouchač Jacskon Healy (Russel Crowe). Tito dva chlapíci se střetnou v momentu, kdy si Marche objedná matka Amelie (Margaret Qalley), aby nalezl její ztracenou dceru, Amelie ale nechce, aby jí někdo našel, a tak si najme Healyho. Ten trochu pochroumá Marche, zanedlouho se ale vrací a společně to dávají dohromady, protože Amelie se skutečně stává pohřešovanou osobou, za jejímž zmizením vězí něco víc, a v souvislostech se začíná vyjevovat, že to má co dělat i s mrtvou pornohvězdou, ztracenou videonahrávkou a smogem zamořeným ovzduším.

105810792

Chlapi na stopě

Mohlo to i fungovat

S notnou dávkou humoru, pěstních soubojů a přestřelek by taková zápletka doopravdy mohla přesně pasovat na atmosféru 70. let a neotřele fungovat i na publikum, ale to pouze v případě, že by režie a scénář skutečně důkladně splnily své role. Shane Black, který režíroval i populární a kultovní snímky jako Smrtonosná past nebo Poslední skaut, však se scénáristickou výpomocí od nezkušeného Anthony Bagarozziho patrně neukočíroval neukojitelnou touhu udělat svůj dobový snímek černohumorným lákadlem, ze kterého by vtip a násilí jenom odkapávalo.

the-nice-guys-review-0013-1500x1000

Absurdní scény chybět nebudou

Kdyby se to někde nepřehnalo

V této rovině svůj úkol splnili, a vzdejme jim tak za to všechnu čest. Hned v několika momentech se budete za břicho popadat, ani nebudete vědět proč, a v jiných pasážích se zase budete upřímně smát absurditě, hloupé náhodě anebo jenom lidské hlouposti, které je ve filmu plno. Někomu to bude možná ke kvalitnímu filmovému požitku i stačit, jelikož ukázky navodily přesně taková očekávání. Kdo si ale zašel do kina nejenom pro smích, ale také za zhlédnutím filmu, který bude po jeho obsahové stránce, co se týče dotaženosti zápletky a hloubky děje, stát alespoň trochu za ty peníze… Nestojí to za ně.

maxresdefault

Opakovaný motiv z Posledního skauta? Otec a dcerka ve stopách zločinu

A jinde zase nedotáhlo

Pro chilli fajnšmekry nadšené do pořádnou hrstí vtipu a násilí kořeněných komedií bohužel Black zapomněl na zbytek přísad, a Správní chlapi tak ve svém ději skutečně strádají rozvedení základní zápletky, která se najednou stává neuvěřitelně plochou a na některých místech až lehce matoucí. V jednu chvíli to může vypadat, že se zábavnou ústřední dvojicí doopravdy sledujete nějaký případ, najednou se ale v drogovém opojení ocitáte na kterési party, tam se znenadání zjeví i pohřešovaná dívka, která se však mezi mořskými pannami a rvačkou ve vířivce zase ztratí v lesích, a po chvíli se zas znenadání objeví. Mezitím vším posloucháte teorie dětí květin o smogu z aut zamořujícím ovzduší, politickém spiknutí a ztracené videonahrávce, která má vše dokázat.

maxresdefault (1)

Vtip a násilí fungovaly

Když si to pár hodin po odchodu z kina přeberete v hlavě, možná vám začne docházet, že takové vlastně byly celé sedmdesátky. O úplatných detektivech, nájemných bouchačích, násilí, pornu a zase násilí, za asistence nějaké té proti lidstvu jdoucí politické korupce. Bylo to naprosto šílené a šílení jsou také Správní chlapi. Z prvního dojmu tak budete mít sice bolavou bránici, ale dlouhou chvíli také pěkný zmatek v hlavě, který tam v prvé řadě vůbec nemusel být.

Jaké jste měli z filmu dojmy vy?