Recenze: Historické drama Kursk dokumentuje smutný osud chlouby ruského námořnictva. Rozhodně stojí za vidění!

12. srpna roku 2000 se na dno Barentsova moře potopila ruská jaderná ponorka K-141 Kursk. Smutná událost při námořním cvičení se zapsala do dějin. Jak vypadá filmová rekonstrukce této tragédie?

Filmové drama Kursk

Tragédii, která se odehrála v roce 2000, dokumentuje film s jednoduchým názvem Kursk, který produkuje Luc Besson. Snímek vznikl v koprodukci Belgie/Lucembursko, natočil ho dánský režisér Thomas Vinterberg, a celkem věrně mapuje celou nešťastnou událost, ke které osudného dne došlo.

Tragédie při námořním cvičení

Nejmodernější ruská jaderná ponorka K-141 Kursk se v sobotu 12. srpna 2000 účastnila tradičního vojenského cvičení ruského námořnictva s několika dalšími loděmi v Barentsově moři. V 11:30 došlo k explozi přímo na palubě ponorky. Její příčinou bylo prosáknutí koncentrovaného peroxidu vodíku skrz pouzdro torpéda, který způsobil po reakci s okolními materiály chemickou reakci. Okamžitě po výbuchu klesl Kursk na mořské dno do hloubky 108 metrů. Vzápětí došlo k druhému výbuchu, když došlo v důsledku první exploze k odpálení několika dalších torpédových hlavic. Pokud vás zajímají podrobnosti z historie, celou událost jsme popsali v nedávném textu o tragédii jaderné ponorky Kursk.

Ruská premiéra ohlášena nebyla

Film nás přenese do Ruska, kde námořníci Severní flotily živoří, protože dochází v důsledku nedostatku financí k celkovým úsporám, a tak se tenčí i výplaty. Film odstartuje svatbou jednoho člena posádky, během které se všichni kolegové námořníci dobře baví, a divák má tak možnost nejen poznat jednotlivé tváře, ale zároveň se do jejich situace vcítit. Snímek nicméně nijak nezdržuje, Kursk dalšího rána vyplouvá, a téměř okamžitě dochází k explozi zastaralého torpéda na palubě. Ponorka je z velké části zaplavena a od té chvíle sledujeme dění přeživších dole a snahy o vyproštění shora.

Rusové mluví anglicky

Film má dobře vybrané obsazení a všichni herci do svým rolí dobře pasují. Poručíka, který velí hrstce mužů, kteří zůstali uvěznění v trupu ponorky, hraje Matthias Schoenaerts, jeho manželku ztvárnila Léa Seydoux, a Komodora Královského námořnictva zahrál sympatický Colin Firth. Ruského admirála, který se nachází nad potopenou  ponorkou a události velí přímo z místa, hraje Peter Simonischek. Filmový veterán Max von Sydow potom ztvárnil zástupce ruského námořnictva, který před tiskem a zbytkem světa celou událost tutlá. Co je celkem zarážející, je fakt, že všichni ruští námořníci mluví anglicky. Ano, film v rámci mezinárodního cílení hovoří světovým jazykem, ale je to něco, co vás okamžitě zarazí hned na začátku.

Určitě vás to chytne!

Všichni víme, jak celá událost dopadne, ale přesto budete osud uzavřených námořníků sledovat s napětím. Filmařům se celkem slušně podařilo přenést diváka do smrtelně vážné situace a alespoň trochu se přiblížit pocitům, které námořníci prožili, stejně jako jejich manželky a příbuzní, kteří se o události dozvěděli téměř okamžitě. Ruská strana samozřejmě celou věc popírá, a přestože se pokouší jejich námořnictvo přeživší zachránit, nechce vypustit jakékoli informace o jejich osudu. Událost se takto skutečně odehrála, stejně jako fakt, že velení ruského námořnictva odmítlo zahraniční pomoc s tím, že má situaci pevně pod kontrolou. Důvodem byla samozřejmě snaha nedovolit komukoli zvenčí dostat se k ruské ponorce.

Zastaralá technika příčinou zkázy

Snímek nabídne všechno, co od filmu podobného zaměření očekáváte. Není zde žádná omáčka ani hluchá místa a snímek během stopáže pokračuje stejným tempem. Sleduje počínání námořníků ve vraku, zoufalé manželky, dožadující se vysvětlení od ruského námořnictva, které skálopevně mlčí, a marnou snahu britského komodora o prosazení pomoci a okamžitého zásahu. Právě dlouhé otálení ruské strany bylo nakonec příčinou smrti zbylých námořníků dole na dně Barentsova moře. I dnes se najdou spekulanti, kteří hájí konspirační teorie, že se Kursk srazil s cizím tělesem, nebo že byl potopen americkým torpédem. Vrak ponorky byl vytažen rok po události, a jak potvrdil sám ruský prokurátor Vladimir Pustinov: Bylo to tradiční domácí lajdáctví.

Tak co, vyrazíte do kina? Tohle stojí za vidění…