Recenze Batman V Superman: Úsvit spravedlnosti – Zatemněné, ale trochu jinak

První velký snímek ze stáje DC zahrnující více než jednoho hrdinu ještě ani nedorazil do kin, a už se mohl honosit titulem kolosálního propadáku, kterým ho počastovala nejedna světová i domácí uznávaná filmová databáze. Co se stalo? Doopravdy Zack Snyder tak veledůležitý start nové komiksové éry ve filmu nezvládl, anebo si konkurenční Marvel jenom podplatil přední filmové kritiky?

I my se podělíme o svůj názor a poskytneme nový vítr do téhle neutuchající bouře. Z duelu dvou nejvýznamnějších hrdinů komiksového světa DC Universe byla dlouhou dobu nadšená celá obsáhlá fanouškovská základna, ovšem i běžný divák, a zvědaví byli i fandové konkurenčního Marvelu. Proti tomu taky ihned po prvních negativních hodnoceních začali brojit s teoriemi o podplácení filmových kritiků, jelikož nikdo z nich nedokázal unést ten fakt, že by zfilmování tak významné komiksové události jako duelu Batmana a Supermana mohlo vážně dopadnout tak špatně. Jakmile ale i oni přišli na řadu, dostali své lístky na předpremiéry a premiéry do kin a shlédli filmy, taky zrovna nezářili nadšením, které očekávali. Takže kde se stala chyba?

stažený soubor

Úsměvy nakonec trochu pohasly

Nelehký úkol zfilmovat souboj nadčlověka, téměř boha, který už dostal svůj celovečerní úvodník, a miliardáře, rádoby bojovníka se zločinem pod maskou netopýra, kterého už po tak dost úspěšné trilogii měl zahrát úplně jiný herec, svěřila společnost Warner Bros. Pictures do rukou Zacku Snyderovi. Ten už si právě nejspíš potykal s Henri Cavillem při natáčení Muže z Oceli, k už dávno prezentovanému hrdinovi měl ale ještě přidat druhého, který za sebou sice už svůj úvod má, ale dostal novou tvář Bena Afflecka. Navrch si ještě přihodil úplně novou Wonder Woman v podání Gal Gadot a vlastně i lehké nastínění celé budoucí Justice League. Pod taktovkou padoucha Jesseho Eisenberga jao Lexe Luthora tak dostal Snyder pod ruce skutečně komplexní dílo… jemu to ale nestačilo.

batman-v-superman-il-botteghino-italiano-continua-a-premiare-zack-snyder-256988-1280x720

Tahle trojice nezklamala

Problém nebyl ani tak příliš ukrytý v nekomplexnosti charakterů hlavních hrdinů snímku. Batman i Superman mají svoje parťáky, kterým se svěřují a své názory a postoje si vymění i tváří v tvář v civilu. Své si tak vyslechnout Lois Laneová, a upřímně Amy Adams je na nás ve filmu až přespříliš, i Waynův sluha Alfréd, kterého bychom zase trochu přidali, protože Jeremy Irons je jako herec skvělý. Proti tajuplné Wonder Woman si nemůžeme stěžovat, jelikož Gal Gadot má přímo za úkol být nejen krásná, ale mizet ze záběru, i když nechceme a objevovat se v ty nejméně očekávané chvíle. Je to koneckonců Amazonka, jejíž původ a úloha na našem světě má zůstat skrytý. I přesto nám ale ve svém motivu odhaluje dost.

Úskalí nevidíme ani v temnosti scenérie, kterou neopomněli někteří kritici vyzdvihnout jako převelice důležitou. Takového jevu jsme si ani nevšimli, protože Gotham i Batmanova jeskyně jsou obě dvě poměrně temná místa, a až na výjimky se ostatní klíčové dějové linie odehrávají buď uvnitř budov anebo hlavně v noci. Ale nevadí, někomu právě tohle připadalo jako klíčový problém. Co nám přišlo důležité a strukturující celý negativní podtón snímku, bylo to, že Snyder to přepískl s množstvím materiálu, který chtěl ve filmu promítnout a zobrazit.

_1436830197

A nezklamal ani padouch

Batmanova historie je obšírné téma. Fanoušek i někteří běžní diváci znají Bruceův příběh z temné uličky o vraždě jeho rodičů skoro stejně dobře jako pohádku o Karkulce. Proč si to tedy převypravovat znovu? Na druhou stranu zase někteří říkají, že zmínky o Flashovi, Cyborgovi a Aquamanovi byly přes čáru, protože ne-fanoušci se nechytají. Ale Batmanův začátek by vypustili. Chtělo by to trochu si ucelit názory, a co by mělo z filmu skutečně jít pryč, to jsou spíše Batmanovi temné vize budoucnosti, tahanice s jeho bývalým zaměstnancem, Clarkova sladká romance a jeho reportérský hon za samozvaným strážcem Gothamu. Tohle jsou, myslíme věci, bez kterých bychom se obešli, protože z takového Flashova skoku z budoucnosti do současnosti a varování Batmana… no to se přece nedá ani číst, natožpak sledovat a nebýt z toho zmatený.

Batman-V-Superman-Trailer-Wonder-Woman-Trinity

Tým hrdinů se snažil

V součtu totiž s tímto zbytečným materiálem Snyder, a jeho kolegové scénáristi Chris Terrio a David S. Goyer, nakonec stejně podřídili své tvůrčí a nyní docela až nad-schopnosti  dvou a půl hodinové filmové metráži a střihu. Začátek je tak příliš táhlý a vy si furt v kině říkáte, kdy to přijde, a když už to přijde, najednou se věci dějí moc náhle a moc rychle, takže se sotva proberete z ospalosti a už jste na konci. Nenechte si něco ujít, protože finálový souboj stojí za to, což se tvůrcům filmu rozhodně upřít nemůže, ale třeba zrovna takový duel Batmana a Supermana končí moc náhle a téměř bizarně.

Herecké výkony byly dobré, Affleck obzvlášť dobře smyl mylné předpoklady k jeho přebírané roli, Cavill zahrál skvělého idealistu a Gadot překrásnou, ale nebezpečnou Amazonku. Zvláštní pochvala patří Eisenbergovi, který vytvořil po Ledgerově Jokerovi snad druhého nejlepšího komiksového padoucha. I když to je až moc odvážné tvrzení, přinejmenším byl dobře psychopatický a de facto táhl osudy každého z hrdinů po první dvě třetiny filmu. Klobouk dolů, kéž by ve stejné práci zvládl obstát i Zack Snyder a tým.

Jaký máte na film názor vy?