Recenze – Barry Seal: Nebeský Gauner se povedl!

Tom Cruise je zase v kinech, tentokrát jako Barry Seal: Nebeský gauner. Film je inspirovaný skutečným životem pilota, který pašoval drogy do Spojených států, a sleduje celou Barryho kriminální kariéru. Jeho příběh vás dostane!

Někteří herci jsou zárukou, že film prostě nebude špatný. Jedním z takových je i Tom Cruise, který se stal takovou hollywoodskou stálicí. Točí skutečně jeden film za druhým a vypadá v nich pořád výborně. Minulý rok se vrátil jako Jack Reacher, a letos už uvedl film Mumie. V současné chvíli bylo pozastaveno natáčení Mission: Impossible 6, když si Tom Cruise při nešťastném doskoku vymknul kotník. Někteří ignoranti video z natáčení uvedli s tím, že je Cruise nešikovný, ale to je hloupost. Žádný herec podobné scény sám nedělá, protože mu to filmaři jednoduše nedovolí. Případný úraz by pozastavil natáčení a neskutečně zdržel a prodražil celý projekt, takže i kdybyste se na hlavu stavěli, nikdo vás nenechá skočit nikam. Udělá to dublér. Tom Cruise si díky svému postavení a léta budovanému respektu v Hollywoodu tohle dovolit může, ale je opravdu výjimkou, a za tu mu můžeme jen zatleskat. Stejně jako za snímek Barry Seal: Nebeský gauner.

Kokain: zlaté časy drogových baronů

Adler Berriman „Barry“ Seal byl skutečným pilotem aerolinek TWA během 70. let, jenže ho neustálá rutina nudila k smrti. Všechno se změní poté, co mu nabídne job agent CIA. Ten ho chce pro rozsáhlou znalost přeletů nad karibikem využít pro špionáž povstalců ve Střední Americe. Barry dostane moderní letoun a nízkými přelety nad tábory v Nicarague, Costa Rice nebo Panamě pořizuje fotky. Zakrátko se tu seznámí s místními drogovými barony, mezi kterými je i později nechvalně známý Pablo Escobar. Tehdy bylo všechno ještě v plenkách a byznys s pašováním do USA se teprve rozjížděl. Významně k tomu přispěl právě Barry Seal, který začne létat s kokainem zpátky do států. Zakázky se zvětšují a všechno se samozřejmě pěkně zamotá, když Barryho současně kontaktuje protidrogová DEA, aby se stal jejich informátorem. Jak Barry prokličkuje skrz?

Pašováním k bohatsví

Celý film má velmi příjemné tempo a přestože je to životopisná krimi, je laděný komediálně. Barry je v podání Toma Cruise sympaťák, a přestože je to gauner, budete mu fandit. Jak sám říká, jen jen chlapík, co umí přepravit věci z místa na místo. Vtipných momentů je tu spoustu, a i když jde zrovna do tuhého, Barrymu se daří držet se od problémů dál. Film se nezdržuje žádnou výplní ani návazností na globální dění, čistě a hladce sledujeme jen Barryho příběh v první polovině 80. let. Je tu několik překvapivých zvratů a jako doprovod dobře zvolený soundtrack, který korunuje skvělý výkon Toma Cruise. Opět film, který vás příjemně naladí, a přestože události nejsou stoprocentně takové, jak se doopravdy staly, nijak zvlášť Barryho dráhu nezkreslují. Tenhle pilot si svého času přišel na $500.000 za jediný přelet s pašovaným kokainem. To je dnes 11 miliónů korun. Opravdu neuvěřitelné číslo. Kam všechny ty peníze nastrkat? I tenhle problém musí Barry řešit.

Barry Seal: Nebeský gauner je skvělý tip pro víkendovou návštěvu kina. Nečekejte nic tak šokujícího, jako Vlk z Wall Street. Snímek ani není nějaká akční jízda. Sedne ale asi každému a odcházet budete v dobré náladě.