Používáte v autě mobil? Podle fyziky děláte velkou chybu!

Že je používání mobilů při řízení nebezpečné, to slyšíme pořád. Ale co když si ta rizika můžeme spočítat? Všechno pak působí mnohem děsivěji…

Jak by řekl pan Mackey ze South Parku, rušení při řízení je špatné, áno? Na tom se asi všichni shodneme, stejně jako na tom, že vedle hašteřivé partnerky je hlavním narušitelem koncentrace při řízení mobil. Neustálé pípání a všelijaké notifikace, které vlastně ani nepotřebujeme, mohou lehce způsobit dopravní nehodu. To se tak nějak říká, ale je to vážně pravda? Fyzika nám říká, že opravdu ano.

Počítejte s námi

Když se podíváme na konkrétní výpočty, zjistíme, že při rychlosti 90 km/h urazíme za sekundu 25 metrů. To není úplně malá vzdálenost, že? Pokud si myslíte, že mrknutí na notifikaci v telefonu trvá pouhou sekundu, jste na omylu. Ono se to tak zdá, ve skutečnosti je těch sekund několik, a tak není problém urazit třeba 100 metrů s pohledem upřeným do telefonu. To už je celé fotbalové hřiště!

Možná jste zvyklí dívat se na telefon ve chvílích, kdy stejně nemáte nic jiného na práci, jako třeba při stání na semaforech. Co se může stát, že? Jenže ani takové chování není ideální. Ztrácíte totiž přehled o svém okolí, o semaforu a okolních autech. Nevidíte pak celý kontext, ale jen vozidlo před vámi, a reagujete se zpožděním. Což nemusí vést ke smrtelným nehodám, ale minimálně to zdržuje celý provoz, jelikož potřebujete třeba o sekundu navíc k reakci. A když bude totéž dělat každý, můžeme se na světlech zaseknout až o třetinu déle času! A to nechceme.

Nejsme závodníci

Když už jsme zmínili reakční čas, to je též velmi důležitý faktor. Profesionální závodníci mají vycvičené reflexy a v důsledku vysokých rychlostí mají i vyšší hladinu adrenalinu, což jim v součtu umožňuje mít neskutečný reakční čas kolem 0,2 sekundy. Nepočítejte však s tím, že by takovýchto výsledků dosáhl běžný řidič. Tomu může trvat klidně celou sekundu, než zareaguje na dění kolem sebe. Když tedy potřebujete prudce zabrzdit třeba ze zmíněné 90 kilometrové rychlosti, znamená to 25 metrů na reakci a další až 100 metrů na kompletní zabrzdění, nemluvě o počasí, kvalitě auta a tak dále.

To už je pěkná dálka, kterou nechtěně ujedete. A to jsme ještě vůbec nezapočítali sledování mobilu, že? To by mohlo tuhle vzdálenost klidně zdvojnásobit. Takže si představte, že jedete 200 metrů zcela poslepu, bez sledování vozovky. Že je to šílenost a nikdy byste to neudělali? Přitom právě k takové hlouposti máte nakročeno, když se během jízdy necháváte ovlivnit telefonem. Jak je ukázáno třeba v téhle brutální reklamě:

Změna myšlení

Jak se na tohle mentálně naladit? Můžete si třeba představit, že nejste jen řidič auta, nýbrž pilot letadla, nebo, máte-li skutečně velmi živou fantazii, vesmírného raketoplánu. V takových případech by vás ani nenapadlo sledovat, kolik lajků jste už nasbírali za svůj nadstandardně vtipný status, že? Máte prostě úkol, a ten musíte splnit. Jenže k řízení auta takhle zodpovědně nepřistupujeme a je to chyba. Kdo ví, kolik nehod bychom si mohli ušetřit!

Nedávno se objevily informace, že v nové verzi iOS by se měl objevit jakýsi řidičský režim, který detekuje, když zrovna řídíte, a podle toho upraví některá nastavení. Tak například ztlumí budíky a oznámení a všechno ukáže až ve chvíli, kdy dorazíte do cíle. Měl by umožnit také volbu několika kontaktů, kterým bude během vašeho řízení poslána automatická odpověď, když se vám budou snažit dovolat. To zní hodně smysluplně, že?

Používáte při jízdě mobil? Nebo se ho snažíte nevnímat?

Autor: Rimsy

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:

Ajaj, používání mobilů v ložnici způsobuje slepotu!

10 otázek k elektromobilům, na které jste se nebáli zeptat





Send this to a friend

...