Náš autotest: Toyota Yaris GRMN je pěkně ostrý hatchback! Řídili jsme ho!

V dnešní době nebývá zvykem, aby automobilka vzala obyčejný lidový model, a udělala z něj sportovně založený speciál. Takhle vznikla Toyota Yaris GRMN.

Toyota Yaris GRMN

Limitovaná edice!

Tak na začátek, Yaris GRMN už nekoupíte – bylo vyrobeno jen 400 kusů, a všechny jsou vyprodány. U nás v Čechách se nacházejí údajně jen tři, a my jsme měli jeden k dispozici. V čem je GRMN tak unikátní? Tohle auto pohání benzínový motor o objemu 1,8 litru, který je přeplňovaný kompresorem. Tento zážehový agregát je podobný tomu z Lotusu Elise S. Motor byl vyráběn v Británii a doladěn ve Francii. Kompresor namísto turba je vítaná změna a akcelerace je úžasná. Motor je naladěný na 156 kW (212 koní) a 249 Nm kroutící moment. To je při hmotnosti 1135 Kg pěkné vystřelení z praku.

Toyota Yaris GRMN

zdroj: toyota-eurpe.com

Turbo vs. Kompresor?

Turbodmychadlo a kompresor se liší v podání výkonu. Zatímco u turba přichází ona pověstná prodleva, kdy musí výfukové plyny roztočit lopatky a vehnat do sání stlačený vzduch, kompresor reaguje okamžitě – točí se spolu s klikovou hřídelí. Výrobci automobilů prodlevu turba eliminují vychytávkami, jako je dvoukomorové turbo. Kompresor má zase naopak tu nevýhodu, že spolu se stoupajícími otáčkami jeho přidaný bonus postupně klesá, zatímco turbodmychadlo naopak získává na síle.

Toyota Yaris GRMN

zdroj: ProChlapy.cz

Naštvaná vosa

Na první pohled není Yaris GRMN obyčejné auto. Více než jeho vzhled ale přiláká oči okolí jeho zvuk, který je skutečně úchvatný. Hlasitý, ale ne přes čáru, a jasně dává na srozuměnou, že tohle je něco víc, než jen vyměněná koncovka, koupená na benzínce. GRMN má vlastní válečné zbarvení, a kdo se o auta zajímá, ten hned pozná, v čem sedíte. Auto ale není jen přemalovaná karoserie – po všech stránkách je to upravený malý sporťák. Má nižší těžiště, a také o poznání tvrdší podvozek a tlumiče Sachs. Náhon na přední nápravu má samosvorný diferenciál Torsen a celkově je řízení tužší. Nejen volant, ale i spojka. Ano, takhle to dnes už moc nebývá a po rozjezdu si možná vzpomenete, jak jste kdysi blbli ve starém dvouapůllitrovém BMW e30. Nejvíce ale auto připomíná Clio R.S.

Jen to důležité!

Jakkoli je pohled zvenku názorem vkusu, co se týká interiéru, tady jsme byli okouzleni. Zjednodušeně řečeno, v kabině nenajdete nic navíc. Palubní deska vypadá přesně tak, jak ve sportovně laděném autě očekáváte. Bez středového panelu infotainmentu to samozřejmě dnes už nejde, ale ten je velice jednoduchý a přehledný. Pod ním je jen ovládání klimatizace a vyhřívání skel. Řadící páka je krátká a s kulatou hlavou, volant ryze sportovní a budíky klasické. Na pohled je vše čisté a bez zbytečných příkras. Skutečné ocenění si pak zaslouží sedačky. Ty jsou ryze závodní, jejich ergonomie je úžasná a boční vedení je prostě nutnost. Překvapit vás pak nemůže ani to, že v duchu auta nejsou kdovíjak měkké. O místě vzadu raději neuvažujte – tohle není auto, kterému byste chtěli zvyšovat hmotnost svezením tří a víc lidí, a navíc tam není skoro žádný prostor. I kufr je jen na tašku s nákupem. Samozřejmě.

Toyota Yaris GRMN

zdroj: toyota-europe.com

Všechno něco stojí

Jízda s GRMN je parádní. Auto po vás prostě chce, abyste ho sešlápli, a přirozeně je mu mnohem líp je mu na klikaté silnici, než na dálnici. Řízení vás bude skutečně bavit. Při jízdě vás pak nesmí překvapit, že budou dílky na kontrolce paliva ubývat velmi rychle. S tímhle motorem budete prostě jezdit za deset litrů a víc. K tomu je nádrž jen na 42 litrů. S průměrem 10,8 to bude ubývat rychle a v praxi to znamená tankovat každých 300 kilometrů. Tohle je zkrátka auto na hraní a jeho devizou je fakt, že jich bylo vyrobeno tak málo.

Autor: red

Toyota Yaris GRMN
Motor řadový čtyřválec
Objem 1798 ccm
Plnění kompresor
Palivo benzin
Náhon přední kola
Výkon 156 kW/212 koní při 6800 ot./min
Točivý moment 249 nM při 5000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h 6,5 s
Maximální rychlost 230 km/h
Spotřeba paliva 10,7 / 5,7 / 7,5
Objem nádrže 42 litrů
Rozměry 3945 x 1695 x 1510
Rozvor 2510 mm
Pohotovostní hmotnost 1135 kg
Objem zavazadlového prostoru 286 litrů
Cena 850 000 Kč

Loading...
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Redakční test: Golf GTI pro každodenní radost. Dělá věci, které každé auto neumí!

Redakční autotest: Ford Focus RS – rychlost umocněná zábavou a motorem z Mustangu! Skvělých 350 koní vás dostane do varu!

Loading...




Send this to a friend