Náš Autotest: SEAT Leon ST Cupra

Tohle je nejlepší kombík, který kdy ve Španělsku vznikl. A je mnohem lepší než Octavia RS.

Co si budeme povídat, rychlé kombíky jsou hodně oblíbené. Stačí se podívat, kolik Octávií RS v provedení kombi jezdí po českých silnicích. Většinu z nich ale pohání naftový motor TDI. Proč tomu tak je? Nejostřejší Octavia RS 230 nabídne 230 koní. Což není takový rozdíl oproti naftové verzi. A ačkoliv jede Octavia RS 230 mnohem lépe, než ta naftová, u většiny zákazníků převáží strach nad vysokou spotřebou, a tak skončí u rychlé a úsporné nafty.

Jenže Leon ST Cupra se s naftovým motorem (naštěstí) nenabízí. Cupru pohání stejný motor, jako Octavii RS230, jenže je naladěný na 290 koní. A těchto 60 koní je strašně moc znát. Díky tomuto výkonovému bonusu se z něj stává nejrychlejší předokolka na silnicích.

Ostrý už z dálky

Že nejde jen tak o obyčejného Leona, to poznáte už z velké vzdálenosti. Leon Cupra už v základu vyjíždí na 19″ kolech a podvozkem sníženým o 25 mm. To je na vzhledu auta hodně znát. Pokud chcete navíc zaujmout, sáhněte po oranžových kolech, tak jak vidíte na našich fotografiích. Dostanete je za 6200 Kč, se všemi oranžovými doplňky a vypadá to skvěle. Ani v interiéru nebudete zklamaní, kvalita zpracování SEATu a materiály zde použité se můžou rovnat s tím nejlepším, co v koncernu VW najdete. Výtečné sedačky, pečlivě prošitý volant, bezchybné dílenské zpracování. Tady není co vytknout.

Jedeme!

Leon Cupra se řadí mezi nejvýkonnější předokolky všech dob. Asi je tedy zbytečné popisovat, jak strašně moc je rychlý. Že 200 km/h je na tachometru hned a do 250 km/h táhne s neuvěřitelnou ochotou. Důležitější je, jak se dokáže s výkonem poprat. Výkon je tak obrovský, že pokud chcete, můžete klidně i na suchém a kvalitním asfaltu při 50 km/h začít kola protáčet – nebudou stíhat přenášet příval točivého momentu. Ano, pokud chcete. Pokud nechcete, můžete vyrazit z místa podobnou rychlostí, jako kdyby se výkon přenášel na všechna čtyři kola. Chce to jednak cit v pravé noze a správné nastavení auta. Cupra totiž obsahuje aktivní diferenciál na předních kolech. Co to znamená si řekneme v krátkém technologickém okénku.

Všechna sériová auta jsou vybavena diferenciálem mezi hnanými koly. Ten zajišťuje to, že každé kolo se může otáčet jinou rychlostí – to je potřeba, abyste mohli projíždět zatáčku – kolo na vnitřní straně zatáčky se potřebuje otáčet pomaleji než to na vnější straně. Jenže v přímém směru má diferenciál své nedostatky – při velkém přívalu točivého momentu dojde k situaci, že jedno kolo se „utrhne“ a začne se protáčet. Diferenciál mu to „povolí“ a druhé kolo pak téměř netáhne. Aktivní diferenciál v Cupře tomuto předchází a dovoluje jen malé rozdíly otáček mezi koly. V případě prokluzu tak pošle více výkonu (přesněji točivého momentu) na druhé kolo a síly se vyrovnají. I při nejostřejším rozjezdu tak výkon přenáší obě přední kola, což se u běžných předokolek neděje. Ještě lépe pak takový diferenciál funguje v zatáčkách – kdy přenáší více výkonu na vnější kolo vozu – to které je zatížené a může tak táhnout auto ze zatáčky ven. Funguje to naprosto fantasticky. Pokud vás zajímá, jak to funguje technicky, mrkněte se na toto video.

Zatáčkový král

S Cuprou můžete být na silnici neskutečně rychlí. Platforma MQB, na které stojí většina současné produkce koncernu VW, ukazuje, jak moc dobrá může být. Podvozek nejen, že je jistý při vysokých rychlostech a v zatáčkách, ale především je komunikativní, což je při jízdě ještě důležitější. Řidiči poskytuje informace o tom, jaká je přilnavost pneumatik, zda už se příčné zrychlení neblíží nebezpečným hodnotám, v jaké kondici jsou pneumatiky a brzdy, zkrátka se s autem nemusíte bát, že vás překvapí a vytrestá. I když tak budete jezdit na 70, na 80 % možností auta, jízdu si náramně užijete.

Cupra si zatáčky náramně užívá.

Cupra si zatáčky náramně užívá.

Auto na každý den

Mohlo by se zdát, že s Cuprou nebude možné používat jako auto na každodenní ježdění, jenže tak to vůbec není. Zásluhu na tom mají adaptivní tlumiče, které je možné přepnout do komfortního režimu, takže vůz z vás nevytřepe duši. I reakci na plynový pedál je možné v nastavení omezit, takže auto můžete bez obav půjčit tchýni a když vám ho vrátí, přední pneumatiky nebudou bez vzorku. Co může trochu bolet, tak je spotřeba. Když se budete krotit, budete jezdit za 8 litrů, jenže to lze s tímto autem hodně těžko. Spíše tak počítejte s tím, že si bude brát kolem desítky. No jo, je to asi dvakrát více, než kolik si vezme naftová Octavia RS, ale zážitků budete mít nejméně 10x tolik. Pokud tedy uvažujete o Octavii RS, určitě zvažte Leona Cupru jako alternativu.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,7 s
Maximální rychlost 250 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 466kg
Průměrná spotřeba 6,6 l / 100 km
Rozměry 4 543 × 1 816 × 1 431 mm
Cena od / testovaného vozu 763 900 Kč / 1 053 500 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: SEAT Ibiza. Místo, kde zábava nekončí!

Vyznáte se v kapalinách pro auto?