Pět hříchů Octavie RS 230

Hřešíte? V pořádku. Právě pro vás je učena ŠKODA Octavia RS 230. Podívali jsme se, čím vám pomůže k tomu, abyste skončili v pekle.

Mluví se o ni jako o nejrychlejší Octavii všech dob. Číslo 230 dává tušit, že o její pohon se stará právě 230 koní. Je tak ještě o 10 koní výkonnější, než Golf GTI, kterého jsme vám představili nedávno. Takže je jasný, že je to brutální masakr.

Hříšně krásná Octavie RS 230

Asi zcela právem vám Octavia nemusí přijít jako extra hezké auto. Může to být způsobeno hlavně tím, že je jich všude mraky, takže auto trochu zevšednělo. Designéři si to moc dobře uvědomují, proto verzi RS 230 hezky vyšperkovali. Už dlouho jsem nepotkal tolik lidí, kteří by u auta hned začali chválit kola. Ty se zkrátka povedly, uznejte sami. Krásná 19″ kola doplňuje červené lakování brzdových třmenů. Vše podtrhuje elegantní bílá barva v kombinaci s černými doplňky. Zkrátka TOP! Aby Octavia nezapadla mezi ostatní vozy, dostala velmi elegantní křídlo. Vypadá fantasticky, žádný tuzing z Hypernovy, který vás ochrání před sexem se ženami, ale elegantní doplňek.

Hříšně výkonná

Jaký je nejlepší čtyřválec, který má nyní koncern VW k dispozici? Je to jednoznačně motor 2.0 TSI. Inženýři jej dokážou naladit až na 400 koní, v Octavii si brumlá na 230 koních, což je fakt hodně. Ač jsem příznivce dvouspojkového automatu DSG, v kombinaci s manuální převodovkou funguje motor naprosto luxusně. S obrovskou silou táhne už od 2000 otáček za minutu a končí až u 7000. Zátah je díky turbu obrovský. Chvíli trvá, než se pořádně nadechne, ale pak táhne jak o život. Předjíždění bez podřazování není problém. A co je ještě lepší, bez většího přemlouvání se auto nechá ukecat až k rychlosti 250 km/h. Je jasné, kdo bude vládnout levému pruhu dálnice.

Koníci chtějí nažrat. Ale není to ani zdaleka tak hrozné, jak by se mohlo zdát. Pokud pojedete pilu, počítejte s 12 litry Naturalu na 100 km. Při klidné jízdě se dá v pohodě jezdit za 7.

Hříšně rychlá

Není to jen výkon motoru, co dělá auto rychlým. Rychlý musí být i podvozek a to se v Octavii povedlo. Je až překvapivé, že podvozek z vás nevytluče duši. Na to, že auto mělo obuté zimní gumy 225/35 R19 je ba přímo komfortní. Navíc je Octavia RS 230 vybavena jednou fíčurou, kterou mezi běžnými auty jen tak nenajdete – je to samosvorný diferenciál mezi předními koly. Pokud vás ze strojařiny vyhodili už v prvním ročníku, tak vězte, že je to součástka, která zabraňuje tomu, aby se jedno kolo začalo protáčet. WTF? Pokud jedete pod plným plynem do zatáčky, normálně se autu při naklonění odlehčí vnitřní přední kolo a začne se protáčet. Tím ztratíte rychlost i přilnavost k asfaltu. Samosvor v tomto autě zajistí to, že výkon půjde především do vnějšího kola, na které se přenáší váha. Ale bacha, není to nic pro slečinky. Pokud si chcete užít bleskově rychlé průjezdy zatáčkami, je třeba to nacvičit. Omezit systém pro stabilizaci vozu (jinak by začal protáčející kolo přibržďovat) a vážně tlačit na pilu – vysoké otáčky, plný kotel. Pak to funguje!

Abychom ale jen nechválili: počítejte s tím, že Octavia RS 230 není ani zdaleka takové brko, jako byl testovaný Golf GTI. Je to logické – Golf je mnohem menší auto a konstrukce hatchbacku sama o sobě k ostrému autu sedí lépe, než liftback Octavie.

Hříšně prostorná

Pamatujete si Octavii první generace? Velké auto, ve kterém bylo pramálo místa. Tak to je pryč. Měřím 190 cm a vážím 100 kg (když jdu zrovna ze záchodu), takže potřebuji fakt hodně místa. A Octavia je jedno z mála aut, kam se komfortně usadím jak za volant, tak za sebe. A ačkoliv jde o liftback, tak kufr je fakt obrovský. V pohodě jsem do něj vměstnal hluboký kočárek a ještě zbylo hodně místa. A to je věc, kterou Golf GTI nezvládne ani náhodou.

Hříšně dostupná

Nikdo nekupuje auta v tak luxusní výbavě, jako jsou novinářské vozy. Jsou vždy napěchované vším možným od podvozku až po anténu. Octavia RS 230 není výjimkou. Najdete tu snad vše, co si lze představit, od natáčecích bixenonů s automatickými dálkovými světly přes obří navigaci Columbus, čtení dopravních značek, armádu jízdních asistentů, parádní reproduktory Canton až po vyhřívání zadních (!) sedadel. Zkrátka takový pětihvězdičkový hotel na kolech. Přitom cena takto vybaveného vozu je 876 600 Kč. Jasně, není to málo, ale zkuste si takto vybavit jiné auto s podobným výkonem a budete o čtvrt milionu výš.

Octavia RS 230 se vážně povedla a musíme konstatovat, že nemá žádné závažné nedostatky. V zatáčkách jede fantasticky, jízdu si opravdu můžete užívat, přitom je dost velká jako rodinné auto a nestojí nesmysl. Jen je třeba počítat s tím, že na silnici uvidíte Octavii hodně hodně často.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,7 s
Maximální rychlost 250 km/h
Pohotovostní hmotnost 1445 kg
Průměrná spotřeba 6,2 l/100 km
Rozměry 4 685 × 1 814 × 1 449 mm
Cena od (Octavia RS 230) / testovaného vozu 768 900 Kč / 876 600 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Škoda Octavia RS. S tímhle autem půjdete za mříže

Čím se jezdilo v roce 1989? Škoda Favorit!