Moderní technologie berou práci lidem. V ohrožení nejsou jen taxikáři!

V Praze se v těchto dnech odehrává souboj, který je v mnohém zajímavý a poučný. A má také jasného vítěze, minimálně z dlouhodobého hlediska. Pražští taxikáři vyrazili do boje proti konkurentům z Uberu a lidé tak mohou v přímém přenosu sledovat, jak vypadá souboj tradičního podnikání s novou sdílenou ekonomikou postavenou na technologiích.

Nejprve je třeba říci, že zrovna pražští taxikáři jsou fakt parta, které je hodně obtížné se zastávat. Podařilo se jim svými zlodějskými praktikami naprosto zlikvidovat jakékoliv zbytky dobré pověsti, kterou snad kdysi měli.

Taxikáři: parta unavených

V zahraničních bedekrech jsou turisté varováni, aby do pražských taxíků ani nenasedali, nejrůznější incidenty s okradenými a podvedenými klienty jsou poměrně časté a i samotné chování a projev taxikářů jakoby zamrznul kdesi v dobách dávno minulých (samozřejmě čest výjimkám, nechceme odsoudit úplně všechny).

Jak to trefně vystihl jeden diskutující na facebooku: „Pražští taxikáři, to je parta životem unavených dinosaurů v džínových bundách, kterým definitivně ujel vlak.“

Jen  ať se taxametry točí!

Ten vlak má jméno Uber a právě teď vysadil taxikáře ve stanici realita. A je to značně jiná realita, než na jakou byli pánové od letištních a nádražních štaflů doposud zvyklí.

Dříve se stáčely taxametry jako o život, turisté se vozili podivnými okružními cestami, směnný kurz s cizími měnami byl neuvěřitelný a vše vypadalo jako špatná komedie z osmdesátých let.

V taxíku byla okradena mimo jiné i nová útočná posila Sparty Tal Ben Chaim. Jiný taxikář vozil turistku z Asie nesmyslně po Praze, až s ní najezdil 14 kilometrů, za které si řekl krásných 12 tisíc korun. Pro policii prý známá firma, přesto pán dál vesele jezdí.

Politici ani policie si totiž s chováním taxikářů dlouhodobě neví příliš rady, primátorka působí spíše bezradně a jen tak čas od času planě soptí.

Blokáda Prahy

Nyní ale vše začala řešit neviditelná ruka trhu. Řidiči přepravní služby Uberu jezdí levněji a nekradou, díky čemuž velmi rychle začali místním taxidinosaurům přebírat klienty. A tak taxikáři vyrazili do boje s řidiči Uberu, byly z toho nepěkné strkanice, polepování aut a rozbíjení skel. Musela zasahovat i policie a taxikáři hrozí, že zablokují průjezdy Prahou.

Velkou podporu ani popularitu si u veřejnosti ale nezískali, ta je proti nim naladěná už dlouhodobě. Primátorka Krnáčová se nechala slyšet, že taxikáři terorizují Prahu, kradou a měli by se hlavně zamyslet, proč je Uber populárnější, než oni. Ona by se pak možná mohla zamyslet, proč s tím za celou dobu nic neudělala.

Nástup sdílené ekonomiky

Ve skutečnosti ale nejde jen o souboj v popularitě, byť se to tak z dálky jeví. Vidíme zde nástup sdílené ekonomiky, která se zdaleka netýká jen taxikářů a obecně nástup nových technologií. Podobně třeba Aribnb znamená podobnou revoluci v bydlení a hoteliéři si taktéž začínají zoufat, že lidé raději bydlí v pronajatém bytě než v hotelovém apartmánu.

I zde města řeší, jak službu regulovat. Legislativa totiž v podobných případech těžce zaostává za realitou. Pěkně by o tom mohli vyprávět třeba výrobci hudebních nosičů, kterým byznys těžce narušil jakýsi internet a sdílení hudby.

Ona celá sdílená ekonomika postavená na mobilních aplikacích je jednoznačně trend budoucnosti. Taxikáři to ještě nepochopili a podobají se tak trochu ludittům, továrním zaměstnancům z počátku 19. století, kteří rozbíjeli stroje, které je měly nahradit.

Rozbíjejte mobily!

Jenže místo do strojů mlátí do řidičů Uberu. Měli by přitom rozbíjet spíše mobilní telefony a mazat aplikaci Uberu, protože právě tam je příčina jejich problémů. Technologie a nikoliv lidé jsou to, co je připraví o práci.

Taxikáři požadují, aby řidiči Uberu dělali také zkoušky a získávali licence a potřebná povolení. Chtějí je tím zatáhnout do stejného žabince, v jakém se nacházejí oni sami. Nic takového totiž v moderním světě není potřeba a zákazníci to nevyžadují.

Celý současný taxikářský byznys je anachronismus, který za takových dvacet třicet let nebude nikdo chápat. Taxikáři by se naopak měli snažit zapojit moderní technologie do svého podnikání a jít tak nějak s dobou.  Možná je uklidní, že v tom nejsou sami.

Takové pošťáky a kurýry brzy nahradí drony, které budou létat s balíčky a zásilkami od domu k domu. Sdílená auta možná seberou práci dělníkům v automobilkách, protože aut bude tím pádem potřeba výrazně méně, než dosud.

A takový hyperloop zase možná učiní zbytečnou leteckou nebo vlakovou dopravu. O práci budou díky technologiím přicházet lidé v mnoha odvětvích. Po pražských taxikářích se ale bude stýskat málokomu.

A co vy, jezdíte raději taxíkem nebo Uberem?

Autor: Snaut

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jak chce UBER vymýtit taxikářě

Konec taxíků. Čím se vyplatí jezdit?