Lži na Facebooku – kdo námi manipuluje?

Nedávné americké volby zase jednou rozproudily debatu, jakou moc nad námi mají média a sociální sítě. Na co bychom si měli dávat pozor? Snad si teď nenadupem do vlastních řad.:)

Nevěřte všemu!

Do konkurence se rozhodněpouštět nebudeme, zaměříme se trochu víc na západ. Na stále čerstvém příkladu amerických voleb můžeme sledovat, jak velký vliv na tvorbu zásadních politických rozhodnutí mají jedničky a nuly. Podle několika různých výzkumů jsou vymyšlené články pro uživatele sociálních sítí mnohem atraktivnější než ty reálné. A když říkáme vymyšlené, tak kompletně – web neexistujícího média se zcela lživými a ničím nepotvrzenými články. Rozdíl ve sdílení je až neskutečný – falešné články se dočkávají klidně i tisícinásobného sdílení ve srovnání s těmi opravdovými ze seriózních médií.

Problém tkví i v tom, že právě zavedená seriózní média mohou být podezírány z napojení na různé vlivné politiky, a tím pádem se jim podle řady lidí nedá věřit. Ti se pak o to více obracejí na nové, často velmi pochybné zdroje, které nabízejí alternativu, jež lidem dává, co chtějí. Tento princip je až děsivě jednoduchý. A jak takové zcela nové stránky vznikají? Za příklad nám klidně poslouží zjištění po amerických prezidentských volbách.

Lhaly stovky webů! Jak to?

Ukázalo se, že více než stovka webů podporující Donalda Trumpa publikuje zcela nepodložené a lživé informace. A za nimi stojí brigádníci z jednoho makedonského městečka, kteří o politice nevědí vůbec nic. Vytvářejí ale obsah na zakázku – takové články totiž budou na Facebooku sdíleny světelnou rychlostí a z následně prokliklých reklam budou mít v Makedonii svůj podíl. Jednoduchý způsob výdělku, že? Jen škoda, že tak výrazně zasahuje do veřejného dění. Stovky tisíc sdílených článků z těchto webů bezesporu pomáhaly utvrzovat především konzervativní voliče, že Trump je pro ně jasnou volbou.

Marku, ach jo

Všechna fakta ovšem vehementně popírá ten nejvyšší – Mark Zuckerberg. Podle něj není možné, aby Facebook výsledky voleb reálně ovlivnil. Což je dost pochybné tvrzení vzhledem k tomu, jak se jindy snaží všechny přesvědčit o důležitosti své sociální sítě pro naše všední životy. O tomto vlivu však nemůže být pochyb – podle nedávného výzkumu se sociální sítě staly hlavním informačním kanálem pro 62 % americké populace a až 44 % dospělých Amíků čte zprávy primárně na Facebooku. Solidní čísla, že?

Podle Zuckerberga však tvoří pravdivý obsah asi 99 % a pouhé jedno procento všech zpráv, co se na Facebooku objeví, jsou vyložené lži či hoaxy. Ty je ovšem často problém rozlišit, automatizované algoritmy pro tyhle účely moc nefungují. Většina práce tak stojí na samotných uživatelích, kteří mohou nevhodné příspěvky nahlašovat. Což je samozřejmě velmi riskantní přístup, jelikož nahlášený příspěvek se rozhodně nutně nerovná lži či poplašné zprávě.

Posledním zjištěním, kterým vás ještě vyděsíme, je vývoj těchto zpráv napříč rokem. Počátkem roku příliš mnoho falešných zpráv nebylo a lidé sdíleli články ze zavedených médií. Jak se ovšem blížily americké volby, uživatelé byli ke sdílení podvodných článků náchylnější. Prostě když někdo mermomocí chce najít informaci, před volbami se mu to podaří. Buďte proto obezřetní a věřte jen osvědčeným zdrojům. Jinak totiž můžete svým neuváženým hlasem způsobit třeba i globální katastrofu!

Autor: Rimsy

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nejslavnější facebookové hoaxy. Nechali jste se nachytat?

Největší žrouti mobilní baterky? Facebook nebo Spotify!





Send this to a friend