Večer chutná a v noci škodí. Jídlo a následný sen spolu úzce souvisí. Proč a po jakých pokrmech máme noční můry?

Kouzlo jednoduchosti je téměř univerzální, takže čím komplexnější pokrm večer před spaním pozřete, tím divočejší sny na vás mohou čekat. Konkrétní efekt pak závisí na řadě faktorů, platí ale, že tučné ani pálivé jídlo by do výběru pochoutek před ulehnutím do peřin patřit nemělo.

Večer chutná a v noci škodí. Jaké jídlo nám způsobí špatné sny a proč

Těstoviny? Uhlohydráty našlapaný oběd, který vás, pokud kolem zrovna neběží propečený stejk, dobře zasytí. Jenže když si tohle jídlo naordinujete k večeři, mohou nastat komplikace. Organismus je totiž trávením rozkládá na jednoduché cukry, zásobu aktivní energie. A někdy po půlnoci je vaše tělo zaplaveno energií, kterou rázem nemá jak efektivně zužitkovat. Šťávu tedy pustí do jediného orgánu, který je neustále v pohotovosti. Vašeho mozku.

Sladké sny? Jak se to vezme

Tady se dají spálit bez zbytečného ukládání do tukových rezerv, protože mozek je na energii dost hladové zařízení. Během vašeho spánku ale mozek nedostává dostatek podnětů z okolí k reakci, a tak si začne nejrůznější “scénáře pro práci” sám vymýšlet. Analyzuje proběhlé zážitky, přerovnává data. Je to docela frmol. A do vašich rázem velmi živých snů se tak vkládají střípky reálných situací a zmatků. Bude to divoká noc.

Divočina na pokračování

Do extrému pálivé pokrmy indické kuchyně, chilli-papričky z vlastní zahrádky nebo ďábelská omáčka z Mexika. Už jste asi postřehli, že vás takové jídlo bude nejspíš pálit dvakrát. A mezitím? Připraví vám dost neklidné spaní. Jak to? Tyhle pokrmy totiž ovlivňují tělesnou teplotu. Uvnitř hřejí, chcete-li, pálí. Organismus na ně reaguje, tak jako na jiné přehřívání, ochlazováním. Většinou to znamená, že váš metabolismus trochu utáhne termostat, a možná přidá na pocení.

Jenže tohle ochlazení tentokrát nevychází z reálných podmínek, ale z reakce na pálivé. Takže v dosud příjemně vyvětrané ložnici vám bude spíš zima, a mozek se vás bude snažit několikrát probudit, aby došlo ke korekci vnitřní teploty s vnějším prostředím. Výsledek? Neklidné poležení s lehkým a často přerušovaným spánkem. Tepelný diskomfort pak vede ke stresu a nočním můrám. I když proti tomu, co vás čeká ráno na záchodě, to zase tak divoké není.

Co bude dnes dobrého?

Plísňový sýr před spaním? Je to pravda trochu nezvyklé, ale každý máme své chutě. Problémy se spaním tu plynou ze dvou směrů. Předně, je to tučné jídlo. A metabolické zpracování tuků je pořádná fuška. Takže chemické továrny zažívacího traktu musí jet na plný výkon, i když by celé tělo mělo být v klidovém režimu. Při rozkladu tuků si také lebedí naše pra-kořeny v mozku, a ožívá naše animozita. Proto mohou být sny dost naturalistické. Říkáte, že mít divoký sexy-sen není na škodu?

Cizorodý prvek? Ne, niva!

Po plísňových sýrech to tak ale většinou nebývá, protože… plísně. Ušlechtilé v potravinářské produkci, ale pro zažívání zvyklé na konvenční stravu představují trochu záhadu. Je to přítel, nebo nepřítel? Tělo se během zpracování sýrů udržuje v pohotovosti, protože neví, zda třeba nemá co do činění s nějakým toxinem nebo nebezpečným mikroorganismem. Proto mají “sýrové sny” velmi syrovou podobu štvanice nebo kanibalské hostiny, kde jste hlavní chod. Zlé sny hlásí 85 % žen a 75 % mužů.

Temná strana sladkostí

A teď postupně. Podle studie newyorských výzkumníků mohou za 12,5 % špatných snů mladých Američanů smažené brambůrky, chipsy. Protože tuk. Přes 20 % divočiny v říši snů je přikládáno na vině “bublinkovým nápojům s obsahem kofeinu”. Napsat to nemohli, aby to nevypadalo jako reklama, ale na mysli měli všechny ty Pepsi a Coca-Coly. Protože kofein a bublinky, což taky není zrovna překvápko.

Bezkonkurenčně největší zabiják klidného spaní je ale čokoláda. Protože? Saturované tuky, spousta cukru, kofeinové báze, psychoaktivní látky a ještě navrch pořádná porce theobrominu. Alkaloidu, který mimo jiné umí pořádně nakopnout vaše srdce k vyšší aktivitě. Čokoláda udělá všechno proto, abyste dobře nespali. A dodá vám dostatek energie proto, aby sny byly patřičně “akční”.

S nastartovaným srdcem vám nejspíš vybuzený mozek pošle nějaký běhací sen. Třeba, jak před někým neúspěšně utíkáte. Jídlo těsně před spaním, pokud chcete nabrat energii do nového dne, není nikdy dobrý nápad, ale s čokoládičkou na usnutí je to vyloženě špatný.

Autor: Radomír Dohnal

Loading...
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Proměny jídla. Jak se oblíbené pokrmy měnily v průběhu staletí. Šlechtění kvalitu nepřináší

Utrácení za komunismu a dnes. Období socialismu nás naučilo šetřit tam, kde nemáme

Loading...


Send this to a friend