Střešní box na lyže: ušetří prostor v autě a do Rakouska je to téměř povinnost. Podle čeho vybírat?

Cestujete na hory? Střešní box na lyže je bezpečný a pohodlný způsob jejich přepravy. Lepší, než je mít uvnitř vozu. V Rakousku navíc hrozí tvrdé pokuty, pokud nemáte lyže v autě upevněné „správně“ podle úsudku policisty. Jak vybrat ten správný střešní box pro vás?

Jak vybrat střešní box na lyže? Do Rakouska bez něj raději nejezděte

Střešní box na lyže má především jednu zásadní výhodu: při cestování na hory zajistí pohodlí posádce vozu tím, že pojme sjezdovky nebo snowboardy, které by jinak musely ležet z kufru přes sklopené zadní sedadlo uvnitř auta. Spolu s další bagáží tak nabývá objem nákladu, který se chytře přemístí na střešní nosič do boxu a vy tak naplníte jen kufr. Lyže navíc pohodlně uzamknete a máte možnost je nechávat ve voze i přes noc, aniž by lákaly k vysklení okénka. Další variantou jsou pak samostatné střešní nosiče lyží, pokud nemáte na rakev místo někde v garáži.

Cena až v první řadě

Hlavní je mít na autě hagusy, tedy podélné nosiče, a koupené příčníky, které na ně upevníte. Rakev půjde na ně. První, co budete řešit, je nejspíš cena. Rozpětí je tady skutečně veliké – dolní hranice bývá kolem 4-5 tisíc za box, ale dá se koupit i od tří tisíc korun. Ta horní je potom úplně jinde a dosahuje i přes 40 tisíc korun. Pořizovací cena je faktor, který u většiny z nás o nákupu rozhoduje, ale třeba brát v úvahu, že nejlevnější boxy mají mouchy, které naši představu o cestování s lyžemi nenaplní. Typickým příkladem je nevyztužené „měkké“ dno a úchyty typu „U“ ke střešnímu nosiči, které rakev deformují. Ta navíc díky svému nepevnému skeletu při jízdě vibruje. Upevnění pomocí „T-drážky“ je jistější. Je proto dobré se vždy zaměřit na recenze uživatelů pro každý konkrétní model.

Jak vybrat střešní box na lyže. Do Rakouska bez něj raději nejezděte

zdroj: 123RF.com

Kolik se tam toho vejde?

Důležitá je velikost. Střešní box na lyže by neměl přesahovat délku střechy vašeho vozu. S tím, jak se během posledních let zkrátily lyže, něco takového nepředstavuje problém. Běžky jsou samozřejmě jiná písnička. Délka boxů se pohybuje mezi 130 – 230 cm, přičemž spodní hranice není samozřejmě určena pro lyže. Šířka střešního boxu v podstatě nehraje roli a je na vás, jestli zvolíte většího cvalíka a naskládáte dovnitř kromě lyží i něco dalšího. Objem se pohybuje od 320 litrů až po 500 litrové a pokud nechte ten úplně nejmenší, skončíte pravděpodobně někde uprostřed. Není problém ale ani 650 litrový objem. Určitou roli hraje také maximální nosnost, ale to řešte jen v případě, že tam hodláte převážet něco jiného a podstatně těžšího, než lyže.

Centrální zamykání prostě chcete

Dokonalou vychytávkou je centrální zamykání boxu. Je to jako s bezpečnostními dveřmi – otočit klíčkem v jednom nebo dvěma zámcích je jako pojistka fajn, ale pokud se bavíme o bezpečnosti, centrální zámek je prostě jasná volba. Otočením klíče se střešní box na lyže uzamkne na několika místech najednou a stává se nedobytným. Tady je také na místě zvolit možnost otevírání střešního boxu – může být klasicky jednostranné nebo oboustranné. Některé se pak otevírají i zezadu, po směru jízdy.

Jak vybrat střešní box na lyže. Do Rakouska bez něj raději nejezděte

zdroj: 123RF.com

Barva, design, značka?

I tenhle faktor je pro většinu z nás rozhodující. Jakmile si ujasníme cenovou hladinu a potřebnou velikost, můžeme vybírat barvu nebo design. Střešní box na lyže je ryze praktická věc, ale i tak může vypadat dobře a „ladit“ k našemu autu pod ním. Jiné než černé nebo stříbrné provedení prakticky neseženete, takže budete spíše řešit značku. Opět se vyplatí pročíst recenze na daný typ rakve, protože uživatelé často popíší nějaké zdánlivé maličkosti, které se mohou ukázat zrovna pro vás jako negativní. Nejrozšířenější střešní boxy na lyže jsou značek Thule a NEUMANN, levněji vyjde třeba rakev od italské firmy G3.

Co to udělá s autem během jízdy?

Střešní box na lyže jakékoli značky by měl bezpečně vydržet jízdu až 160 km/h. Aerodynamické rakve v podstatě fungují jako přítlačné křídlo, takže řízení nijak neztěžují, pokud jedete po dálnici. V zatáčkách poznáte změnu, protože se těžiště vozu posouvá směrem nahoru – v závislosti na hmotnosti boxu a nákladu v něm. Omezení rychlosti se týká spíše doporučení z hlediska bezpečnosti, kdy je třeba prudce brzdit nebo přímo zastavit. Box je třeba dobře upevnit, ale i tak je důležité, aby byly převážené lyže stažené tak, aby se uvnitř nepohybovaly. Nejlepším řešením je, když box obsahuje rychloupínání. Pak se lyže ani nehnou. Plně naložený střešní box pak umí zvednout spotřebu, může to být 10 až 20 %, v závislosti na motoru i stylu jízdy. Máte samozřejmě máte větší odpor.

Jak vybrat střešní box na lyže. Do Rakouska bez něj raději nejezděte

zdroj: 123RF.com

Střešní nosič místo rakve?

Když jsme u rychloupínání, variantou k boxu jsou střešní nosiče lyží. V podstatě je to takové rychloupínání přímo na střešní příčníky. Tady pohodlně přepravíte dva nebo čtyři páry lyží, případně dva snowboardy. Vaše vybavení jen cestuje „venku“ a také k němu nepřibalíte nic navíc, což je výhoda, kterou má rakev. Pokud ale nemáte kde ji skladovat mimo sezónu, případně jezdíte lyžovat na den nebo dva, střešní nosiče jsou varianta pro vás.

Jak vybrat střešní box na lyže. Do Rakouska bez něj raději nejezděte

zdroj: 123RF.com

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Volkswagen Passat Alltrack ukazuje, která kategorie vozů je zbytečná. Uhádnete jaká?

Vybitá autobaterie. Jaké jsou nejčastější příčiny, jakou má akumulátor životnost a co dělat, aby vás auto v zimě nezradilo