Jak připravit kolo na jaro? Tohle je základní péče, kterou zvládnete sami!

Jaro znamená také začátek cyklistické sezóny. Vaše kolo odpočívalo v garáži nebo ve sklepě několik měsíců, a než na něj znovu nasednete, je ten správný čas provést nejnutnější servis, aby šlapalo jako hodinky. Jaký?

Vaše kolo odpočívalo několik měsíců, a teď je správný čas ho zkontrolovat, aby šlapalo jako hodinky.

Těmi základními úkony je péče, kterou byste kolu měli dopřávat více, než jen jednou za rok. Samozřejmě můžete kolo odvézt do servisu, ale běžnou servisní obsluhu jistě zvládnete sami. A na tu se teď spolu podíváme.

Dohuštění plášťů jen tak od oka raději ne

Tohle je věc, kterou byste prostě měli průběžně kontrolovat během roku. Po zimě navíc bude určitě potřeba něco dofouknout. Hustit pomocí pumpičky můžete podle vašeho citu, to všichni známe. Pokud chcete být ale přesní a získat nejlepší jízdní vlastnosti, potřebujete manometr. Z boku každého pláště pak najdete doporučení, na jakou hodnotu je optimální ho nahustit. Nejvíce se foukají silniční kola, ty se nastavují na tlak kolem 8 barů. Horská kola se naopak hustí pouze na 1,5 – 2,5 baru. Krosová a trekingová kola, která jsou nejběžnější volbou pro běžné cestování na kole, se foukají na 4 bary.

Samozřejmě, pokud máte horáka a chcete jezdit po silnici, potřebujete tlak alespoň 3 bary. I tak jsou ale pláště horského kola pro asfaltovou vozovku velice neefektivní. Příliš tvrdé nafouknutí pláště může naopak poničit ráfek, takže nepodléhejte přesvědčení, že čím víc tvrdá guma, tím jednodušší jízda. Sjeté pláště přirozeně vyměňte, buď sami nebo v servise, ale v podstatě je to záležitost chvilky a stačí k ní dvě plastové páky za pár korun, které koupíte ve specializovaných obchodech.

Zkontrolujte i výplet kol

Důležité je zjistit, jestli ráfek „neháže“ do strany, což by znamenalo, že kolo není vycentrované. Poznáte to pouhým okem, když před sebou kolo volně roztočíte. Do utahování výpletu se můžete pustit také sami, stačí k tomu centrklíč, který není problém sehnat. Zde ale doporučujeme spíše využít servis, protože pokud nemáte s touhle prací zkušenost, dost možná kolo rozhodíte víc, než bylo předtím.

Řetěz a přehazovací ústrojí

Vyčistěte řetěz a všechny zuby na převodnících i kazetě. Vezměte na to hadr a kde se nedostanete, použijte kartáček na zuby. Pořídit se dají i mycí přípravky pro kola přímo pro tento účel. Na řetěz se nebojte nastříkat populární WD40 nebo jiné řídké mazivo. Protočte řetěz a poté ho suchým hadrem otřete.

Řetěz se samozřejmě opotřebovává. Pokud není v pořádku, ničí zuby převodníků a pastorků a snižuje přesnost řazení převodů. Na jeho kontrolu si opět můžete pořídit měrku, která stojí pár korun a je velice přesná. S případnou výměnou pomůže servis.

A co brzdy a ráfky?

U brzd je dobré se přesvědčit, že brzdový špalík nebo destička u kotoučových brzd doléhá tak, jak má, a má stále dostatek brzdné směsi. Na špalících bývá ryska, která označuje maximální hranici jejich opotřebení. Pokud zmáčnete brzdu, něměla by zabírat až u řídítek. Je třeba si pohrát s lankem brzdy, a dotáhnout ho pomocí regulovacího šroubu na páce. To není nic těžkého. U hydraulických kotoučových brzd je pak nutné jednou za dva roky provést výměnu brzdové kapaliny, což je také spíše úkon pro servis.

Špalíky brzd také časem dokonale ohladí ráfek, a pak je na výměnu  i ten. Může se totiž stát, že je strana ráfku od brzdění vypouklá dovnitř. Na nových ráfkách je to opět vyznačeno kontrolní rýhou. Když zmizí, je čas na výměnu.

Samozřejmě je dobré s kolem někdy servis navštívit. Pokud nejste zapálený cyklista, pro kterého jsou všechny úkony samozřejmostí, za několik stovek vám kolo seřídí tak, že budete mít zase pocit, že je nové.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Preppeři se chystají na globální kolaps a světovou katastrofu. Jsou to blázni nebo vizionáři a počátek budoucnosti lidstva?

Téma peníze: výdělky za porno by vyléčily světový hladomor dvakrát! Kolik je vůbec na světě peněz? A jak dopadají výherci milionových loterií?