Jak chce Uber vymýtit taxikáře

Uber se chystá nakoupit 100 000 nových Mercedesů. A to ne ledajakých, ale rovnou těch nejlepších, S-klass. Pojďme si zaspekulovat, co za tím stojí?

Znáte Uber? Pokud ne, pojďme si jej stručně představit. Velmi zjednodušeně řečeno, je to tržiště automobilového cestování. Buď máte auto a nabízíte, že někoho někam svezete, nebo naopak hledáte někoho, kdo vás někam odveze. A Uber není nic jiného než platforma, která to zprostředkovává.

Na rozdíl od všemožných nesmyslných regulací a vyhlášek, Uber funguje jako dokonale tržní prostředí. Řidiči mají své hodnocení od uživatelů, takže hned víte, kdo vás poveze a jaké má reference, včetně modelu auta. Dokonce i cena za jízdu je tržní. Je velký přetlak u jízd? Uber cenu zvýší. Klidně na dvojnásobek!

A jak se počítá cena? Aplikace v mobilu počítá kilometry, pak se vynásobí sazbou a připočte se nástupní poplatek. Hotovo tečka. Peníze se strhnou z vaší karty, kterou jste zadali při registraci. Žádný cash!

Není tedy divu, že Uber je trnem v oku nejen taxikářům, kteří nemůžou dělat své finty s turbem, ale dokonce i státním úředníkům, pro které je vydávání licencí a různé formy výpalného dobrým zdrojem příjmu. Však si na to asi pamatujete ze série videí Janka Rubeše.

Největší tržiště

Funguje to po celém světě. Je tak jedno, jestli jste v Dillí nebo New Yorku, pořád používáte jednu aplikaci. Ta každý den nasbírá stovky tisíc informací o tom, odkud a kam lidé jezdí a kolik za to platí. Jistě, zůstává mu za to i hezká provize, ale není to málo?

Vlastní vozidla

Týmu, který za tím celým stojí, je víceméně jasné, že pokud chce firma někam růst, nepůjde to přes různé dispečinky, to už tady je a víme, jak to funguje. Nechce mít vlastní zaměstnance, o které je třeba se starat, současný model funguje nejlépe, jak může. Jenže nedávno unikla informace, že Uber jedná se společností Daimler, tedy s vlastníkem mimo jiné Mercedesu. A mají zájem o koupi 100 000 vozů Mercedes třídy S. Každý v hodnotě cca 100 000 €, tedy asi 2 750 000 Kč. Celkem by tak šlo o obchod o objemu téměř 300 miliard Kč!

K čemu by Uberu byla vlastní auta? V tomto okamžiku k ničemu. Ale počítá se s tím, že nová S klasse už bude plně autonomní vůz. Přijede, kam si ukážete, bezpečně vás dostane na místo, které si sami určíte. Už vám to začíná docházet? Řidič nebude potřeba.

Konec taxikářů

Pojďme si trochu zaspekulovat! Řekněme, že Uber si koupí jeden takovýto autonomní vůz a chce, aby se mu do roka zaplatil se vším všudy. Počítejme s částkou 2,9 miliony Kč. Něco stojí pojištění, servis, pneumatiky atd.

Řekněme, že takové auto bude vozit jen turisty z Pařížské na letiště a z letiště na Pařížskou – jde o jednu z nejfrekventovanějších cest po Praze. Cesta zabere asi 20 minut a je dlouhá 15 km. A turisté jsou tu pořád, letadla přistávají ve dne v noci. Takže není problém, aby během hodiny stihlo auto udělat cestu tam a cestu zpět a 10 minut čekalo na nové pasažéry. Za 24 hodin pak můžeme počítat 24 cest na letiště a 24 cest z letiště. Nástupní sazba je 30 Kč, za 1 km zaplatíte 12 Kč. Takže za jeden den auto udělá příjem ve výši cca 9300 Kč. Najede asi 720 km, takže projede asi 1300 Kč na palivu. Servis a pojištění už máme v ceně auta, takže denně auto vydělá 8000 Kč. A kolik to máme za rok? 2 920 000 Kč. Ano, takže nám to vyjde, autonomní auto je do roka zaplacené.

No dobře, je to v ideálním případě, zjednodušené, ale celá investice je do roka zpět. A další rok auto stejnou částku vydělá. To už není tak špatné, ne?

Co myslíte, bude to konec taxikářů?

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Konec taxíků aneb čím se teď vyplatí jezdit?

Taxíky? Někde už přestávají frčet! Dorazí tenhle trend i k nám?