Guma z odpadků – vědci odhalili způsob výroby trvale udržitelných pneumatik!

Skořápky z vajec, slupky z rajčat a další libůstky uvržené do kontejnerového exilu dostanou šanci na důstojný comeback. Podle odborníků by mohly být základní surovinou pro ekologičtější výrobu pryže. Modifikovaný proces výroby pneumatik by tak nemusel zahrnovat využívání stále omezenějších planetárních zásob ropy.

Zbytky od našich stolů by podle skupiny vědců z Ohio State University bez problémů nahradily funkci ropy během výroby pryžové výplně pro automobilové pneumatiky. Zároveň však jedním dechem dodávají, že to není všechno: možnosti využití takto připravených sloučenin gumy nejsou zdaleka omezeny jen na automobilový průmysl. „Kde je guma, tam by to šlo,“ tvrdí koumáci, kteří stojí za patentovaným výrobním postupem.

Vlastnosti sloučenin gumy vyrobené ze zbytků se podle nich mírně liší, ale není to na škodu. Klasická pryž s příměsí sazí (carbon black) je podle vědců tvrdší a méně pružná. Pokud se podíváme na samotný výrobní proces, je zajímavá důležitost vaječných skořápek. Právě jejich porózní struktura má totiž vlastnosti, díky nimž je výsledná pryž stabilnější. Slupky od rajčat jsme v úvodu také nezmiňovali nazdařbůh – ty jsou podle autorů výrobní metody totiž ideální hlavně proto, že nabízejí vysokou stálost a odolnost vůči extrémním teplotám, které se u pneumatik generují neustálým třením. Gumy s takovou výplní na silnici zkrátka umožní podávat vyšší výkony. Ideální pro padesátky v obci!

Výroba pneu ve zkratce

Obecný výrobní postup pneumatik je hotová věda. Samotná pryžová směs pneumatiky je složena z až 30 přísad, které určují vlastnosti výsledného produktu.  Přísady se smíchávají v gigantických míchačkách, které z nich vytvářejí černou, gumovitou směs. Ta se nechá vychladnout a posílá se do rozmělňovače.  Zde je nařezána na proužky, které tvoří základní strukturu samotné pneumatiky. Ve fázi rozmělňování jsou nachystány také ostatní součásti pneumatiky, přičemž některé z nich jsou následně potaženy jiným typem pryže.

Všechny součásti pneumatiky (textilní prvky, ocelové pásy, patky, kordová tkanina, běhoun a další) jsou pak vloženy do speciálního stroje. Ten z nich připraví tzv. surovou pneumatiku, která se už začíná dost podobat finální verzi. Ještě však musí projít vulkanizací pomocí horkých forem ve vytvrzovacím stroji. V něm jsou všechny součásti pneu stlačeny a výrobek získává svůj konečný tvar. V této fázi pneumatika dostane vzorek a na bočnici se objeví cejch výrobce. Následuje už jen nezbytná kontrola kvality. Tou se zaobírají nejen speciální stroje (ty dokáží odhalit sebemenší vady a nedostatky), ale i lidé (vizuální kontrola). Teprve pak je pneumatika konečně dopravena na prodejnu.

Co vy? Jezdili byste na skořápkách a rajčatech? Přiznejte se nám v diskuzi pod článkem!

Autor: Pseudofilosof

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nové kontrolky v autě. Znáte je všechny?

Největší zbytečnosti v autech