Největší zbytečnosti v autech

Pokrok nezastavíme! Někdy je ovšem pokrok slepou uličkou. Jaké nesmysly se v posledních letech dostaly do aut a měli byste se jim vyhnout?

1. Automatická dálková světla

Byl by to super pomocník, kdyby ale opravdu fungoval. Pomocník, který automaticky zapíná dálková světla. Jenže u naprosté většiny aut je naprosto k ničemu. Proč? Z mnoha důvodů. Auto zkrátka nevidí zatím tak dobře jako člověk a nedokáže předvídat. Ale nejhorší ze všeho je, že systém oslňuje protijedoucí řidiče. Trvá tak sekundu až dvě, než elektronika rozpozná protijedoucí auto, které se vynořilo ze zatáčky nebo zpoza horizontu. Přestože je lidské oko už dávno vidí, světelný senzor si musí počkat. To ale v praxi znamená, že vytočíte řidiče v protisměru, protože do něj svítíte dálkovými světlomety, takže vám to oplatí. A chvíli jste oslepení oba dva. To je výhra!

2. Elektronická parkovací brzda

Zapomeňte na lanka a madlo. Moderní doba zadupává ruční brzdu do země. Místo toho máte čudlík, který zabrzdí kola pomocí elektromotorku. Jenže co když se v zimě chcete sklouznout a potřebujete zablokovat jen zadní kola? Tak to máte smůlu. Elektronická parkovací brzda u většina aut funguje na všechna 4 kola. To je řidičova noční můra. Jednu výhodu ale má – pokud řidič není schopen brzdit, třeba z důvodu okamžité zdravotní indispozice, může spolujezdec tlačítko přitáhnout a podržet – tím auto zastaví.

Tlačítko místo páky? Řidiči říkají ne.

3. Systém start-stop

Je to největší nesmysl tohoto století. Buďme upřímní – je to ochcávka na emisní normy. K ničemu jinému start-stop neslouží a auto jím trpí. Přijedete na křižovatku a motor se vypne? Na 5 sekund? A pak musí startovat? Ne, tohle úsporu nezajistí.

Vypínání motoru vypněte hned po nastartování.

4. Omezovač rychlosti

U moderních aut má tempomat 2 funkce – první je jasná – auto drží navolenou rychlost a vy nemusíte šlapat na plyn. Ale druhá funkce je naprostý nesmysl – omezovač rychlosti. Nastavíte si třeba 80 km/h i když šlapete na plyn, auto vám nedovolí jet rychleji. K čemu je to dobré?

5. Downsizing

Velké auto a v něm litrový tříválec? To je realita dnešního dne. A nejde zase o nic jiného, než o emise. Objem motoru je stále důležitý, do velkého auta patří velký motor.

6. Lepící sada na pneumatiky

Píchli jste? To se stane. U moderních aut často nenajdete v kufru náhradní kolo, ale jen lepící sadu. Ta u malých děr pomůže, ale jde jen o dočasné řešení. Stejně budete muset do pneuservisu. Jenže lepící sada vám může poškodit povinný senzor tlaku v pneumatice a vůbec pneumatiku i poškodit, takže pak budete muset koupit novou. Přitom obyčejnou díru v pneumatice umí pneuservisy za cca 150-200 Kč opravit.

7. Panoramatické střešní okno

Co si budeme povídat, vypadá to hezky. I interiér působí více vzdušně. Jenže vše má i své stinné stránky. Třeba značné zvýšení těžiště vozu. Bezpečnostní sklo je opravdu hóóódně těžké, takže se razantně posune těžiště vozu vzhůru – což pokazí jízdní vlastnosti vozu. U nového auta je ještě vše v pořádku, ale po pár letech bude střešní okno zdrojem nepříjemných zvuků. Může se také stát, že tudy bude do vozu zatékat. A nehoda se střešním oknem? Rovnat jen trošičku pokřivenou karoserii tak, aby okno skvěle sedělo? To bude lepší auto vrhnout ze skály.

Panoramatické střešní okno vypadá skvěle, ale k čemu ve skutečnosti poslouží?

8. Některé parkovací systémy

I nejzkušenější řidič přivítá, pokud mu auto pípáním prozradí, jestli může ještě popojet dozadu nebo dopředu. Jenže to má smysl, pokud čidla fungují, tak jak mají. Až teprve při vzdálenosti 2-3 cm od překážky by měly pípat nepřetržitě. Jenže některé parkovací systémy hrozivě pískají, i když je překážka ještě 15 cm daleko. A to je extrémně dlouhá vzdálenost. Takový parkovací systém je pak úplně k ničemu.

9. Rádce řazení

Moderní auta často obsahují systém, který vám radí, jak byste měli řadit. Jenže jeho radami se opravdu neřiďte. Rádce nutí motor podtáčet, často už při 1600 otáčkách doporučuje, abyste přeřadili na těžší převod. Zdánlivě to může vypadat, že motoru podtáčení nevadí, ale opak je pravdou. Podtáčení motoru se vám brzy vrátí na nečekaných servisních nákladech. Raději tedy motor držte v otáčkách.

Autor: Analytik