Ford, Audi, Chevrolet. Tyhle automobilové skandály šokovaly svět!

Emise, bezpečnost, úmrtí, opravy, které by přišly příliš draho. Automobilový průmysl si s námi dlouhá léta pohrává jako kočka s myší. Volkswagen svoji krizi už řeší, ale proč se na dno dostal Ford, Chevrolet a Audi? Tahle fakta vás nenechají v klidu!

Automobilové skandály

Provar týkající se falšování emisních testů německé automobilky Volkswagen patří ke zprávám, které momentálně nelze přehlédnout. Agentura Reuters uvedla, že se skandál týká 11 milionů aut, z toho 2,1 milionů vozů Audi a 1,2 milionů vozů Škoda Auto.

Tato čísla posléze potvrdil i mluvčí tuzemské automobilky Jozef Baláž, načež německá strana zahájila vyšetřování bývalého generálního ředitele Martina Winterkorna. Veselo prostě okolo aut musí a muselo být. Jako kdyby to bylo poprvé… Kdo je králem všech bizarních kauz?

Henry Ford a jeho legendární manévry

Pověst americké nadnárodní společnosti Ford Motor Company byla výrazně pošpiněna v sérii bezpečnostních skandálů v roce 1990 a 2000, kdy se Ford dostal do sporů o dopad svých vozidel na životní prostředí. Šmelilo se ale už mnohem dřív.

V roce 1971 se jednalo o model Pinto, které bylo navrženo tak, že při nárazu zezadu by se plnicí hrdlo paliva mohlo oddělit a propíchnout palivovou nádrž. Ford o tom věděl, ale nic neudělal, protože opravy by prý byly příliš nákladné. Ale co riziko pro cestující?

Statistiky uvádí, že se vinou této fatální chyby zranilo či přímo zemřelo zhruba 900 lidí. 20 milionů odškodného postiženým a pozůstalým situaci asi moc nezlepšily. (Mimochodem, tento model byl odborníky zařazen mezi 50 nejhorších vozidel všech dob.) Na shrnutí celé kauzy z pohledu žurnalisty, se můžete podívat ve videu.

Kvalita versus kvantita. Víte, co si kupujete?

Průšvih jako barák, po kterém si dáte sakra pozor? Evidentně neděláte ve Fordu, jež je problémy prošpikovaný ze sklepa až na půdu tak, až se v nich člověk ztrácí. V roce 1973 byla firma pokutována za padělání výsledků zkoušek předložených federální vládě na měření emisí. (7 milionu dolarů je fakt nářez.)

V roce 1991 bylo odvoláno více než 60 000 pickupů, které překročily předepsané standardy. Následující rok bylo dalších 1,2 milionu aut stáhnuto ze stejných důvodů. Skutečnost je taková, že Ford byl (a možná i bude) pokutován neustále.

Poté, co William Clay Ford junior převzal společnost jako předseda v roce 1999, projevila se snaha o napravení reputace. Ford sponzoroval akce na podporu životního prostředí, jenže opar skandálů ho provázel a provází dál.

Před dvěma lety se například řešila indická reklamní kampaň Fordu, která na vozu Figo odvozeného od minulé generace Fiesty, prezentovala velikost zavazadlového prostoru tak, že byly použity dvě kresby polonahých spoutaných žen naskládaných v kufru. Tak to se taky moc nepovedlo. Co přijde příště?

Smrtící Chevrolet

V roce 1969 se zase veřejnost dostala do sporu s firmou Chevrolet, která je součástí koncernu General Motors. Společnost vadně upevňovala motory, což mohlo vést k smrtící řetězové reakci. Však taky korporace obdržela 172 zpráv o nehodách a zraněních, za které mohla odfláknutá práce. Trvalo tři roky, než se kauza začala řešit. A to jen proto, že si jí začala všímat média.

Den, kdy selžou brzdy

Ve výsledku to dopadlo tak, že se firma odvolala na zastaralé komponenty a 5. prosince 1971 oznámila, že nutnost opravy vyžaduje neuvěřitelných 6,5 milionů vozů, které byly vyrobeny v roce 1965 až 1969. No masakr. A pamatujete na Chevrolet Cobalt?

Vedle Fordu Pinto asi nejnedotaženější auto vůbec. V roce 2007 šlo o 98 tisíc kousků, které nesplnily bezpečnostní normy kvůli vadnému systému posilovače řízení. O tři roky později bylo nutné odvolat dalších 1,3 milionu aut pro vadný spínač zapalování, jež způsobil deaktivaci bezpečnostních systémů, jako jsou airbagy nebo brzdy. Život to údajně stálo 13 lidí, ale o tom, kde je schovaná ryzí pravda, se stále vedou debaty. Stejně jako u Audi, které nezůstalo bez viny.

4 kruhy a mistr tesař, který se utnul

Jeden z nejstarších výrobců automobilů v Německu dnes znamená luxus. Ale bylo to tak i tenkrát? Ani náhodou.

Model Audi 5000, tedy sportovní sedan představený v roce 1982, se náhle nebezpečně zrychloval. Aspoň tak to říkali sami vlastníci. Ve skutečnosti šlo o to, že plynový pedál nebezpečně blízkou sousedil s tím brzdovým, takže ačkoli řidiči brzdili jako zběsilí, k ničemu to nebylo.

Tržby automobilky po provalené závadě výrazně klesly a trvalo dlouhá léta, než se Audi propracovala tam, kde je teď, neboť v očích veřejnosti ohrožovala bezpečí všech, kdo se do blízkosti „pětitisícovky“ dostali. A co teď? Věříte jí i těm ostatním?

Autor: John McClane

Loading...
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Takhle bourají luxusní auta

Realita: Řízení auta mobilem!

Loading...




Send this to a friend