Euro 6c přichází: zmizí některé motory i celé modely automobilek

Od 1. září začne platit přísnější emisní norma – Euro 6c pro starší modely nových aut. Znamená to, že už si nekoupíte nejen vybrané motory, ale někdy dokonce i celé modely jednotlivých automobilek.

Euro 6c

Říká se, že cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly. A v případě emisních norem to tak opravdu platí. Samozřejmě – všichni chceme dýchat čistý vzduch a ne karcinogenní emise z aut. Jenže už současná emisní norma Euro 6b byla velmi tvrdá. Tak tvrdá, že ani zástup dieselových aut s takovým motorem nevyprodukuje tolik škodlivin, jako jedna stará Avie nebo turistická výletní loď na Vltavě. Jenže normy se přitvrzují.

Nové staré auto

Kdo přišel s novým modelem vozu od září loňského roku, musel už splnit přísnější emisní normu. Teď se to týká i starších modelů vozů. Pokud tedy automobilka prodává 2 roky starý model, od září bude muset mít výrazně nižší emise. Některé automobilky to řeší upravením motoru, jiné tak, že raději přestanou celý model prodávat.

Více realistické testování

Novinkou od září bude měření emisí tzv. formou WLTP. Ta už neobsahuje jen laboratorní testy, které obvykle byly na hony vzdáleny realitě, ale bude se více podobat skutečnému provozu. Součástí testu bude i jízda, která má více odpovídat reálnému provozu. Pojede se vyšší rychlostí a na delší vzdálenost.

Že je to takto v pořádku? To nikdo nepopírá. Háček je v tom, že tato forma původně měla přijít až v roce 2020 a automobilky tak mohly dostat čas na testování nových motorů.

Objem nenahradíš

Pokud nová emisní norma bude více kopírovat reálný provoz, může to znamenat, že automobilky se vrátí k vyšším objemům. Litrové tříválce vystřídají 1,5 a třeba se dočkáme i většího návratu dvoulitrů. V praxi to všichni známe – on ten litrový tříválec nejede vůbec špatně. Vždyť má 81 kW. Ale spotřeba se klidně vyšplhá k 9litrové hranici. Pokud pojedete stejně dynamicky se čtyřválcovým dvoulitrem, budete mít úplně stejnou spotřebu. Úplně by tak stačilo, kdyby se právě změnila jen metodika testování a nedocházelo k dalšímu utahování šroubů. Takto budou motory zase více přiškrcené a přitom úplně zbytečně.

Zatlačte slzu

A kdo to tedy odnese? Snad nejvíce fanouškům aut vadí, že přijdeme o Subaru STI. V malém sedanu mít 2,5litrový turbo benzín? Tahle doba je pryč. No dobře, jezdit s autem pod 10 litrů bylo velké odříkání, ale kolik se jich u nás prodalo? Opravdu musí zmizet?

Kupujte! Nebudou.

Ale nejde jen u automobilku Subaru, pro kterou je evropský trh naprosto nedůležitý. Třeba ani BMW nestihne upravit motory pro BMW M3 a M550i xDrive, takže tato auta definitivně zmizí. Přitom BMW řady 5 přišlo na trh teprve v loňském roce. M550i xDrive se tak opravdu moc neohřálo.

BMW M550i se dlouho neohřálo.

Říkáte si, že jsou to všechno auta, která si benzín prolévají hrdlem? Takže pokračujeme. Co třeba Renault Clio? Jedno z nejmenších aut na silnici. S novým modelem Clia se počítalo až na rok 2019. Zatím není jasné, kdy přijde, jasné je jen to, že současné Clio si od září neškrtne.

Au revoir, Clio.

Nevyhne se nikdo

Absurdní je, že nová euronorma potopí i velmi čisté naftové motory. Naftový motor ve Fabii nebo Rapidu? U Škodovky tvořily v tomto segmentu kolem 10 % prodejů, nová euronorma zajistí, že naftu v těchto modelech už nenajdete.

Škrtá se i u Peugeotu. 2.0 BlueHDI, spousta malých benzínových motorů, všechno půjde pryč. Také Ford přijde o oblíbené motory 2.0 TDCi nebo benzínový 2.0 EcoBoost.

Máte také jen pár měsíců na koupi fantastického Audi SQ7. Máte přebytečné peníze? Utíkejte si auto koupit. Naftový osmiválec se dvěma turby a jedním kompresorem je motorové porno, obzvláště v takovém SUV.

Proč? Bože proč?

Filtry i pro benzíny

Prakticky žádný benzínový motor neprojde novou normou, pokud nebude mít filtr pevných částic, tak jak je standard u naftových motorů. Jenže to také znamená nové homologace takového motoru. Což je časově náročné a ne všichni musí homologaci stihnout.

10 % rezerva

Příchod nové emisní normy je opravdu velká změna. Asi největší za posledních 8 let. Proto některé státy, jako Německo, jsou benevolentní a dávají prodejcům toleranci ještě 3 měsíce, tedy až do konce listopadu. České ministerstvo dopravy také jedno očko přimhouřilo – prodejci si můžou zaregistrovat 10 % ročních prodejů nebo 100 kusů od každého modelu vozidla a prodat jej i po září.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Redakční autotest: Subaru WRX STI. Něco speciálního pro milovníky benzínu!

Tesla se potápí, i když její roadster létá ve vesmíru. Do roka může být konec. Mají vůbec elektromobilky v dnešní době šanci?