Tesla se potápí, i když její roadster létá ve vesmíru. Do roka může být konec. Mají vůbec elektromobilky v dnešní době šanci?

Automobilka Tesla je miláčkem technologických nadšenců i automobilových fandů. Bohužel Elon Musk přivedl svou firmu prakticky na buben, a tak je otázkou, jak moc bude firma také miláčkem investorů. Elektromobily navíc možná vůbec nejsou cestou budoucnosti, jak se nám snaží vizionář Musk namluvit.

elektromobilky

Příběh Tesly se podle expertů chýlí ke konci. Jak je to možné, ptáte se. Vždyť Tesla je symbolem pokroku, řídí ji možná největší vizionář současnosti, který byl schopný jedno své auto poslat do vesmíru svou vlastní raketou. Na automobil se stojí fronty a je to exkluzivní zboží. Jakého šílence může vůbec napadnout, že tahle fantastická story má mít nějaké neslavné konce?

Tesla vyrábí směšně málo aut

Musk je velký vizionář, ale také PR kouzelník. Vynesení roadsteru Tesla raketou Falcon Heavy byl vynikající marketingový tah, který ale měl zakrýt fakt, že firmě docházejí peníze, je až po uši v dluzích a hlavně – není schopná vyrábět auta. Tedy ne v takových počtech, aby to vůbec generovalo nějaký zisk. Továrna Tesly ve Fremontu je schopná vyrobit jen 2000 modelů Tesla 3 týdně. To je směšné číslo. Automobilka Ford vyrobí 6 milionů vozů ročně, Muskova Tesla vypotí za stejný úsek 100 tisíc vozů. Navíc ekonomický model je podle insiderů špatně nastaven a prodeje ve skutečnosti generují další ztrátu.

Zachrání Teslu skalní fandové?

Ekonomické výsledky firmy jsou prachbídné, peníze Tesle dojdou někdy v průběhu tohoto roku a co bude dál, se neví. Uvažuje se o další emisi akcií, ale ty si už zřejmě koupí už jen naprostí fanatici. To je ostatně segment, který drží Teslu nad vodou. Musk má kolem sebe aureolu génia a mnoho lidí mu naprosto slepě věří. Chtějí vlastnit vůz z jeho továrny, a pokud si mohou koupit akcie Tesly, neváhají tak učinit. Jde o podobný vztah, jaký mají fanoušci Applu k jeho produktům.

Aprílový žertík o bankrotu

Musk si je ale celé situace velmi dobře vědom. Ostatně na apríla poslal mail, ve kterém oznamoval bankrot firmy. Aprílový žertík, který ale ukazuje, že Musk o problémech své automobilky dobře ví. Otázka, je, co s tím hodlá dělat. Prý začal osobně dohlížet na proces výroby vozů, což ale není záruka ničeho. Vozy Tesla jsou navíc velmi poruchové. Zákazníci vůbec netuší, kdy se k nim vůz, který si objednali, dostane. Čekací lhůty jsou enormní.

Konkurence Teslu převálcuje

Co je možná největší hřebíček do rakve, je ale masivní nástup konkurence. Ano, Tesla byla první, a toto prvenství jí nikdo neodpáře. Ale dnes je situace jiná. Všechny velké automobilky vyvíjejí své vlastní elektromobily. Takové BMW plánuje do roku 2025 pětadvacet různých modelů. Trh bude v následujících letech zaplaven stovkami různých modelů od světových značek. Koupí si pak někdo  Teslu jen proto, že kdysi byla první?

Vlci z Wall Streetu cítí krev

Výhled do dalších let je něco, co zatím Tesla nemusí tak úplně řešit. Na Wall Streetu už se spekuluje na bankrot celé společnosti letos nebo příští rok. Firmu vyšetřuje pro machinace s účetnictvím (které mají v podstatě jen zakrýt gigantické dluhy) americká Komise pro cenné papíry. Z firmy kvůli tomu odešel hlavní účetní Tesly následovaný finančním ředitelem.

Vodíkový motor sfoukne celé odvětví

Elon Musk má tuhý kořínek a rozhodně se nehodlá vzdát bez boje. Avizoval, že automobilka plánuje vyrábět elektrický tahač Tesla Semi. Ten by měl otevřít segment elektromobilů pro těžká nákladní vozidla. Opět vizionářský krok, ovšem problém je, že Tesla Semi existuje jen jako prototyp a k sériové výrobě ještě zbývá hodně dlouhý čas. Ten Musk, jak už jsme psali, zkrátka nemá. Ostatně nad celým odvětvím elektromobilů se vznáší Damoklův meč v podobě otázky, zda nejde o slepou uličku. Mnoho odborníků se kloní k tomu, že to nebudou elektromobily, kdo bude v budoucnosti brázdit silnice světa, ale vozidla s vodíkovým pohonem.

Je to samozřejmě komplikovaná akademická debata a zatím se zdá, že elektromobily mají nakročeno lépe, ale komu bude patřit budoucnost, se ještě ukáže. Toyota má svůj model Mirai, Honda zase Clarity a Hyundai představilo model Nexo. Boj o to, kam se bude budoucnost automobilového průmyslu ubírat, tak bude ještě zajímavý. Jestli u toho bude Elon Musk a jeho Tesla, je ale velmi nejisté.

Autor: Snaut

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Rozdělení autonomních vozů. Kdy a jaká auta za nás budou řídit?

Jezdit za 4 litry benzínu? Dá se to! Která auta tohle zvládnou a jak je to možné? Vyzkoušeli jsme v terénu/