Elektromobil pohledem petrolheada

Není už čas přestat řešit, za jak dlouho dojede elektromobil do Chorvatska? Podívejme se, jak takový Volkswagen ID.4 GTX funguje pohledem nadšence do řízení.

Když se začnete bavit o elektromobilech, obvykle se debata do pár minut stočí k tomu, jestli stačí dojezd 400 km a že nikdo nechce čekat 20 minut na to, až se jeho automobil po cestě do Chorvatska dobije. 

Jako by dobíjení na autě bylo to nejdůležitější.

Ticho léčí

Kdo jel někdy v elektromobilu, ten si obvykle pochvaluje to, jak je auto extrémně tiché a jízda plynulá. Tím, že vůz neřadí, tak nikdy necuká. Je to skutečná pohoda na palubě. Ale kdo má rád rychlou a ostrou jízdu, tomu tohle nic neříká. A já to tak někdy mám.

V motoru elektromobilu nic nevybuchuje. Jízda je tak tichá, slyšíte jen svist elektřiny, která připomíná závody kluzáků ve Star Wars.

Jízda jako relax

Bývaly doby, kdy jsem si o víkendu ráno přivstala šel se jen projet. Třeba hodinku ostré jízdy. Trefovat apexy, užívat si zrychlení, klouzání pneumatik. Miluji ty momenty bezchybně projeté zatáčky, toho, jak přesně ovládám auto. Nemusí jít vůbec o vysoké rychlosti, jde mi o přesnost a pocity zrychlení. Kdy se odkrvují ruce. A brzdění. Když posouváte brzdný bod blíž a blíž k zatáčce a zažíváte ty krásné pocity, když se do vás zařízne bezpečnostní pás. Pro mě je to relax.

Rychlá jízda potřebuje také rychlou sedačku. Jako je tato ve Volkswagenu ID.4 GTX s parádním bočním vedením.

S ubýváním volného času a růstem povinností se ale tyhle hrátky začaly vytrácet.

Cestou do práce to nejde

I při obyčejné cestě do práce se rád svezu rychleji a jízdu si užiju. Problém? Auta mám rád a kdo sleduje teplotu oleje, ten moc dobře ví, že prvních 20 minut jízdy nemůže spalovacímu autu dávat do těla. Až po úplném zahřání. Jenže v tu dobu už bývám v centru Prahy, kde na takové kejkle není čas.

Elektromobil neřeší ani teplotu chladící kapaliny, ani oleje. Sednete a hned můžete jet pilu.

Teda pokud zrovna neřídíte elektro.

Kdo maže, ten jede

Staré přísloví platilo až do příchodu elektromobilů. Ten žádný olej nemá. Tady není potřeba nic ohřívat a od prvního okamžiku můžete výkon ždímat na plné otáčky. Samozřejmě je třeba, aby baterie byla v dobré teplotě, jenže dobrá teplota je taková normální pokojová. A i když je kolem nuly a vy jste autem jeli třeba den předem, nebude promrzlá. Jen v hlubokých mrazech, kdy auto delší dobu nejelo je třeba být k zacházení citlivější.

Venku je 22 stupňů? Dokonalá teplota pro baterii.

Start a jedu

Takže sotva opustím garáž, hned můžu začít používat plný výkon auta. Pár minut trvá, než se na správnou teplotu dostanou i pneumatiky, to ovlivňuje především počasí venku. Ale pak si hned můžu užívat takovou jízdu, jakou mám rád. No a moment, může být s elektromobilem vůbec zábava?

Pneumatiky je třeba zahřát. Na to stačí pár minut.

Zrychlení bez prodlevy

Co mi u současných automobilů vadí ze všeho nejvíc, je zpoždění. Dáte plný plynový pedál a co se stane? Otevře se škrtící klapka, do motoru začne proudit více vzduchu. Ten se dostane do válce, spálí se a výfukové zplodiny začnou roztáčet turbodmychadlo. Přes hřídel se pak otáčky přenesou do kompresoru, který saje vzduch a pod tlakem ho žene do sání motoru. Než tohle proběhne, už jste dávno za zatáčkou.

Jistě, předejdete tomu tak, že nenecháte otáčky padnout pod 4000, aby se turbo pořád točilo, ale vážně takhle chcete jezdit do práce?

Červené detaily interiéru mají působit jako červený hard na býka. Na mě to funguje.

To se samozřejmě týká jen turbomotorů, jenže kolik těch bez turba dnes seženete? A případně jaký mají výkon?

Elektromotor funguje mnohem hbitěji. V ten okamžik, kdy šlápnete na akcelerátor, tak máte k dispozici plný výkon. Tohle si zamilujete a budete to dělat furt. V každé zatáčce budete dupat na plyn a užívat si, jak umí auto vystřelit ze zatáčky.

Tváří se tak mile. Ale na silnici ukáže záda drtivé většině aut.

Na otáčkách nezáleží

Je jedno, kolik zrovna máte otáček. Když u spalováku dobržďujete do zatáčky, nejspíš budete při ostré jízdě podřazovat na dvojku nebo trojku. Co zařadit? Dvojka super, auto bude mít plno síly, ale užijete si to tak jednu sekundu, pak hned budete řadit výš, protože už jste v omezovači. Dát trojku? Pak nebudete mít zase plný výkon k vystřelení ze zatáčky. A to nemluvím o tom, když zrovna správné podřazení neodhadnete.

Na 100 km/h zrychlí pod 6 sekund. Nemusí řadit, takže tahá pořád.

Elektromobil? Neřešíte. U elektromobilu není žádné řazení, takže vždycky máte k dispozici plný výkon, kdykoliv šlápnete na plyn. Neježe jste tedy v zatáčkách přesnější, ale i rychleji z nich vystřelíte. Který petrolhead by tohle neměl rád?

Brzdí furt

Táhlá cesta ze Špindlu do Vrchlabí. Samé klesání, samé zatáčky. Zkuste si jet naplno s klasickým autem, které má ocelové brzdy. Už v půlce cesty budou kotouče svítit a nebudou k použití.  Kdo má karbon-keramické kotouče, ten je v klidu. Ale ty jsou vyhrazeny obvykle jen supersportům za miliony.

Zadní kola by ani brzdy být nemusela. Jsou zde symbolicky brzdy bubnové, tak jako tak brzdí elektromotor.

Elektromobil? Žádný problém. Při brzdění vstupuje do hry rekuperace – brzdí elektromotor, který přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a ukládá jí do baterie. A brzdit může výkonem i více než 100 kW, což je fakt hodně – dokáže brzdit zrychlením 0,3 g. Takže ocelové kotouče nedostávají tak moc zabrat.

Furt drží

Elektromotory mají mnohem větší točivý moment než spalovací motory o identickém výkonu. Proto jim výrobci dávají kola s větším rozměrem. Třeba jako tento Volkswagen ID.4 GTX s 21″ pneumatikami. Co to znamená? Získáváte mnohem větší plochu pneumatik, která se dotýká silnice. Auto tak mnohem lépe drží a vy si užijete vyšší boční zrychlení.

Pneumatiky o rozměru 235/45 R21 jen tak neutrhnete.

Díky bateriím v podlaze je navíc těžiště velmi nízko a ani při rychlém střídání směrů se karoserie nerozhoupe, všechna kola drží na silnici. Ale abych jen nechválil, GTX není žádný střízlík, váží 2224 kg, se kterými musíte pracovat. Pokud to přeženete, počítejte s tím, že zadní část vozu má tendenci ustřelit, obzvláště, pokud nohu z akcelerátoru sundáváte jen neradi.

Baterie je umístěna v podlaze. Tím se výrazně snižuje těžiště vozu. Ale hmotnost zůstává.

Čtyři kola táhnou

Ty nejrychlejší auta mají obvykle pohon všech kol, stejně jako ID.4 GTX. Abyste byli skutečně rychlí, je třeba se čtyřkolkou umět pracovat a vědět, jak systém pohonu všech kol funguje a jakým způsobem se na něj můžete spolehnout. To chce hodně cviku.

Pohon všech kol je u elektromobilu mnohem čitelnější.

U elektromobilu je vše zase o kousek jednodušší. Pohon všech kol je řešen jednoduše – každá náprava má svůj vlastní elektromotor. Neexistuje mechanická vazba mezi předními a zadními koly. Nezáleží tak na tom, jestli zrovna jedno kolo proklouzne na písku nebo listí. Tím se auto nerozhodí jako u konvenční čtyřkolky, kde taková věc rozhodí diferenciály. 

GTX is new GTI

Takovým ideálním autem je právě třeba Volkswagen ID.4 GTX. Nabídne výkon 300 koní a naladění, které se bude každému petrolheadovi líbit. A co znamená GTX? Vychází z původního GTI, ikonického značení rychlých vozů Volkswagen. Ale GTX je určeno pro vozy s pohonem všech kol. 

GTX budete potkávat u těch nejrychlejších elektromobilů.

Autor: Vratislav Klega