Autotest: Volkswagen Arteon Shooting Brake – proč jej koupit místo Passata

Je elegantní, skvěle zpracovaný, parádně jezdí a není o tolik dražší než zmíněný Passat. Má Arteon i nějaké nedostatky?

Miluji klasické vozy. Sám vlastním sedan, moje příští auto bude kombík. Jsou to praktická auta, u nichž užitná hodnota zadupává módní SUV. To ovšem neznamená, že praktické auto nemůže být extrémně elegantní. Tento Arteon je toho jasným důkazem.

Arteon Shooting Brake, nebo-li kombi.

Passat jako blízký příbuzný

Když sedíte uvnitř Arteonu, můžete si ho snadno splést s Passatem. Interiér je téměř totožný. To je silnou i slabou stránkou Arteonu. Silnou tím, jak je interiér zpracovaný – jak kvalitativně, tak ergonomií. V autě nic nevrže, vše sedí tak, jak má. Ovládání je tak jednoduché. I když jsem ve Volkswagenu nějaký ten měsíc neseděl, přišel jsem si, že v tomto autě jezdím už aspoň rok. Tou slabší stránkou jsou použité materiály: ty jsou na stejné úrovni jako v Passatu. Tady je vidět, že koncern Volkswagen má jasně rozdané karty. Plasty uvnitř Arteonu jsou znatelně lepší než u Škodovky, ale Audi je přeci jen o kus dál. 

Z vnějšku k nepoznání

Při vnějším pohledu by ale nikdo nečekal, že Arteon má s Passatem něco společného. Přitom rodokmenově vychází právě z Passatu CC a poté ze samostatného modelu Volkswagen CC. Zatímco Passat se snaží být nenápadný a nedávat se příliš na odiv, Arteon je pravý opak. Vnější design v křiklavé barvě jasně říká „tady jsem, dívejte se na mě!“. Karoserie shooting brake, nebo chcete-li kombi, pak eleganci vůbec neubírá. Za mě je tato dlouhá verze ještě elegantnější než klasický Arteon. A pohledy kolemjdoucích rozhodně přitahuje. Je to krasavec!

Elegance Arteonu skutečně nechybí.

Arteon voní po benzinu

Fleetoví manažeři často a logicky sahají po naftových motorech TDI. Tento Arteon ale sází na motor 2.0 TSI, tedy benzinový dvoulitr s turbem. Nemá žádné pomocníčky v podobě hybridního ústrojí, přesto nabízí slušných 206 kW. Ty poskytují autu famózní dynamiku a hlavně se k charakteru luxusnějšího vozu náramně hodí. Motor běží neslyšně, kultivovaně, neví, co jsou to vibrace. S dvouspojkovou převodovkou DSG si náramně rozumí. Arteon umí být rychlý a v zatáčkách přesný. 20″ kola na asfaltu jen tak neutrhnete. Pokud budete často využívat výkon motoru, počítejte s tím, že spotřeba se přehoupne i přes 10 litrů benzinu na 100 km. Ale naopak, při klidné dálniční jízdě klidně klesne k 6 litrům. Nafťák bude úspornější, já bych ale volil benzin.

Arteon v provedení R-Line je se sportovními doplňky. Nepleťte si jej s Arteonem R, který k tomu přidává i sportovní jízdní vlastnosti, včetně výkonnějšího motoru.

Jízda baví…

Právě kombinace silného motoru a jistého podvozku dělá jízdu zábavnou. Pokud využijete pádla pod volantem, budou vás bavit i rychlé serpentýny. Nízké těžiště (Arteon je o 7 cm nižší než Passat Variant) dokazuje, kde je silná stránka kombíků. Jedinou připomínku mám na bezrámové dveře. Jsou sice elegantní, ale při rychlostech nad 160 km/h je hluk právě kolem oken hlasitější, než by bylo příjemné.

I na 20″ kolech zůstává Arteon komfortní. Velká a široká kola se podepisují na skvělých jízdních vlastnostech.

… ale nemusí

Pokud vás ale jízda přestane bavit, třeba na dálnici, stačí jediným tlačítkem na volantu aktivovat Travel Assist. Arteon pak nastaví rychlost, která je na dané silnici povolená, případně adaptivní tempomat drží odstup od auta vepředu. V obcích sám zpomalí, respektuje značky, takže se o rychlost vůbec zajímat nemusíte. Také čte čáry na silnicích, takže umí zatáčet, případně se opět drží vozu před vámi. Zkrátka po D1 umí z Prahy do Brna přejet úplně sám (a to i s uzavírkami na silnici). Jen je třeba mít položené ruce na volantu. 

Tlačítkem vpravo dole se aktivuje Travel Assist. Arteon pak jede prakticky sám.

Arteon je volba srdcem

Pokud hledáte podobné auto a budete ryzí pragmatici, nejspíš skončíte u Passata. Pokud vám jde i o image a rádi se trochu předvádíte, Arteon Shooting Brake rozhodně nezklame. Nabídne úžasný vnější design, bohatý vnitřní prostor a skvělé jízdní vlastnosti. Dostanete velmi propracované auto. Volkswagen si za něj ale nechá dobře zaplatit. Zatímco základní Arteon Shooting Brake startuje pod částkou 900 000 Kč, naše verze s výkonným benzinovým pohonem, automatem, pohonem všech kol a prakticky plnou výbavou vyjde bezmála na dvojnásobek.  

Nastoupíte?
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,5 s
Maximální rychlost 250 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 663 kg
Průměrná spotřeba 8,3 l/100 km
Rozměry 4 866 × 1 871 × 1 442 mm
Cena testovaného modelu 1 716 200 Kč

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Autotest Volkswagen Arteon: žádný koncept, ale reálné auto! Je to nejlepší auto z nabídky?

Náš autotest: Volkswagen Passat Alltrack ukazuje, která kategorie vozů je zbytečná. Uhádnete jaká?