Autotest: Toyota Supra GR je pro řidiče puritány

Pokud bych měl za sebe vybrat 10 nejikoničtějších aut 20. století, rozhodně by mezi nimi nemohla chybět Celica Supra. V roce 1978 byl v tehdejším Československu hitem vůz ŠKODA 105, Celica Supra si dobývala srdce petrolheadů a na plakátech zdobila nejeden klučičí pokoj. Její současné pokračování, už s názvem Toyota Supra, rozhodně tehdejší ikoně nedělá ostudu.

Supra je nízká, řidič sedí hodně vzadu. Tak to má být.

Supra je nízká, řidič sedí hodně vzadu. Tak to má být.

Správná koncepce

Vytvořit zábavné auto vlastně není vůbec složité. Tedy samozřejmě teoreticky. Vytvoříte placaté auto s nízkým těžištěm a silným motorem, který pohání zadní kola. A úspěch je zaručen. Tedy pokud to umíte. A v Toyotě to umí. Protože stavbu vozu si vzala na starost divize GR. Co je GR? Je to zkratka GAZOO Racing, což je jeden z nejúspěšnějších týmů v Rally. Takže rychlá auta fakt umí.

Přední kola se starají jen o zatáčení. Auto tlačí vpřed jen ta zadní. Ta jsou také o 2 cm širší.

Přední kola se starají jen o zatáčení. Auto tlačí vpřed jen ta zadní. Ta jsou také o 2 cm širší.

To nejlepší z Japonska a Německa

Toyota Supra nevznikala na zelené louce. Vývoj probíhal společně s automobilkou BMW. Koncepčně tak hodně připomíná BMW Z4. A spousta detailů z BMW zůstala. Poznáte klíček, ovládání nebo infotainment, který Toyota přebrala prakticky 1:1. Proč také ne, když to má BMW odladěné a parádně funkční.

Sedáme dovnitř

Chce to samozřejmě trochu cviku, usednout si do auta a nevypadat u toho jako trouba (s vysedáním je to ještě těžší 🙄). Ale jakmile zasednete to závodních sedadel, budete křičet radostí: „ano, tohle je ono, takhle to má vypadat“. Z auta prakticky nevidíte ven. Ani dopředu, ani dozadu. Ale ten posez je fantastický.

Tohle jsou jedny z nejlepších sedadel automobilového světa.

Tohle jsou jedny z nejlepších sedadel automobilového světa.

Startujeme

Toyota Supra může jezdit se dvěma motor – třílitrový šestiválec s výkonem 340 koní nebo dvoulitrový čtyřválec s výkonem 258 koní. Právě ten máme pod kapotou. Placák s ním zrychlí na 100 km/h za 5,2 sekundy.

Ale zrychlení na 100 km/h je vlastně to poslední, co vás u tohoto auta bude zajímat. Protože ten zážitek je úplně někde jinde. Ten je v tom, jak auto sedí na silnici, jak projíždí zatáčky, jak dokáže zrychlit v apexu, jak se s ním perete při brždění.

2.0 je za mě lepší volba. Je dostatečně živý a zároveň lehký.

2.0 je za mě lepší volba. Je dostatečně živý a zároveň lehký.

Toyota Supra: ta pravá zábava

V BMW Z4 jsem toho také hodně najezdil, ale Supra jde ve své surovosti mnohem dál. Z4 je uhlazené auto, které vám vše odpustí, ve kterém je jízda taková samozřejmá. V Supře si musíte rychlost zasloužit a musíte být zatraceně opatrní. Šlápnete na plyn v okamžiku, kdy jste ještě těsně před apexem a kola nemáte úplně rovně? Supra vám to hned vědět a zadkem se tlačí ven, takže v tu ránu už musíte za malou chybu dávat kontra.

Kožený volant by si zasloužil řidičské rukavice. Pořádně s ním totiž budete muset točit. Rychlost nedostanete zadarmo. Zábavu ano.

Kožený volant by si zasloužil řidičské rukavice. Pořádně s ním totiž budete muset točit. Rychlost nedostanete zadarmo. Zábavu ano.

A vůbec celé auto krásně cítíte. Přesně víte, co se děje s předními koly i s těmi zadními. Tohle auto stavěl někdo, koho baví jezdit, řídit a má zkrátka rád, když si auto hraje s řidičem na kočku a myš. To je ta pravá zábava.

V Supře se musíte svézt. Dejte si to jako jeden z cílů pro letošní rok.

V Supře se musíte svézt. Dejte si to jako jeden z cílů pro letošní rok.

Vymírající druh

Stále více se mluví o tom, že auta přestávají být zábavná a slouží jen pro přesuny z bodu A do bodu B. S gumovým řízením, utlumeným motorem a důrazem na bezpečnost. Do velké míra je to pravda. Na druhou stranu tu máte takovéto klenoty, které jsou dostupnější než kdy dříve. Vždyť Supra s tímto motorem vyjde na 1 250 000 Kč. A to je dost dobrá cena.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,2 s
Maximální rychlost 250 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 710 kg
Průměrná spotřeba 7,3 l/100 km
Rozměry 4 379 ×  1 854 × 1 292 mm
Cena testovaného modelu 1 250 000 Kč

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Redakční autotest Toyoty Yaris GRMN: geny rally se nezapřou!

Náš autotest: BMW Z4 nabízí to, co řidiči na BMW vždy milovali. Schválně, jestli uhodnete co