Autotest: Toyota RAV4 plug-in hybrid je novodobé Hajaté

Toyota RAV4 boduje hybridním systémem, jízdními vlastnostmi, komfortem, ale přesto jsme našli vady na kráse. Které to jsou?

Pokud nepatříte mezi fanoušky druhé světové války, tak asi netušíte, že Hajaté byl stíhací letoun. Proč se mi vybavil právě při testu SUV, které rozhodně nevypadá jako stíhač? Může za to výkon 306 koní, které má řidič pod pravým pedálem. Ale nepředbíhejme.

Dva výfuky napovídají, že výkon chybět nebude.

Stará známá

Toyota RAV4 je dnes už ikonou mezi automobily. Vždyť první generace přišla na trh už v roce 1995, takže je dost možná starší než vaše holka. Ale nikdy nebyla v hledáčku řidičů, kteří vyžadují sportovní a dynamickou jízdu. To se mění až teď, s příchodem plug-in hybridu.

Hybridní vozy (kombinující spalovací motor a elektromotor napájený z baterie) Toyota vyrábí už velmi dlouho, ale vždycky šlo o hybrid, který hlavně kultivoval jízdu (spalovací motor běžel, jen když bylo třeba), snižoval spotřebu a tím i emise. Ale teprve v posledních letech se hybridní Toyoty zaměřily také na výkon – aby elektromotor zvyšoval dynamiku vozu. A tento plug-in hybrid to zase posouvá na vyšší úroveň. 

Oranžové kabely ukazují, kudy tečou velké proudy plug-in hybridu.

Tři motory

Kde řidič vezme těch 306 koní? Poskytuje mu je souhra tří motorů. Srdcem je zážehový 2,5l motor s výkonem 136 kW. Zadní nápravu pak pohání výhradně elektromotor s výkonem 40 kW (takže ano, vůz má poháněná všechna kola) a třetí motor je také elektrický – ten přenáší na přední kola 134 kW. Kdyby zabraly všechny motory najednou, teoreticky by mohl mít řidič 310 kW, ale takhle to nefunguje, výkon nejde jen matematicky sečíst, takže maximální výkon trojice elektromotorů je 225 kW, tedy 306 koní. Ty umí Toyotu udělat velmi rychlým vozem. 100 km/h překoná za 6 sekund a hlavně pružnost a bezprostřednost zrychlení je úžasná. 

Bez elektřiny není výkon. Plug-in hybrid nemá smysl kupovat, pokud jej nemůžete dobíjet.

Celý den bez benzinu

Plug-in hybrid znamená, že baterie vozu se nabíjí z elektrické sítě. Teda nemusíte ho nabíjet, ale pak nedává smysl si plug-in hybrid kupovat. Při plně nabité baterii počítejte s dojezdem jen na elektřinu až 98 km po městě (dle měření WLTP). Reálně to je spíše kolem 70 km, ale i to leckomu stačí pro každodenní dojíždění do práce a zpět. Bez emisí, bez vibrací, bez hluku – jako v elektromobilu. A to rychlostí až 135 km/h.

Energie pro jízdu je uložená v lithium-iontové baterii o kapacitě 18,1 kWh. Jak rychle se nabije? Pokud použijete úplně obyčejnou 230V zásuvku, bude to za necelých 8 hodin. Využít můžete i veřejné dobíjecí stanice nebo domácí wallbox (dostanete jej v ceně vozu) a čas se pak zkrátí na 2,5 hodiny. 

Pokud jedete krátkou trasu, zvolte režim EV a pojedete jen na elektřinu. U dlouhé trasy zvolte režim HV (hybrid vehicle) a auto samo bude vyhodnocovat, kdy jet na benzin a kdy na elektřinu.

Jak jede

Jízda je skutečně svižná, sportovní, na nedostatek výkonu si opravdu nebudete stěžovat. V elektrickém režimu pak zcela tichá. Podvozek je naladěný velmi komfortně a skvěle si poradí i s vytlučenými českými okreskami. Ale i ve městě dává toto SUV smysl, protože retardéry zdolává s velkou samozřejmostí a bez obtěžování posádky.

Objem kufru je u plug-in hybridu o maličko menší. Ale pořád nabídne slušných 520 litrů.

Nebojte se vydat i mimo pevné cesty. Tlačítkem TRAIL vedle voliče automatické převodovky uděláte z RAV4 permanentní čtyřkolku a hlavně – na přední nápravě je samosvorný diferenciál (vzhledem k přehršelu točivého momentu se skutečně hodí), který se v tomto režimu uzavře. Takže auto pak zabírá oběma předními koly, i když by hrozilo prokluzování, třeba na ledu nebo v blátě.

I na 19″ kolech bude RAV4 posádku hýčkat komfortní jízdou. A nelekne se ani rozblácené cesty.

Rozporuplný interiér

Zatím není RAV4 co vytknout. Až po usednutí do auta. Sedadla jsou parádní, komfortní, dobře tvarovaná. Ale rozhled po interiéru nedává ani náznakem tušit, že byste měli sedět v autě, které vyjde na 1 450 000 Kč. Co konkrétně mi vadí? Všude jsou šedé plasty, často tvrdé, které nejsou na dotek příjemné. Největší slabinou je pak infotainment, a jeho ovládání. Tady Toyota dlouhé roky neudělala žádnou změnu. Přitom i mnohem starší Toyota Highlander nabídne infotainment modernější.

Tip: Zajímá Vás, jak se liší povinné pojištění na hybridní auto o proti klasickému autu se spalovacím motrem? Přečtěte si článek od společnosti rixo.cz, která se zaměřila zrovna na tuhle problematiku.

Interiér nepůsobí příliš moderně.

Být či nabít?

Jít do plug-in hybridu? V dnešní době rychlých nabíječek a dlouhých dojezdů bych dnes rozhodně volil čistý elektromobil. Obzvláště, pokud máte možnost doma nebo v práci nabíjet. Ale chápu zákazníky, kteří si chtějí cestu k elektromobilu zatím jen vyzkoušet a pro ty je RAV4 velmi dobrou volbou. Ukáže, jak se jezdí s elektrickým autem, jaká je jeho dynamika a když bude potřeba, bez omezení a bez přemýšlení o nabíjení se může vydat napříč Evropou. RAV4 boduje propracovaným hybridním systémem, jízdními vlastnostmi a komfortem, dostatečným vnitřním prostorem. U auta s touto cenou bych ale čekal mnohem lépe zpracovaný interiér, tady Toyota určitě ztrácí.

Výkon225 kW
Zrychlení 0-100 km/h6 sekund
Elektrický dojezd (WLTP)75 – 98 km
Rozměry4600 x 1855 x 1685 mm
Cena1 450 000 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Legendární Toyota RAV4 přichází v nové generaci. Čím se tolik liší od konkurence

Náš autotest: Toyota RAV4. Zábava s trochu jiným rozměrem