5 tipů, na co si dát pozor při koupi ojetého vozu. Nenechte se napálit

Při koupi auta padne výběr často na ojeté vozidlo, zejména kvůli nižší ceně. Při výběru ojetého auta je ale třeba být opatrný. Na co všechno byste si při jeho koupi měli dát pozor?

5 tipů, na co si dát pozor při koupi ojetého auta

Ojetá vozidla mají oproti těm novým jednu velkou výhodu – jsou značně levnější. Při jejich výběru byste si ale měli dát pozor na několik věcí. Berte v úvahu, že každoročně vám ukousnou část nákladů nejen pojištění auta a pohonné hmoty, ale i pravidelné kontroly v servisu a případné opravy. Než tedy podepíšete kupní smlouvu, dobře si auto prohlédněte. Na co se při koupi ojetého vozu dívat?

Dokumentace musí být v pořádku

Na začátku si ověřte správnost všech údajů a dokumentů k vozidlu. Dívejte se na čísla na karoserii, na výrobním štítku a případně i v interiéru. Na všech papírech musí být uvedena stejná čísla. Neuškodí prověřit si skutečný rok výroby nebo kdy bylo vozidlo poprvé registrováno. Abyste měli opravdu jistotu, že je vše legálně v pořádku, měli byste si vůz projet i registrem vozidel. Navíc pořád existují i praktiky stáčení tachometru. Na to byste si měli dát obzvlášť pozor.

Interiér a exteriér v pořádku

Prohlédněte si karosérii. Dívejte se po spárách. Všechny díly by měly být stejně barevné, na voze by neměly být žádné zvrásněné plechy nebo deformace. V interiéru se nebojte vyzkoušet sedadla. Jestli budou prosezené či potrhané, může vám to napovědět, že vůz má za sebou mnohem víc kilometrů, než je uvedeno. Zkontrolujte i to, zda fungují všechny pohyblivé prvky.

Výkon motoru a brzd

Při koupi ojetého vozu si vždy vyžádejte testovací jízdu. Při ní zjistíte, jestli správně šlape motor a zda má stále dobrý výkon. Neměl by být neúměrně hlučný, ani by se neměl dusit při nižších otáčkách. Brzdy pak zkoušejte v různých rychlostech, ale opatrně. V kopci ověřte ruční brzdu. Zda jsou brzdy dostatečně silné, vyzkoušejte prudkým zabrzděním.

Hladká převodovka

Při testovací jízdě skvěle prověříte i funkčnost převodovky. Všechny stupně by měly hladce a přesně zapadnout vždy na své místo. Pokud má vůz automatickou převodovku, měla by se rozjíždět i řadit bez zvláštních zvuků nebo zadrhávání se. Vůz by se při řazení neměl nijak cukat.

Přesné řízení

Věnujte pozornost i tomu, zda vůz jede rovně, když pustíte volant. Řízení by při otáčení nemělo nikde vydávat zvuky nebo pukat. Je dobré ho zkusit na různých typech zatáček. Ideálně by vůz měl pořád držet stopu a neplavat přes celou silnici. Při rychlé změně směru byste neměli nikde slyšet žádné cvakání.

Pokud si na prověrku ojetého vozu netroufáte sami, vezměte si k ruce technika, který vám auto prohlédne a ověří, zda je bezpečné. Zároveň vám rovnou dokáže říct, zda a kolik oprav bude potřeba. Celkové případné opravy by neměly přesáhnout určitou hranici. Když se vám cokoliv nebude zdát, neváhejte si od prodejce vyžádat upřesnění a také adekvátní slevu.