Náš autotest: Ford Focus je ještě lepší auto! Vyplatí se u něj tradiční diesel nebo spíš benzín?

Češi milují kombíky. A milují naftové motory. A milují auta, která skvěle jezdí. Není tedy divu, že mnoho z nich miluje Ford Focus Kombi.

Ford Focus

Na českém trhu patří Focus ke skutečným bestsellerům, a přestože mnoho zákazníků odchází k SUV, Focus má své zákazníky jisté. Sahají po něm řidiči, kteří nechtějí tak velké auto, jako je Škoda Octavia, a zároveň jsou to nadšení řidiči, kteří si užívají zatáčky a auto pro ně zkrátka není jen předmětem pro přesun z bodu A do bodu B.

Kombík je více konzervativní.

Blíže Mondeu

Nový Focus přišel na český trh v závěru loňského roku a krátká verze je opravdu velmi wow. Ten design se Fordu opravdu povedl. Kombík je výrazně konzervativnější, musí zkrátka zaujmout něčím jiným, než je design. I tak je ale Focus elegantní a vzhledem se přiblížil Mondeu. Vždyť na délku mu naměříme 467 cm. A právě zavazadlový prostor se u současné generace výrazně navýšil. Ze 490 litrů, které měla předchozí generace, až na obřích 608 litrů. To je prakticky identická hodnota, jako nabízí právě Octavia.

Ten podvozek!

Focus od své první generace platí za auto, které skvěle jede. Myslíme tím, že má opravdu výborný podvozek, se kterým si toho můžete hodně dovolit. Může za to jak dlouholetá zkušenost vývojářů Fordu, tak poctivá technika, na kterou Focus sází. Všechny „kombíky“ mají vždy víceprvkovou zadní nápravu, tzn. technicky náročnější a pokročilejší řešení. Navíc, i elektronická stabilizace vám dovolí kejkle, které konkurence obvykle nemá. Pokud si pomůžete volantem, můžete zatáčku projet přetáčivým smykem. Stabilizace dovolí nechat zadní část lehce ustřelenou, plynem a volantem si pak jen korigujete, jak zatáčkou projet. Parádní!

Kluzké silnice nám dovolily vyzkoušet, jak funguje stabilizace. Nechává řidiči dost prostoru.

Diesel?

Co jsme si zcela jistí, tak že bychom si nevybrali tuto naftovou verzi. Na papíře vypadá naftový motor 2.0 EcoBlue dost dobře. 110 kW, spotřeba kolem 4,5 litrů nafty, to pojede hezky. Velmi chválíme i odhlučnění motoru, je až neuvěřitelné, jak skvěle dokázal Ford motor utlumit a zbavit jej vibrací. Klobouk dolů. Ty důvody, proč sáhnout po jiném motoru jsou tři. Teď v zimě trvá asi tak 50 km, než se motor zahřeje na provozní teplotu. Při krátkých cestách (do 30 km) se vůbec neprohřeje. Vyhřívání sedaček a vyhřívání volantu (jo, je to skvělé!) jsme tak vůbec nevypínali. Druhým důvodem je, že motor není tak živý, jak jsme čekali. Stovku s automatem pokoří za 9,5 sekundy. Benzínový motor 1,5 EcoBoost, který má také výkon 110 kW to zvládne za 9,1 sekundy. Třetím důvodem je rozdíl v ceně mezi těmito dvěma motory – je zdrcujících 125 000 Kč! Tady berte rozhodně benzín.

Technologický náskok

Nebudeme si nic nalhávat, Ford v posledních letech nebyl nějaký technologickým inovátorem, nebo tím, kdo by do aut přinášel novou praktickou techniku. Ale Focus to dost mění. Už jen to, že nabízí osmistupňový automat. A řadil vážně skvěle. Za celou dobu nezařadil jinak, než bych řadil já jako řidič. Takhle dobrý automat se jen tak nevidí.

Ale třeba i automatické parkování. Takový systém jsem naposled viděl u BMW 7. Stačí najít vhodné místo a držet jediné tlačítko. Focus si nejen sám točí volantem, to je běžné, ale sám i mění směr jízdy. Řidič tak opravdu drží jen jedno tlačítko a auto samo zaparkuje. Rychle, přesně, neodře disky, stačí mu malá mezera. Skvělé!

Světlomety patří vůbec k tomu nejlepšímu, co si dnes můžete pořídit.

Také armáda jízdních asistentů dnes není nic výjimečného, ale u Focusu fungují tak nějak lépe. Adaptivní tempomat je mnohem hladší a plynulejší. Jako by snad uměl předvídat. Dálkové světlomety umí vymaskovat jiná auta, aby je neoslnila. V praxi tak Focus svítí dálkovými světlomety, ale auta ve stejném směru, nebo protijedoucí vozy zatmí tak, aby řidič nebyl osvětlen. A zase to funguje na jedničku s hvězdičkou. Systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu se s řidičem nepere, jako je tomu často u jiných vozů. Zkrátka jen příjemně pomáhá.

Interiér ve znamení Vignale

Naše provedení bylo ve výbavě Vignale, což je to nejlepší, jaké Ford nabízí – platí to pro všechny jeho modely. Takže i interiér byl patřičně na výši. Všude jen ty nejlepší materiály, dostatek místa, dostatek odkládacích prostor. Infotainment nesl divné označení „Sada Audio 49“, Ford za něj žádá velmi rozumných 11 000 Kč. Obsahuje 10 reproduktorů (včetně subwooferu) B&O, které hrají naprosto parádně. Infotainment má integrovanou navigaci, příjem i digitálního rádia DAB, Bluetooth a samozřejmě i USB. Připojit nemusíte jen flash disk, ale také smartphone. Systém SYNC 3 podporuje jak Android Auto, tak Apple CarPlay. Zkrátka plná výbava.

Pro puritány a fleety

Ford Focus je až překvapivě dobré auto. Nedostatky předchozích generaci maže, zůstávají mu skvělé jízdní vlastnosti, vše je dotaženo, dopilováno. Jenže běžná klientela dnes utíká k různých podivným crossoverům, malým SUV a na poctivě udělané auto se dnes kouká trochu skrz prsty. Focus tak zůstane především pro řidiče, kteří si rádi vychutnají vynikající podvozek, a samozřejmě správci fleetů, kteří se méně řídí emocemi a více nakupují racionálně. A tady bude Focus bodovat. O své současné zákazníky tak rozhodně nepřijde.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,5 s
Maximální rychlost 205 km/h
Pohotovostní hmotnost 1559 kg
Průměrná spotřeba 4,7 l/100 km
Rozměry 4 668 × 1 825× 1 469 mm
Cena od / testovaného vozu 389 900 Kč / 816 900 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Redakční autotest: Ford Focus RS – rychlost umocněná zábavou a motorem z Mustangu! Skvělých 350 koní vás dostane do varu!

Redakční test: Golf GTI pro každodenní radost. Dělá věci, které každé auto neumí!