Recenze: Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny – Veledílo nasáklé emocemi, Gibson zkrátka umí.

Téměř až nepravděpodobné obsazení dosáhlo nemožného. Nebo je to právě tou dirigentskou hůlkou v rukou herce a režiséra Mela Gibsona? Ve svém tvůrčím repertoáru zase tolik kousků nemá, ale když se do něčeho pustí, stojí to za to. To se mu povedlo i s Andrewem Garfieldem a Samem Worthingtonem. Zrození hrdiny by nenechalo chladnou ani Ledovou královnu.

Jak to jenom podat, abychom neprozradili příliš. Desmond Doss (Andrew Garfield) vyrůstal v rodině, kterou hluboko v jejích základech změnila válka. S bratrem Halem (Nathaniel Bozulic) už jako malí divocí kluci, ale také jako dospělí muži z rukou svého otce Toma (Hugo Weaving) okusili, jak dokáže válka změnit i dobrého chlapa v otce a manžela, který je místy nebezpečný nejenom sám sobě, ale i svým milovaným. Desmond najde svůj životní úděl ve víře a v Bohu, svoje životní štěstí potom v krásné Dorothy (Teresa Palmer). Oběma slíbí, že životy ve válce nebude brát, ale zachraňovat, a narukuje. Jelikož ale bezpodmínečně odmítá vzít do ruky zbraň, brzy se setká s komplikacemi jak na straně válečného práva, tak i na straně svých bratrů „ve zbrani“. Desmond ze svého rozhodnutí ale slevit nehodlá a stejnou zásadou se chce řídit také na bitevním poli.

Na brutalitu války se podíváte jako nikde jinde

Určitě jste viděli ukázku a víte, že film je natočený podle skutečných událostí. Desmond Doss byl držitel Medaile cti, a to i přesto, že byl uznaný jako odpůrce vojenské služby (nechtěl nosit zbraň). Byl prvním a posledním, kdo za takových okolností toto ocenění dostal. Rovnou tak Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny a Andrewa Garfielda můžeme postavit vedle Amerického snipera a Bradleyho Coopera. S ohledem na dobu a velikost konfliktu však tato dvě veledíla amerického patriotismu nebudeme srovnávat. Na druhou stranu však můžeme proti režisérskému počinu Mela Gibsona postavit režisérský počin jeho kolegy Stevena Spielberga Zachraňte vojína Ryana. Kdybychom totiž měli tato dvě válečná dramata srovnat alespoň v zobrazení doby a brutality druhé světové války, Zrození hrdiny dostane jednoznačně zlatou.

Dojemný příběh opravdového hrdiny

Na přestřelku mezi americkými a japonskými vojáky v Okinawě si ale budete muset počkat zhruba do jedné třetiny doby trvání filmu. To se může zdát jako příliš dlouhá doba na to, že půjdete do kina na válečný film. Musíte ale zkrátka věřit tomu, že Mel Gibson potřeboval každou minutu z toho dlouhého času proto, aby udělal z Andrewa Garfielda takového Desmonda Dosse, jak ho znají dějiny a jak ho budete znát po konci filmu i vy… jako muže, který neudělal ani krůček zpátky ze svého přesvědčení a víry. Nehledě na to, jakou mu dávali čočku někteří vojáci z jeho vlastní jednotky na kasárnách, co mu hrozilo za postihy a kolik lidí se od něj odklonilo.

Skutečně komplexní zrození. Každý přidal svým dílem

Právě z úvodní části filmu potřebujete vidět každičký moment, který vás nebude ani za mák nudit, ba právě naopak se ještě v průběhu filmu zúročí. Vystaví ve vás takovou horu emocí, se kterou může pohnout už jenom samotný Andrew Garfield v hlavní roli. Toho však neméně důležitě doprovází právě například Hugo Weaving v roli jeho otce, alespoň v té první části dramatu. Dál už totiž s hrdinou pokračují jenom Vince Vaughn, Sam Worthington nebo Luke Bracey, jejichž postavy neovlivní pevná vůle Desmonda Dosse o nic méně než průběh samotné bitvy o Okinawu.

Chceme víc!

Mel Gibson ve Zrození hrdiny prostě a jednoduše skládá puzzle, a vy nechcete přijít ani o jeden z jeho důležitých dílků, protože ty na konec dávají dohromady takový emocionální obraz, že budete odcházet z kina nadmíru dojatí. Má film vůbec nějakou chybu? Od klišoidního románku to naštěstí uteklo právě včas. Zrovna tak ale Gibson možná až příliš brzy utekl v závěru z brutálního zobrazení bitvy o Okinawu. V jednom momentu se tak naráz ocitáte až v moc sladké pohádce, která se vám chvíli zdá až nezvyklá. To ale asi také proto, že už se blíží konec. K tomu si můžeme říct jediné. Kéž by byl Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny ještě tak o hodinu delší.

Jak se Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny líbilo vám?

Děkujeme síti kin Premiercinemas za spolupráci. Neváhejte využít jejich bohatého programu, na kterém najdete právě i Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny!