Orient expres – kde je dnes slavnému vlaku konec?

Spojení Orient expres slyšel téměř každý. Ale víte, kde se legendární vlak vzal a jaká byla jeho trasa? A kde je možné ho najít dnes?

Orient expres nebyl jen jeden. Obecně se jednalo o vícero vlakových spojení mezi západní Evropou a Balkánem. Nejslavnější trasa byla Paříž-Istanbul, po níž soupravy drandily ještě v první polovině 20. století. První vyjela v roce 1883 pod hlavičkou Mezinárodní společnosti lůžkových vozů a tehdy ještě končila v Rumunsku, až o pět let později byla trasa protažena do Istanbulu, respektive tehdy ještě Konstantinopole.

Kdo z vás to má?

Hlavní devizou Orient expresu ovšem nebyla vzdálenost, kterou dokázal ujet, nýbrž luxus. Jízdenky nebyly zrovna lacinou záležitostí a pasažéři si mohli dopřát opravdové pohodlí. Aby také ne, když více než 3 000 kilometrů dlouhou trať zvládly tehdejší vlaky za 70 hodin.

A co jde ruku v ruce s luxusem? Loupeže. V Orient expresu cestovala smetánka, plebs si takové poježděníčko nemohl dovolit. Proto kriminální živly mohly jít najisto. Vlak se tak stával častým terčem přepadení a nádech tajemna mu dodala i Agatha Christie, která jej využila jako kulisu pro jeden ze svých případů Hercula Poirota s názvem Vražda v Orient expresu.

https://www.youtube.com/watch?v=u0ykCP1AYlk

Chudší léta

S postupným rozšiřováním vlakové dopravy začaly sláva a jedinečnost Orient expresu uvadat. Po druhé světové válce se z něj stal jen obyčejný rychlík a jeho trasa byla postupně zkracována, neboť takhle dálkový spoj už nebyl potřeba. Přesto se vlaky s tímto označením udržely až do začátku 21. století, kdy jezdily mezi Francií, Nizozemskem, Německem a Maďarskem. Změna francouzských jízdních řádů v roce 2009 pak znamenala konec více než stodvacetileté tradice – značka Orient expres odešla do důchodu.

Naleštěná přítomnost

Uvadající slávu se rozhodl tomuto pojmu navrátit jeden švýcarský podnikatel v 70. letech. Restauroval původní vozy do takového stavu, jak vypadaly ve 20. letech a rozjel takzvaný Nostalgie Istanbul Orient Express. Tahle služba fungovala do roku 2008, kdy se rozpoutaly soudní pře s dalším nástupcem – Venice Simplon Orient Express. I tyhle soupravy vycházejí z upravených původních vozů a, jak název napovídá, jezdí hlavně do Benátek. Momentálně se jedná o jediný aktivně provozovaný spoj nesoucí toto slavné jméno.

Zbylé původní vlaky ovšem velká sláva nečeká. Jeden z nich byl předělán na hotel, ostatní ovšem pouze rezivějí v různých zapadákovech. Takový exemplář byl třeba nedávno nalezen na jakémsi malém nádraží v Belgii. To je vpravdě neslavný konec legendárního vlaku

Chtěli byste se moderní verzí tohoto spoje projet? Baví vás vlaková doprava celkově? Pište pod článek.

Autor: Rimsy

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nejbizarnější dopravní prostředky – jak se nejdivněji přepravíte?

Nejšílenější věznice světa. Kde byste raději nechtěli být?