Značení pneumatik. Jak se vyznat ve zkratkách, určit jejich stáří, rychlostní limit a další podrobnosti

Vyznat se v číselném označení pneumatik není žádná věda. Ale co další zkratky? Pokud v tom trochu plavete, s tímhle návodem budete v obraze jednou provždy.

Vyznat se v číselném značení pneumatik není žádná věda

Pneumatiky dnes většinou nevybíráme v prodejně ani bazarech. Vítězí nákup přes internet, kde jednoduše zadáme rozměry a pak vybíráme z možností. Často navíc nejdeme po konkrétní značce pneumatik. Prostě z nabídky v daném rozměru vybereme gumy s příznivou cenou. Kromě toho mají ale pneumatiky i další parametry, jako index rychlosti nebo nosnost. Výběr gum nemusíte nechávat na profesionálech v servise – stačí otevřít velký technický průkaz a zde je pečlivě vypsáno, jaké alternativy v obutí kol můžete montovat na váš automobil.

Základní číselné označení pneumatik

Na boku každé pneumatiky je číselné označení, například 225/50 R17 948 W. Je to základní popis velikosti i vlastností této pneumatiky.

Číslo 225 značí celkovou šířku pneumatiky v milimetrech. Od bočnice k bočnici má tedy 225 mm neboli 22,5 cm pro snadnější představu. Číslo 50 udává poměr výšky pneumatiky k její řířce, ale pozor, v procentech! Na tomto příkladu to tedy znamená, že je výška bočnice 50 % z 225 mm, tedy 112,5 mm. Písmeno R je zkratka pro radial, tedy radiální pneumatika, což je typ konstrukce. Následující číslo 17 je průměr ráfku v palcích. V těch se značí například úhlopříčky televizorů nebo smartphonů, a pro představu je palec 25,4 mm.

Číslovku s písmenem na konci někteří opomíjí, ale i ta hraje roli. Číslo 98 vyjadřuje hmotnostní index, v tomto případě se jedná o maximální zatížení pneumatiky 750 kg. Na určení hmotnostního indexu jsou tabulky. Písmeno W na konci je index rychlosti, a ta naše je homologována na maximální rychlost 270 km/h.

Rychlostní limity pneumatik se označují písmeny T (do 190 km/h), H (do 210 km/h), V (do 240 km/h), W (do 270 km/h) Y (do 300 km/h) a nakonec ZR (240 km/h a více).

Přirozeně to neznamená, že na své auto nenasadíte pneumatiky, které mají jiný index hmotnosti nebo rychlosti než ty, co máte předepsané. Ale vyplatí se mít všechno v pořádku, už jen kvůli pojišťovnám v případě nějakého průšvihu na silnici.

Značení pneumatik
Zkratka ZR zahrnuje jednotku rychlosti V (240km/h>), W(270km/h >) a Y (300 km/h>). Výrobci používali označení ZR před rokem 1990 pro vysoce výkonné pneumatiky, protože označení W a Y tehdy neexistovala. I dnes ho ale u některých pneumatik najdeme. Označení ZR nemusí být vždy napsané na bočnici pneumatiky, takže by vás měla hlavně zajímat jednotka rychlosti (V, W nebo Y).

Rozhodující je stáří pneumatik

Při nákupu pneumatik by také mělo být rozhodující jejich stáří, obzvláště v případě, kdy nekupujete gumy úplně nové, ale použité a ojeté. Stáří pneumatik se určuje čtyřmístným číslem, které se označuje jako DOT (Department of Transport). Číslo 2618 znamená, že byla guma vyrobena ve 26. týdnu roku 2018. Jednoduché a snadno čitelné. Další příklad? 1209 znamená 12. týden roku 2009. Tyhle pneumatiky už raději neobouvejte.

Při nákupu ojetých pneumatik pak nerozhoduje pouze rozměr a hloubka vzorku, ale způsob skladování majitele. Dva roky staré gumy, které najely pár stovek kilometrů možná lákají ke koupi, ale pokud se válely na hromadě venku, jejich vlastnosti nebudou v nejlepší kondici. Na jejich stavu se totiž hodně podepisuje počasí, takže změny teplot jako ostré slunce v létě a sníh a mrazy v zimě neudělají materiálu dobře.

Spousta označení na pneumatikách se pak liší podle každého výrobce. Setkat se můžete s nápisy INSIDE a OUTSIDE, které vám zjednoduší přemýšlení o tom, na kterou stranu vozu pneumatika patří, protože její vzorek je samozřejmě dělaný tak, aby se točila jedním směrem. Řeší to i nápis ROTATION s šipkou ve směru, v jakém se má otáčet. Ani ten ale nenajdete na všech gumách.

Dále se objevuje označení XL nebo RF, které značí zesílenou kostru pneumatik pro velká SUV, dodávky nebo pick-upy.

Značení pneumatik
DOT 0518 znamená, že byla tato pneumatika vyrobena v pátém týdnu roku 2018.

Dojezdové pneumatiky neboli runflaty

Existují také dojezdové pneumatiky, které se nazývají runflat. Tyhle gumy mají zesílené bočnice, a umožňují pokračovat v jízdě i v případě, že dojde k nějakému defektu a v pneumatice není dostatečný tlak. To může ušetřit spoustu starostí, přestože můžete dál cestovat sníženou rychlostí, většinou do 80 km/h. Samozřejmě záleží na vaší úvaze, jet na prázdném kole 80 asi nebude nejlepší. Tyhle pneumatiky mají různá označení podle daného výrobce. Jsou to zkratky  RFT (Bridgestone, Firestone), SSR nebo CSR (Continental), EMT nebo ROF (GoodYear), ZP (michaelin), R/F (Pirelli), DSST nebo ROF (Dunlop), VRFC (Vredestein) nebo praktické Run Flat (Nokian, Hankook). Jízda na runflatech také minimalizuje poškození alu kol při defektu, takže se na nich můžete dostat do nejbližšího servisu nebo přímo domů.

Runflaty jsou přirozeně dražší, více stojí většinou i jejich přezutí a také nabízejí při jízdě menší komfort. Na druhou stranu, ušetříte hmotnost a nemusíte vozit rezervu a nejspíš nemusíte měnit kolo uprostřed lesa a v děšti nebo teplotě pod nulou.

Označení ET na ráfku? Tohle je složitější!

Nepříjemné překvapení může vzniknout, když nebudete věnovat pozornost označení ET při koupi nové sady kol. Ráfky mají také svoje označení, stejně jako gumy, ale to se velice liší. Číslo ET znamená zális, který je nutný pro to, aby ráfek při nasazení nedrhnul o brzové čelisti, případně guma na něm nasazená neškrtala o tlumiče nebo podběhy auta.

Ukážeme si to na příkladu. 7Jx16  5×120 ET 20. Číslo 7 udává šířku ráfku v palcích. Další číslo 16 je průměr a palcích a přirozeně musí být totožný s průměrem pneumatiky. Označení 5×120 potom značí rozteč šroubů, takže v tomhle případě se jedná o 120 mm s pěti šrouby. ET 20 je pak zális v milimetrech, tedy 20 mm. V tomto případě se tedy jedná o mělký zális.

Hodnota zálisu ET tedy určuje vzdálenost osy kola k dosedací ploše. Čím větší bude hodnota ET, tím více bude kolo schované v blatníku, a naopak. Kola lze vystrčit ven pomocí podložek a kompenzovat tak příliš velký zális, kdy by nám pneumatika drnkala o tlumiče. Mění se tím ale geometrie vozu a zvyšuje opotřebení celého ústrojí. Navíc dnešní vozy mají tolerance v ET velice malé.

Obrázek jako na elektrospotřebičích

Od roku 2011 máme také od Evropské unie nařízení označovat pneumatiky energetickým štítkem, který ukazuje její hlučnost, valivý odpor – tedy vliv na spotřebu, a ovladatelnost na vodě. Systém značení se lehce upravoval v roce 2021. Tyhle štítky nepotřebují vysvětlení, obrázek je prostě dokonale jasný. Čím vyšší číslo v abecedě, tím úspornější a ovladatelnější za mokra, a to na stupnici od A až po E. Hlučnost v v decibelech je potom jasná, i když si pod ní nic nepředstavíte. Můžete ji jen porovnat s ostatními pneumatikami v nabídce.

štítky
Nový systém značení štítků na pneumatikách, upravený v roce 2021. (zdroj foto: google.com)

Nově štítek může u zimních či celoročních pneumatik obsahovat také horu s vločkou, která potvrzuje jejich certifikaci pro zimní použití. Pro pneumatiky do extrémních zimních podmínek např. ve Skandinávii se pak používá symbol zledovatělého štítu.

Že se pneumatiky dělí na letní a zimní zmiňovat nemusíme. To by měl určit úplně každý! Poznáte je už podle zimního vzorku, ale často je to na jejich bočnici přímo napsané nebo označené sněžnou vločkou.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Subaru BRZ STI umí rozdávat radost ve velkém stylu. Vyzkoušejte si, jaké to je zase skutečně řídit

Nejslavnější terénní vozy všech dob. Připomeňte si legendární off-roady jako Jeep Willys, Wrangler nebo Land Rover Defender!