Zlobí chladič? Přehřívá se motor? Nejčastější noční můry řidičů a co dělat, když se vám to stane?

Špatně natankované palivo? Auto, kterému hrozí přehřátí? Vybitá baterka v dálkovém ovládání? To jsou noční můry motoristů. Víte, jak správně postupovat?

Co dělat, když... Nejčastější noční můry motoristů a jak postupovat

Vlastnictví automobilu nepřináší jen radosti, ale také starosti. A někdy pořádné. Podívali jsme se, co nejčastěji řeší majitelé aut a kde neudělat chybu.

Benzín v naftě

Je to snad nejčastější problém, který řidiči řeší. Do svého naftového miláčka jste natankovali benzín. Naopak to nejde – naftová hubice je tlustá a do nádrže na benzín se nevejde. Co teď? Především záleží na tom, jaké máte auto. Pokud máte starou vykopávku, které je aspoň 20 let, tak se vlastně nic strašného neděje. Pokud jste benzínu nenatankovali mnoho, ale řekněme jen do 10 % nádrže, auto to vydrží.

Vždy si ověřte, že tankujete správné palivo.

Jenže pokud už máte naftový motor se systémem common rail, tedy všechna moderní auta, je to velký problém. I kdybyste natankovali jen 2 litry, přivolejte si asistenční službu, která umí nádrž vycucnout. Nikdy nestartujte! Ani na krátké popojetí. Benzín v naftové nádrži je to nejhorší, co může auto potkat. Benzín funguje jako rozpouštědlo a všechny usazeniny v nádrži se začnou uvolňovat. Dostanou se do palivového čerpadla, to se začne zadrhávat a časem se zničí. Nepomůže ani jeho výměna, za pár měsíců se to stane znovu. A samozřejmě to odnesou i vstřikovače.

Pokud byl benzín v nádrží delší dobu, řekněme několik hodin, je to vážný problém. Bude nutné auto odtáhnout do servisu a zde se bude muset nechat vyčistit nejen nádrž, ale i celé palivové potrubí. Proto jakmile přijdete na to, že jste natankovali špatné palivo, jednejte bleskově. Zavolejte asistenční službu a co nejrychleji nechte nádrž vycucnout. Pak natankujte plnou nádrž nafty a následující měsíce přidávejte aditivum, které zvýší mazivost nafty. Koupíte jej na každé čerpací stanici.

Přehřáté auto

Teploměr ukazuje 38 stupňů a ručička teploty kapaliny se dostává ke kritické hodnotě, až se najednou ukáže červená kontrolka. To je zásadní problém. Kdykoliv vám v autě svítí červená kontrolka, je třeba okamžitě přerušit jízdu. V případě vysoké teploty hrozí vážné a drahé poškození motoru, může třeba prasknout hlava válců. Co honem dělat?

120 stupňů je kritická teplota.

Pokud to dopravní situace umožňuje, vyřaďte na neutrál a zastavte. Motor nevypínejte, nastavte topení na maximální teplotu a rychlost větráku také naplno. Otevřete okénka a topte, co to dá. Teplo, které začne proudit do kabiny pomůže celkem rychle ochladit chladící kapalinu a potažmo motor. Jakmile teplota klesne pod kritickou úroveň, která je cca 110 stupňů Celsia, můžete motor vypnout a otevřít kapotu. Tím může teplo snáze odcházet. Ale buďte opatrní. Chladič v motoru běží dál, i když je vše vypnuté. Nechcete mít přeci useknutý prst. A i když se už přestane točit, aspoň 10 minut do motorového prostoru nesahejte, může se zase rozběhnout. Pak můžete začít hledat příčinu toho, že se auto nechladí. Protože i když by venku bylo 50 stupňů a klimatizace vám jela naplno, auto se musí bez potíží uchladit.

Chladič nebo chladící kapalina?

Problémy bývají dva. Často bývá ucpaný chladič, který je v nejčelnější části vozu. Teď v létě bývá plný hmyzu, ale může zde být i bahno, listí a jiné překážky, které brání odvodu tepla. Vyčištění chladiče není vůbec jednoduché. Nemůžete na to vzít wapku, protože žebrování chladiče je velmi tenké a wapka by jej ohnula. Mytí je třeba provádět jen takovým proudem vody, které žebrování neponičí.

Motor nechte vychladnout, ale ruce do něj nestrkejte!

Druhým důvodem bývá málo chladicí kapaliny. Než ji dolejete, ujistěte se na teploměru, že její teplota už klesla pod 90 stupňů Celsia. Okruh chladící kapaliny je přetlakový, voda je zde v kapalné formě až do vysokých teplot, jakmile ale otevřete víčko, tak se rychle odpaří. A kudy? No právě tím otvorem po víčku. Takže se na vás vypustí množství páry s teplotou přes 100 stupňů Celsia. Tady hrozí vážný úraz. Pokud je chladicí kapaliny opravdu málo, tak ji pomalu a opatrně dolijte. Teď v létě stačí obyčejná voda, v zimě pak nemrznoucí směs. Od této chvíle množství chladicí kapaliny kontrolujte. Pokud vám mizí, znamená to, že potrubí někde netěsní a bude třeba navštívit servis.

Vybité dálkové ovládání

Moderní auta nabízí tzv. bezklíčkový přístup. Stačí jen vzít za kliku a auto se samo odemkne. Jenže berete za kliku a ono nic? Takže vytáhnete klíč z kapsy, mačkáte tlačítko pro odemknutí a zase nic? Asi máte vybitou baterii v dálkovém ovládání. Co rychle dělat, když se potřebujete dostat do vozu?

I když to tak na první pohled nevypadá, všechny dálkové ovladače mají v sobě planžetu, pomocí které lze auto odemknout. Vždy je třeba ji najít, stisknout pojistku a planžetu vyndat. Pak nastává další problém. Jak auto odemknout? Oběhněte jej a hledejte, kam je možné planžetu zasunout. Dveře řidiče? Dveře spolujezdce? Zavazadlový prostor? Někam se musí strčit. Někdy to bude chtít i trochu důvtipu, zámek může být ukrytý třeba pod krytkou kliky. Ale vždycky tam je. Dveře tak otevřete „postaru“.

Vybité dálkové ovládání přiložte na vyznačené místo.

Jenže pokud je vybitý klíček v dálkovém ovládání, tak se vám nepodaří ani nastartovat. Co v tu chvíli dělat? Vezměte ovládání a přiložte jej na symbol klíče v autě. Ten se nejčastěji nachází pod volantem a je označen ikonkou klíče, tak jak vidíte na obrázku. Dálkové ovládání přitlačte na toto místo a zkuste nastartovat. Teď by to mělo fungovat.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Čeká vás garanční prohlídka nebo řešení nějakého jiného technického problému? Důvody, proč ano a proč nejezdit do autorizovaného servisu!

Automobilismus v ČR: jaké vozy Češi nejvíce kupovali a kupují? Které značky aut jsou nejoblíbenější? Nahlédněte do statistik!