Vybíráme obytňák. Víte, jak se rozlišují?

Koupit obytné auto nebylo ještě nikdy tak jednoduché. Na trhu jsou jich desítky. Jaké bude to správné pro vás?

Přesvědčili jsme vás v našem článku, že nejlepší dovolená je obytném voze? Teď je čas se po nějakém poohlédnout. Poradíme vám, jakým směrem se vydat a podle čeho se rozhodovat.

Vestavba

Budete cestovat ve dvou, maximálně s dětmi? Pak bude ideální volbou právě vestavba. Vlastně se jedná o běžnou dodávku, ale místo prostoru pro převoz nákladu zde najdete obytnou úpravu. Výhodou jsou dobré jízdní vlastnosti, které jsou prakticky stejné, jako u běžné dodávky. Většinou se vejdete i do podzemních garáží a projedete i pod nízkými mosty – spací prostor je totiž schovaný a vysouvá se nahoru až když dodávka zaparkuje.

Výhodou těchto vozů je také jejich nenápadnost. Zvenčí byste obytňák vůbec netipovali, takže můžete kempovat i tam, kde obytné vozy nemůžou 🙂

Typickým zástupcem je třeba Mercedes Marco Polo. Vychází z dodávky V. Horní postel je určená pro dvě osoby a také lavice v interiéru se může předělat na postel, teoreticky se zde vyspí až 4 lidé. Jenže šířka postele je jen 1,13 metru, takže spíše to vidíme na 2 dospělé a 2 děti.

Cena vozu startuje lehce nad částkou 1 milion Kč, za slušně vybavený vůz dáte kolem 1,8 milionu Kč.

Alkovna

Také typ „alkovna“ vychází z běžných dodávek, které znáte ze silnic, jako je třeba Fiat Ducato. Jenže už nejde o dodávku, ale o kompletní přestavbu na obytňák. Obytňák typu Alkovna se vyznačuje tím, že má jakýsi hrbol nad kabinou řidiče. Zde je schovaná ložnice.

Alkovny jsou už mnohem větší – vyspat se zde můžou minimálně 4 dospělí bez jakýchkoliv kompromisů. Také samotný interiér nabízí mnohem více možností. Je standardem, že ve výbavě najdete i záchod a sprchu, což u vestavby může chybět.

Alkovna už má ale i své nevýhody. Podvozek bývá hodně přetížený, nezřídka se hmotnost pohybuje kolem 3,5 tuny, navíc těžiště je díky ložnici „v horním patře“ hodně vysoko. Tomu odpovídají i jízdní vlastnosti vozu.

Počítejte s tím, že ne všude projedete, přeci jen jedete s vozem, který má na výšku kolem tří metrů. S tím souvisí také to, že v zahraničí už budete mít dražší dálniční známky. Třeba v Chorvatsku rafinovaně řeší, jaká je výška auta nad přední nápravou. Zatímco u běžného osobáku je to kolem metru, tady jsou to metry tři.

Typickým zástupcem jsou obytné vozy Carado, třeba model A 464. Ten je postavený na základě právě Fiatu Ducato. Pohotovostní hmotnost je 2900 kg, tak tak se tedy vejdete do 3,5 tuny, není tedy třeba zvláštní řidičák. Carado A 464 je hodně velký. Odveze až 6 osob a také má 6 lůžek. Nechybí sprcha, lednice, topení a dokoupit si do něj můžete prakticky cokoliv si v obytňáku umíte vymyslet.

Cena startuje na částce kolem 1,5 milionu, slušně vybavený vyjde na 2 míče.

Integrál

Předchozí typy obytňáků vycházely z dodávek, které původně vznikly buď za jiným účelem, nebo pro přestavbu. Ale u integrálu lze říct, že se od počátku počítalo s tím, že bude sloužit jako obytňák. Z toho se odvíjí i stavba vozu – v předchozích dvou případech šlo o prostor pro řidiče a obytnou zónu. U integrálu nic takového není, místo řidiče je součástí obytného prostoru.

Obvykle jde o mnohem větší vozy, které se nevejdou do 3,5 tuny a také z peněženky bude třeba vytáhnout větší sumu, ale zase dostanete obytňák, ve kterém je mnohem méně kompromisů.

Typickým zástupcem je Hymer B-Klasse. Existuje jich mnoho verzí, základní model SL 624 váží 5 tun a je určený pro 4 osoby. Uvnitř ale už se nemusíte cítit nijak omezení, ostatně prohlédněte si fotografie – tohle si opravdu zaslouží označení hotel na kolech. Startovat ale budeme na částce 3 miliony Kč.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Dovolená snů? Zkuste nejděsivější místa na Zemi

Náš autotest: Subaru Forester – SUV jak má být