Taxíky? Někde už přestávají frčet! Dorazí tenhle trend i k nám?

Levněji, rychleji a možná i lépe? I tak se dá cestovat! Zvoní taxíkům hrana? Svěží nápad přepravy denně využívá stále více lidí!

Bez taxíků si mnozí z nás nedovedou představit život. Jenom v našem hlavním městě jezdí podle studie o pražských taxislužbách víc jako sedm tisíc řidičů. Druhá věc je, na kolik jsou vytíženi. Třeba co se týče již zmíněné matičky Prahy, magistrát hlásí dvojnásobný převis nabídky nad poptávkou. Z toho vyplývá, že ano, taxíky jsou potřeba, ale jejich atraktivita pro běžného obyvatele klesá. I jinde.

Třeba v americkém San Franciscu už měli dost všeho toho mávání na projíždějící drožky a ticha, které skoro zabíjí v případě, když si chcete pokecat o rozchodu s bývalkou. Z myšlenky udělat přepravu méně frustrující se stala skutečnost.

Mobil jako základ všeho

Jistá nejmenovaná společnost zahájila inovativní služby známé jako „microtransit“. Princip je v tom, že osobní vozy nebo mikrobusy nabízejí vyjížďky podél pevně daných nebo stále se měnících stras, které vyjdou jen o pár šprdliků víc než veřejná doprava, ale stále jsou mnohem levnější než jízdy taxíkem. V podstatě nic nového pod sluncem, vždyť přepravy soukromými vozy fungují už dlouho, jenže…

Nesporná výhoda? Úspora času i nervů

Tahle firma se odlišuje. Využívá totiž mobilních aplikací, které umožňují jezdci platit jízdy elektronicky a sledovat pohyb „svého“ vozidla. S tím pochopitelně souvisí i lepší organizace osobního času, protože stát někde na zastávce v dešti, nebo dobíhat taxíka s kufrem v ruce, není nic moc.

Společnost zároveň průběžně aktualizuje svoje trasy a vymýšlí nové, které postupuje k hlasování. Sami uživatelé tak mohou rozhodovat o tom, kudy se příště auto nebo bus vydá. A navíc v porovnání s ostatními dostupnými přibližovadly zkrátí dobu jízdy na polovinu.

Domáčtější přístup

Jedná se tedy o svěží nápad, jak si cestování zpříjemnit. A teď už nejen v San Francisku. Stanice BBC, která nápad zmedializovala, uvedla, že služba se provozuje i v New Yorku, Washingtonu či Bostonu. Na cestě do práce tak tamní domorodci mohou sedět již vedle známých osob, které v mikrobusech vídají pravidelně. „Georgi, hejbni zadkem, tohle místo patří mně!“

Zvu tě na kus žvance

Nespornou výhodou je i to, že když si do káry sedne holka, která stojí za pokus, v porovnání s tramvají či metrem tento způsob dopravy nabízí víc soukromí pro flirtovací akce nebo seznámení. (A omezený počet míst, takže si prostě musíte sednout do její blízkosti.) To se v taxíku opravdu stane málokdy. Nedej bože, když se role vymění a za volant usedne sexy blondýna. Jak tohle asi může dopadnout? Vyleštěte si brýle!

Pokoukáníčko pěkné, ale vy přesto radši hukot v metru? Musíte mít silné nervy. Podle ročenky Dopravního podniku města Prahy metro denně přepraví 1,6 milionu lidí. Možná i tady by se hodila nějaká ta appka pro ty, kdo nesnáší cizí pot, hromady lidí a bakterie. V porovnání s tím jsou zmíněné mikrobusy doopravdy fajn nápad, nemyslíte? Kdo by ho přivítal i v Praze?

Autor: John McClane

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Auto, které nevyjelo z montážní linky, ale…

Foukni si do automatu, a pak raději zavolej taxi