Letadlem až na kraj světa. Jak vypadá paluba soukromých letadel?

Jak jste na tom s létáním? Milujete pobyt v oblacích nebo se vám dělá špatně jen při pomyšlení na to, že byste se vznesli nahoru a pozorovali svět z ptačí perspektivy? Někteří lidé létání naprosto propadli a neváhají investovat velké peníze za soukromá letadla. Je to luxus!

Paluba

Jak vypadá paluba soukromých letadel? Pojďte se s námi podívat na pár z nich. Tyhle kousky si jejich majitelé rozhodně hýčkají.

Jak na soukromé letadlo?

Jak se vlastně k soukromému okřídlenému hotelu nebo restauraci dostat? Máte v podstatě dvě základní možnosti. Buď si necháte letoun vyrobit přímo podle svých představ na zakázku například u výrobců letadel Bombardier, Embraer nebo Gulfstream, nebo si prostě koupíte Airbus nebo Boeing a trochu jeho interiér vylepšíte. 

Asi na to nebude stačit váš běžný plat, ale spíše rozpočet některé z menších rozvojových zemí. Základní paket se dá pořídit již okolo 25 miliónů dolarů, ale pokud budete hodně nároční a na podlaze bude místo tepichu mramorovou podlahu, sedačky z té nejlepší kůže nebo třeba luxus restauraci na palubě, pod 400 miliónů dolarů se rozhodně nedostanete.

Boeing 787 Dreamliner pro 30 cestujících

Zdá se vám toto letadlo málo zajímavé proto, že Boeing 787 Dreamliner už brázdí vzduch ve více než 500 kusech, a navíc se na jeho palubu vejde až 335 cestujících? Tak se podívejte pořádně do tohoto speciálního fešáka. 

Největší soukromé proudové letadlo na světě bylo totiž speciálně upraveno pro přepravu pouze 30 osob. A jeho paluba rozhodně patří k nejhezčím u soukromých letadel. Obří létající hotel si zájemci mohou pronajmout za skutečně lidovou cenu – něco okolo 632 tisíc korun na hodinu.

Cena tohoto skvostu byla 223 miliónů liber a ve vzduchu se dokáže bez zastavení pohybovat i více než 15 hodin – je tedy ideálním společníkem pro velmi dlouhé trasy. I když z venku vypadá jako běžné letadlo, vevnitř se spíše, než jako na palubě soukromého letadla, budete cítit jako v luxusním hotelu.

Vychutnáte si vybrané delikatesy, obsadíte pohodlná křesla nebo sedačky nebo se osvěžíte v přepychové koupelně. A pokud se budete náhodou během dlouhého letu nudit, není problém. Můžete se pustit do sledování filmu na obří obrazovce.

Letadlo

Paluba soukromých letadel i v tomto letadle patří k unikátním. (zdroj foto: www.businesstraveller.com)

Gulfstream G550

Tento krasavec je jedním z nejdražších letadel ve své kategorii – jeho pořízení vyjde zhruba na 60 miliónů dolarů. Jedná se o model, který je nejdelší ve své třídě. Skvost moderní letecké technologie vlastní i několik nejbohatších Čechů.

Poprvé získalo letadlo certifikaci v roce 2003. V roce 2015 bylo výrobcem novému majiteli předáno hotové letadlo s pořadovým číslem 500. Srdcem letounu je motor Rolls-Royce Pearl BR700.

Za první hodinu letu spálí letadlo 2 tisíce kilogramů paliva, druhou pak něco okolo 1100 kilogramů. Rozpočet na hodinu letu je okolo 800 dolarů, před odletem se vždy provádí dvou a půl hodinová údržba. Největší konkurencí pro tento vzdušný hotel je Bombardier Global 6000, který má vyšší operační výdaje, méně luxusní vybavení, ale je prostornější a dokáže lépe využívat palivo.

Letadlo je schopno na jednu nádrž uletět až 12 a půl tisíce kilometrů, jeho maximální rychlost se pohybuje okolo M0,85 ve 12 kilometrech výšky. Letadlová nádrž pojme celkem 18, 7 tisíce kilogramů paliva.

Paluba soukromého letadla byla prozkoumána řadou majitelů

Kromě soukromých majitelů vlastní tato letadla i některé státy pro přepravu významných osobností z politické nebo vojenské sféry. Jeden Gulfstream má ve své vzdušné flotile také americký Air Force, který jej používá i k přepravě prezidenta.

Další vlastní americká armáda pro přepravu svých VIP pasažérů, a jeden dokonce americká pobřežní stráž – ta jej používá jako dálkové a kontrolní letadlo. Mimo Ameriku je ale tento skvost součástí vzdušné flotily Turecka, Tanzanie, Ugandy, Švédska, Kuvajtu, Itálie nebo třeba Německa.

Letadlo Gulfstream se dokonce v Německu proměnilo ve speciální letoun – vlastní jej totiž Německé středisko pro letectví a kosmonautiku. Pod touto úpravou je schopno létat do výšky až 15 kilometrů, kde zkoumá vlastnosti atmosféry.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Chytré letadlo? Brzdí samo!