Řidiči pozor! Změny v povinné výbavě! Ministerstvo dopravy se nad námi smilovalo. Co už v kufru vozit nemusíme, a co tam naopak zůstává?

Od 1. října 2018 došlo k úpravě povinné výbavy automobilů. Jako řidiči ale nemusíme věšet hlavu – změny jsou veskrze pozitivní a výčet vybavení se zmenšil. Kromě ministerstva dopravy zasáhlo i ministerstvo zdravotnictví, aby odlehčilo lékárničkám. Hurá! Jak změny v povinné výbavě v reálu vypadají?

Povinná výbava

Konec nakupování lékárniček!

Hlavní změna se týká proklínaných lékárniček. Ty jsme jako řidiči museli obměňovat pořád dokola, jak vstupovala v platnost nesmyslná pravidla, jako povinnost vozit plastovou roušku na obličej. Hlavním problémem byla ale expirace lékařského materiálu, který lékárničky obsahují. Doktoři se zkrátka a dobře rozhodli ulevit nebohým řidičům a náplasti i vatičce oficiálně prodloužili dobu trvanlivosti. Konečně převládl rozum, a tento fakt se pozitivně projeví na lékárničce do automobilů. Nejen, že odpadnou starosti s kupováním pořád nových, ale zmizelo i několik drobností. Zmiňovaná rouška, polštářková náplast a tradiční trojcípý šátek. V lékárničce tedy zůstává obvaz s polštářkem, obvaz se dvěma polštářky, hladká náplast na cívce, škrtící pryžové obinadlo, isotermická fólie, latexové rukavice a nůžky. Ty dosavadní nedokázaly upižlat ani hladký papír, tak uvidíme, jestli výrobci tohle napraví.

Žárovky už neměníme?

Druhou revolucí v povinné výbavě je bezesporu fakt, že z povinné výbavy zmizely náhradní žárovky i pojistky. Tahle změna už byla nějakou dobu na místě, protože u moderních vozů, které mají LED osvětlení, toto pravidlo postrádá jakýkoli význam. Navíc už nějaké ty roky platí, že je výměna žárovky oříškem i pro samotné mechaniky, natož pro řidiče, takže mnozí lidé ani neumí takovou výměnu provést. Samozřejmě se to netýká starších automobilů, i tak se ale málokdy stane, že by řidič měnil žárovku někde za jízdy. Prostě to udělá doma, než vyjede, anebo naopak, až se vrátí. S náhradními pojistkami je to úplně stejná písnička. Odteď je už prostě vozit nemusíte.

Náhradní kolo není nezbytné, pokud…

Poslední změnou je úprava pravidla o rezervě. V povinné výbavě není nutné mít hever, klíč a náhradní pneumatiku. Tato změna má ale své omezení, a týká se jen vozů s dojezdovými pneumatikami, kterým se říká runflat. Doteď platilo, že pokud není v autě rezerva, musí mít řidič sadu na lepení pneumatik, která umožní odcestovat do nejbližšího servisu. Toto pravidlo je tu už od roku 2011. Zároveň platí, že by měl mít řidič bez rezervy sjednanou nějakou asistenční službu, kterou je možné povolat, když dojde k protržení pneumatiky. Přirozeně, pokud budete rezervu vozit dál, nikdo vám to nezakazuje. Primární změnou je tedy hlavně samotný zvedák a klíč na povolení šroubů u kola, pokud to máte zařízené tak, jak píšeme výše.

Bez čeho vyjet nesmíte?

Zbytek povinné výbavy automobilu zůstává neměnný. Jednou z klíčových věcí je reflexní vesta, která se dříve vztahovala jen na služební vozidla. Navíc se vyplatí mít v autě vesty i pro případné spolujezdce. Tento prvek není nutné nijak obměňovat, takže vám prostě jedna vesta stačí napořád. Pokud má vesta certifikaci, že jsou reflexní prvky dostatečné, nezáleží na její barvě – jestli je oranžová nebo žlutozelená.

Stálicí je i výstražný trojúhelník. Ten je při nouzovém zastavení ve vozovce nebo na jejím okraji nezbytný, a připomínáme fakt, že by se měl umisťovat 50 metrů za vůz. Na dálnici by to potom mělo být až 100 metrů. V praxi to totiž vypadá tak, že většina řidičů udělá s trojúhelníkem tak dvacet kroků.

A to je vše. Co s sebou budete vozit dalšího, je pouze na vás. Rozhodně se ale vyplatí staré dobré tažné lano. Dalším prvkem je formulář na záznam o dopravní nehodě, který dostanete od pojišťovny, s kterou máte sjednané povinné ručení. Hodí se i startovací kabely, které vám mohou výrazně usnadnit život, když nastane problém. Dobrá je také podložka nebo deka, když už byste si chtěli klekat k autu cestou do divadla, stejně jako nějaké ty rukavice. Svítíme už stejně všichni mobilem.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Automobilismus v ČR: jaké vozy Češi nejvíce kupovali a kupují? Které značky aut jsou nejoblíbenější? Nahlédněte do statistik!

Stočený tachometr, machinace s VIN, vyměněné díly. Nejčastější podvody, které na vás číhají při koupi ojetého auta! Jak se proti nim bránit?