Redakční autotest: Subaru WRX STI. Něco speciálního pro milovníky benzínu!

Baví vás řízení? Řídíte s nadšením? Nejprve jsme byli trochu v rozpacích, přišli jsme si jako v autoškole, ale nakonec…

Subaru WRX STI je legenda. Pokud vám v žilách koluje aspoň trochu benzínu, tak písmenka STI dobře znáte. Už v roce 2004 existoval model Impreza STI. A všichni jsme po takovém autě toužili. Auto nabízelo na tu dobu neskutečný výkon – 300 koní. A 2,5litrový benzínový motor měl už v té době turbo. To tam nebyl kvůli nižší spotřebě, jako je v trendu dnes, ale aby dávalo brutální výkon.

Teď je rok 2017. A stále si můžete koupit STI. Správně se jmenuje WRX STI. Ale pohání jej 2,5litrový benzínový motor s turbem. Náhoda? Rozhodně ne!

Těžké začátky

Sedl jsem si do auta a vyjížděl z parkoviště. A bylo to strašné. S volantem nešlo kloudně otáčet. Proč? Vůz stále používá hydraulický posilovač řízení místo elektrického. Takže větší makačka. Navíc točit volantem na místě není jednoduché. Auto má tři poctivé diferenciály. Žádné spojky, které připojují a odpojují přední či zadní nápravu. Mezi předními a zadními koly je silná mechanická vazba. Pokud tedy točíte volantem na místě, přední kola se trochu točí a zadní chtějí taky. No a nakonec řazení. Zapomeňte na pohodu. Prstíčkem tam rychlost nezařadíte. Řadicí páku musí drapnout a rychlost tam nacpat. A je tam vůbec? Vždyť řadicí pákou jsem pohnul jen o pár centimetrů. A co ta sedačka? Proč mě tlačí do špeků? No dobře, měl bych se svojí nadváhou něco udělat. Uf, to bude jízda.

STIgma rally

Stačilo pár kilometrů a s WRX jsme byli kamarádi. Není to auto pro každého. Je třeba si na něj zvyknout. Řídí se způsobem, jako žádné jiné současné auto pro smrtelníky. Hydraulický posilovač se ukazuje jako skvělý a o to více zamrzí, že u moderních aut na něj nenarazíte. Informuje vás úplně o všem, co se s předními koly děje. Zpětná vazba, kterou nabízí, je tak intuitivní, tohle zkrátka chcete!

Motor významně dospěl. Musí splňovat velmi přísnou emisní normu Euro 6, což zrovna pro tento typ motoru není ale vůbec jednoduché, přesto řidiče nezklame ani v nejmenším. Výkon umí podávat kultivovaně a není nutné pro každou potřebu zrychlení podřazovat tak, aby točil aspoň 5000 otáček. Solidně zatahuje už od 2000 tisíc. Na takové to běžné ježdění je skvěle použitelný. Dokonce i podvozek je naladěn měkce a nevytřese z vás duši.

Jízda. Nic jiného neřešte.

Pak to ale přijde. Brzy ráno. Všichni spí a před autem je volná okreska. Rozbitá, jak se v Česku sluší a patří. A vy si jdete jízdu užít. Nehledíte na spotřebu. Motor vytáčíte až k 7000 otáčkám a snažíte se přiblížit limitům. Limita v podobě pudu sebezáchovy přichází jako první a velmi brzy. Je to v hlavě. Napřed je třeba hlavu přesvědčit, že to jde. Trvá to asi 20 minut a čtvrt nádrže.

Pocit jako v autoškole

Cítím se jako v autoškole, protože vlastně řídím úplně jiný typ auta. Které se chová tak jinak. Tak lépe. Jestli jsem si někdy myslel, že spojky mezi nápravami se můžou chovat tak jako mechanický diferenciál, tak jdu vrátit řidičák. Ten pocit je úplně jiný. Pořád vás tlačí i táhnou čtyři kola. Cítíte to, že síla prostupuje celým autem. A čím rychleji jedete, tím lépe to funguje. Měkké tlumiče si bravurně poradí s rozbitou cestou. Auto neodskočí, stáčí se tak jak vy chcete. Najednou ta sedačka tlačící do mých bůčků nevadí. Jste s autem jedno tělo. Cítíte, co dělá, jak se cítí, co se mu líbí a co ne. Famózní zážitek.

Výkonné brzdy je třeba chladit.

O rychlosti to není

Žijeme v době hot-hatchů. Nikdy v historii nebylo na trhu tolik brutálně rychlých aut, navíc dostupných za rozumné peníze. Namátkou: Golf R, Audi RS 3, Seat Leon Cupra, Renault Mégane R.S., Focus RS a mnoho dalších. Jenže žádné z nich není jako Subaru WRX STI. Je dost pravděpodobné, že mnoho z nich bude dokonce rychlejší a STI vyklepou, ale žádné z nich vám nenabídne takový jízdní zážitek a nenaučí vás tolik, jako Subaru WRX STI. Tak to je!

Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,2 s
Maximální rychlost 255 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 575 kg
Průměrná spotřeba 10,4 l / 100 km
Rozměry 4 936 × 1 868 × 1  479mm
Cena od / testovaného vozu 1 089 000 Kč / 1 199 000 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Subaru Levorg: Měl šanci stát se autem roku

Náš autotest: Nissan Juke Nismo RS. Motokára na silnice