Recenze – Avengers: Infinity War vás zasáhne jako meteorit!

Vyvrcholení dekády marvelovských blockbusterů právě trhá všechny rekordy v kinech! V Avengers: Infinity War se vedle sebe postaví všichni dosavadní hrdinové Marvel Studios, aby spojili síly proti tomu nejtěžšímu soupeři. Jaký je výsledek?

Avengers: Infinity War - Thanos

Nikdo asi nečekal, že by se to nepovedlo. Za ty roky nás Marvel naučil, že máme očekávat jen to nejlepší a že prostě vedle nešlápne. Avengers: Infinity War jsou trhákem ve všech směrech. Už teď drží celosvětově absolutně nejlepší otevírací víkend -630 milionů dolarů (přes 13 mld. Korun), čímž překonal dosavadní rekord Star Wars: Síla se probouzí. V pátek se očekává, že pokoří hranici miliardy dolarů (tj. přes 21 miliard Korun). Nejrychleji to zatím dokázala zmíněná epizoda VII a to za 12 dní. Třetí Avengers se zkrátka zapisují na špičku všech žebříčků. Bratři Russoové si mohou pověsit na zeď další pomyslné vyznamenání. Jejich předchozí dva filmy pro Marvel, druhé a třetí pokračování Kapitána Ameriky, patří mezi ty nejlépe hodnocené snímky komiksového giganta, a Infinity War nebude výjimkou. Co ale samotný film?

Rovnou do akce

Thanos se blíží k Zemi a všichni hrdinové Marvelu se ho pokusí zastavit. To bylo deklarováno daleko dopředu a věděl to asi každý. Filmu to nastavilo zároveň i jistá omezení. Jedním z nich je množství postav, které se na plátně ukáží. Každý dostane svůj prostor, někdo menší, někdo větší, každopádně byl film díky tomuto faktu osekán o všechnu vatu navíc. Akce začne hned od začátku a jede v podstatě nonstop celou dvouapůlhodinovou stopáž snímku.

Zajímavostí je, že film naprosto počítá se znalostí všech předchozích filmů. Není čas na nějaké představování nebo nastiňování povahových rysů Tonyho Starka nebo Stephena Strange. Všichni se objeví a okamžitě se jedná. Stejné je to se Strážci Galaxie, kteří se s pozemskými hrdiny vidí poprvé. Tvůrci je prostě hodili rovnou do děje. Na nic jiného není čas. Ale copak je mezi vámi někdo, kdo by je neznal?

V hlavní roli Thanos

Avengers: Infinity War přímo navazuje na film Thor: Ragnarok, kde se v potitulkové scéně přeživší Asgarďané setkávají s obřím vesmírným plavidlem. Největší hrozba marvelovského universa, Thanos, se snaží zkompletovat všechny Kameny Nekonečna, se kterými se setkáváme napříč všemi filmy. To je také důvod, proč se blíží k Zemi. Nutno vyzdvihnout, že se tvůrcům povedlo postavit proti hrdinům opravdu silný charakter. Thanos je prokreslený záporák, má povahové rysy a osobnost, a vlastní motivaci pro své jednání. Není tedy jen plochým zloduchem, který chce zničit lidstvo prostě proto, že je to napsané ve scénáři. Ve snímku má pro sebe poměrně dost stopáže a filmaři ho vlastně postavili do centra dění, což je skutečně zajímavý přístup, který se ale povedl. Mimiku a hlas propůjčil Thanosovi Josh Brolin, a modrý ďábel vypadá skutečně jako živý.

Není času nazbyt

Největší slabinou filmu tak zůstává příběh, který se odehrává na velice krátkém časovém úseku, a je poměrně přímočarý. V kině si ale tenhle fakt možná ani neuvědomíte. Sledujeme několik dějových linek, kdy se různí hrdinové pohybují na několika lokacích, jak bylo patrné z trailerů. Boj se odehrává na více místech najednou a film mezi nimi přepíná jako kamery na sportovním utkání. Dalším hrubým faktem je to, že ačkoli má film konec, vyvrcholení přijde v Avengers 4, tedy za rok, navzdory tomu, že se tvůrci dušovali, že to tak nebude. Je to tak.

Ubylo i humoru, i když velice podařené scény k smíchu najdete i tady. Jejich zdrojem je hlavně Drax ze Strážců galaxie, který perlil už v jejich pokračování z roku 2017. Ostatní postavy dost zvážněly (Tony Stark), ale v podstatě tady pro nějaké vtipné slovní výměny není prostor, což je také trochu škoda. Rozhodně nečekejte srandu typu Thor: Ragnarok, kde byl humor občas dost infantilní.

Účast v kině povinná

Jedno je ale jisté: až film uvidíte v kinech, zůstanete na konci sedět a přemýšlet, co se to vlastně stalo. Avengers: Infinity War vás překvapí a tvůrcům filmu se rozhodně jakkoli podařilo předejít tomu, že byste mohli říct „to jsem čekal“. Protože tohle nečekal asi vážně nikdo, a pokud budete sedět v alespoň trochu naplněném sále, přijdou chvíle, kdy budou v kině všichni tak potichu, že byste slyšeli upadnout vlas. Tyhle silné momenty, které si s sebou odnášíte z kina domů a nutí vás k zamyšlení, patří mezi poznávací znaky toho, že se film povedl. Necháte si to snad ujít?