On-line škola driftu. Zkuste to podle nejlepší drifterky na světě Míši Sacherové!

Dali jste si novoroční předsevzetí? Já také. Že se naučím driftovat, tedy jezdit v autě řízeným smykem. Jak se to dělá, čím začít a jaké auto je k driftování nejlepší?

Co si budeme povídat, vypadá to dobře, jízda smykem, který ovládáte. Když jedete dveřmi napřed a víte, že všechno je v cajku, protože to máte pod kontrolou. Než k tomu ale dojde, bude to pěkná dřina, která stojí úsilí a peníze. Tedy hlavně peníze na pneumatiky.

Auto na drifty

První, co budete potřebovat, je drift kára. Tedy auto, se kterým lze driftovat. Musí mít pohon zadních kol a dostatečný výkon. Jako ideální se jeví staré BMW, které je už na drifty upravené. Protože driftování se sériovým autem není úplně optimální – auta na to obvykle nejsou stavěná. Jenže sehnat BMW v rozumném stavu za slušné peníze prakticky nejde. Většinou jde o vykopávky nad hrobem, nebo stojí majlant. Skvělé se hodí i silné „ameriky“ s osmiválcem, jenže tyhle auta mají také obří a tedy i drahé pneumatiky, takové drifty pak stojí nemalé peníze.
My jsme sáhli po nové Toyotě GT86. Proč? Koupíte ji za velmi slušné peníze a je to auto, které je na drifty přímo postavené (číslo 86 symbolizuje vypálené čáry po driftování). Výhodou je, že tak jak koupíte sériový model, tak se s ním můžete vydat na letiště a zkoušet. Žádné úpravy nejsou potřeba.

Učitel

Pak budete potřebovat někoho, kdo vás driftování naučí. Z videotutoriálů na YouTube se naučíte krájet cibuli nebo uplést medvídka z vlny, ale na drifty to chce někoho, kdo si s vámi sedne do auta a poradí, co děláte blbě. Já si vybral Míšu Sacherovou. Ani ne proto, že je to vážně sexy kočka, ale proto, že v roce 2012 byla zvolena nejlepší drifterkou na světě (World Drift Award). O rok později, získala titul 2. vicemistr v kategorii Street a další roky už to bylo jedno ocenění za druhým. Takže kroutit volantem fakt umí, i když je jí teprve 25. Ostatně koukněte na její Facebook nebo Instagram, má tam fakt super fotky.

Pořád bokem

Mám auto i učitele, jdeme na to! Jak začít driftovat? Za prvé si vypněte všechny elektronické asistenty, které by zasahovaly do vaší jízdy. Jde jak o kontrolu stability vozu (ESP), tak různé protiprokluzové systémy. Protože při driftu jde především o klouzání.

Nejjednodušší je rozhodit auto ruční brzdou. Najedete do zatáčky a bleskově přitáhnete ruční brzdu. Zadní kola se kousnu a přestanou se otáčet ve směru jízdy – naopak se začnou hrnout rovně (zatímco přední kola zatáčí), takže v tu ránu jste ve smyku. Pak už to chce bleskovou práci rukou. Udělat rychlé kontra volantem (zatočit na opačnou stranu, než byl směr, kterým jste jeli do zatáčky) a držet plyn tak, abyste se nepřetočili moc. Zadní kola budou ve smyku a jedete dveřmi napřed. Pokud prvních pár pokusů nevyjde a vy se přetočíte, zkuste to znovu. Netahejte za brzdu tolik, plyn přidávejte méně a kontra zkuste udělat co nejrychleji.

Nevýhodou tohoto způsobu je, že při okamžiku zablokování zadních kol se na pneumatikách udělají plošky – zkrátka se sedře guma, což je špatně.
Já jsem si oblíbil metodu driftování „kopnutí do spojky“. Pro drift je stejně účinná, jako přitažení ruční brzdy, funguje ale zcela naopak. Při jízdě dáte plný plyn a krátce „kopnete“ do spojky. Co se začne dít? Rozpojí se motor a převodovka, během zlomku sekundy vyletí otáčky motoru k červenému poli, tedy do místa, kde má motor maximum výkonu. Spojku ale hned pouštíte. To znamená, že na kola se začne přenášet maximum výkonu, což pneumatiky nedokážou přenést – protočí se, tím se utrhnou a pak už stačí jen správné korekce volantem a jedete bokem.

Třetí metoda pro začátečníky je nejvíc obyčejná, ale možná také nejvíce účinná. Stačí rozjet auto do zatáčky a při kroužení dát plný plyn. Zadní kola zaberou a začnou auto předbíhat – a už driftujete! K tomu je třeba velmi citlivé řízení, abyste drift ucítili a také dostatečný výkon motoru. S naší Toyotou to šlo v pohodě při rychlostech kolem 80 km/h a na druhý rychlostní stupeň, kdy jsou otáčky dostatečně vysoko na to, aby motor dokázal auto utrhnout a pak už je to zase jen na vašem umění.

Nejlepší zábava

Pokud milujete řízení, asi není lepší zábavy, než se naučit driftovat. Počítejte s tím, že první drifty vám nepůjdou ani trochu, auto budete mít neustále v hodinách a místo elegantního driftu se jen zatočíte a zastavíte. Ale pokud to cítíte a máte to v ruce tak už po 20 minutách zvládnete svůj první delší driftík. Počítejte také s tím, že 20 minut vám asi tak vydrží pneumatiky. Není to tedy úplně nejlevnější zábava, nové pneu něco stojí. I z toho důvodu doporučujeme sáhnout po menším autě s menšími koly, protože pneumatiky na ně nejsou tak drahé.
Každopádně driftování zkoušejte jen na vhodných místech. Ideální jsou letištní plochy nebo obří parkoviště, kde nemůžete nikoho ohrozit. Roztočené auto můžete jet i desítky metrů úplně jiným směrem, než jste zamýšleli, na to si dejte velký pozor.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Parádní lekce driftu. Nenechte si ujít!

Nastává sezona driftů. Učte se