Nissan X-Trail: od off-roadu k mazlíkovi

Pamatujete si starý Nissan X-Trail? Traktor určený pro fousaté dřevorubce? Tak na něj zapomeňte. X-Trail je domácí mazlík!

Úplně upřímně, nekompromisní off-roady nemají pro evropského zákazníky smysl. Ví to všechny automobilky. Každý, kdo chtěl tvrdý off-road, s ním pak stejně jezdil hlavně po silnici, tu a tam po louce, ale na opravdový trial jej vytáhl jen málokdo. Stačí se podívat, co lidé kupují – často jsou to SUV s pohonem jen předních kol. Zkrátka si cení jiných vlastností, jako je vyšší posez, komfortní jízda a vnitřní prostor. A přesně na tuto notu hraje Nissan X-Trail.

Nenápadný Japonec

Nechcete v ulici vzbudit rozruch? Kupte si X-Trail. V hnědozlaté barvě je opravdu nenápadný a určitě nebude nikoho provokovat. Je to zkrátka takové standardní SUV, které nikoho neurazí. Hezká je linka LED světel denního svícení, je vidět, že i japonské automobily už sází na zajímavé detaily.

Jedna šestka?

Úplně upřímně: když jsem se dozvěděl, že o pohon auta se stará naftový motor 1.6 dCi, měl jsem předsudky k tomu, že s autem nebude schopný moc cvičit. Na tomto případě je ale vidět, jak moc jdou technologie dopředu a po týdnu ježdění jsem musel uznat, že takový motor do auta úplně stačí. Jasně, není to trhač asfaltu, ale na plynulou jízdu, kterou aplikujete den co den, stačí naprosto v pohodě. Na dálnici drží krok s ostatními auty i v levém pruhu. Jen je třeba myslet na to, že motor se musí držet v otáčkách, kdy je aktivní turbodmychadlo. Odměnou za malý objem vám bude nízká spotřeba, kterou lze bez potíží držet kolem 6 litrů nafty na 100 km. Pokud ale vyznáváte agresivní jízdu, brzda plyn, předjíždění, tak sáhněte jinde.

Je rozhodně škoda, že silnější motor se X-Trailu pořídit nedá,  podvozek na to totiž rozhodně má. Tak jisté jízdní vlastnosti od vysokého SUV jsme nečekali. X-Trail v zatáčce drží jako přibitý, i náhlé utažené vezme s naprostým klidem. Jízda pod plynem do zatáčky? Zapomeňte na nedotáčivost, X-Trail se bez mrknutí oka stočí tam, kam potřebujete. Naprosto úžasné!

4×4-i

Pokud něco Nissan opravdu umí, tak je to pohon všech kol. Testovaný X-Trail byl také čtyřkolka se třemi režimy jízdy. V létě můžete s klidem zvolit režim 2WD, kdy je poháněna jen přední náprava. Ideální je nechat režim Auto, který dělá z X-Trailu předokolku, ale kdykoliv je třeba, tak přenese část výkonu na zadní nápravu. Palubní počítač v reálném čase ukazuje, kolik výkonu jde na přední a kolik na zadní kola a je vidět, že systém je opravdu inteligentní. Stačí, když naznačíte prudší rozjezd, tedy přidáte více plynu, a systém preventivně pošle 20 % výkonu na zadní kola, aby se ta přední neprotočila. Stejné to je, když jedete ostře v zatáčce, plynule se přenáší výkon na zadní kola, takže auto je velmi neutrální.

Pokud víte, že pojedete bahnem, sněhem, nebo kdekoliv jinde, kde to bude klouzat, přepněte na Lock. V tomto okamžiku se výkon rozdělí 50:50 a z X-Trailu je nekompromisní čtyřkolka. Funguje to jen při nižších rychlostech, ale skvěle.

On-road x off-road

Kam se bude vydávat řidič X-Trailu? Žádný těžký terén to nebude. Ale bahnitá cesta? Prudké stoupání? Tady jsme zkoušeli, jestli je režim Lock znát a musíme potvrdit, že zatraceně. Bahno bylo hluboké, ještě teď mám boty jako prase. Předokolka tu jen marně protáčí kola, X-Trail jede jako po másle. Vlastně jako po asfaltu. Nic to nezmění ani to, když se pneumatiky zalepí bahnem. Jen je to pak větší zábava.

Nissan věří, že X-Trail se podívá i na horší cesty, proto jej vybavil řadou systémů, které řidiči pomůžou. Nám se líbil systém 4 kamer, které ukazují nejen to, co se děje před a za autem, ale dokážou auto zobrazit z ptačího pohledu. Tedy stejně, jako kdyby 2 metry nad autem visel dron s kamerou. Pro orientaci v terénu je to velmi praktické.

Mazlík

SUV si často pořizují ženy, protože mají pocit jakéhosi (suchého) bezpečí nebo co a X-Trail jim jde opravdu hodně naproti. Řídit jej je opravdu snadné. V autě nebudete s ničím bojovat, je to skutečný mazlík. Možná vás to až překvapí a od X-Trailu byste tak přívětivé auto nečekali, ale je to tak. Když s ním jela manželka na nákup, vrátila mi klíče s tím, proč tak hezky nejede i naše auto. Držel jsem jazyk za zuby, napočítal do deseti a hezky se na ni usmál. Vůbec se nepozastavila nad tím, že je tam motor o objemu 1.6 litru a 100 koní navíc by se tu a tam zkrátka hodilo. Pokud vybíráte SUV, běžte si X-Trail rozhodně vyzkoušet! Za své peníze dostanete moderní a velmi příjemné auto.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 11 s
Maximální rychlost 186 km/h
Pohotovostní hmotnost 1580 kg
Průměrná spotřeba 5,3 l/100 km
Rozměry 4 640 × 1 820 × 1 710 mm
Cena od  / testovaného vozu  543 900 Kč / 882 900 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Volkswagen Golf GTI: Legenda na kolech v testu

Autotesty Jakuba Rejlka