Náš autotest: Proč je SEAT Leon ST Cupra R poslední rychlý SEAT. Tohle chcete řídit každý den

Otřete slzy a povzdechněte, nebo vytáhněte z matrace životní úspory a utíkejte k prodejci SEAT koupit Leona Cupru. Je to totiž poslední rychlý SEAT. Rychlejšího už pravděpodobně nikdy nekoupíte.

Náš autotest: Proč je SEAT Leon ST Cupra R poslední rychlý SEAT

Ale zase taková tragédie to není. Proč? To že nebudou existovat vozy SEAT Cupra vůbec nevadí. Španělská automobilka totiž založila speciální novou značku automobilů, které ponesou název už jen Cupra. Název SEAT úplně zmizí. A vlastně se nemusíme dívat do budoucnosti, první vozy Cupra už jezdí po silnicích. Každopádně my jsme proklepli ještě vůz, který ještě na sobě nese hrdé nápisy SEAT Leon ST Cupra R.

Není Cupra jako SEAT

Pokud vám auta nejsou zcela cizí, název Cupra byste měli znát. Jde o značku, kterou SEAT přivedl k životu už v roce 1985. Soustředila se především na motoristický sport, konkrétně pak na rallye a závody cestovních vozů. Do Česka se mnoho vozů s označením Cupra nedostalo, v bazarech najdete obvykle 10 let staré Leony s motory o výkonu 177 kW. Přitom první civilní Cuprou byla Ibiza. To jsme ale v roce 1996.

SEAT Leon ST Cupra R

Ale jaképak rally. Doma o něm můžete mluvit jako o praktickém kombíku.

300 koní slibuje skvělý zážitek

Jak rozklíčovat název z nadpisu? Není to tak složité. ST je označení verze kombi a písmeno R označuje, že jde o tu nejostřejší verzi, jaká může být. Vůz dostává vylepšený podvozek, ale také zvětšené odklony kol, pro maximální stabilitu v zatáčkách. A také vrtané kotouče Brembo. Díky těmto brzdám vás auto může kdykoliv rozříznout vejpůl. A to jen za pomocí bezpečnostního pásu. Ale postupně.

SEAT Leon ST Cupra R

Čtveřice výfuků vyluzuje nádherný koncert.

O pohon se stará starý známý motor 2.0 TSI. Je naladěn na rovných 300 koní. Dostanete jej vždy se sedmistupňovým automatem DSG a pohonem všech kol. Že je to bezchybná kombinace, to ukazují parametry zrychlení: na 100 km/h se dostane za 4,9 sekundy. Když jsme to zkoušeli my, skončili jsme na 5 sekundách (viz video níže), s tím by šlo ale jistě ještě něco udělat. Cupra vás zkrátka nakopne a letíte a letíte. A nezastavíte se na obligátních 250 km/h, rozjet to můžete až na 265 km/h. Kombinace motoru, převodovky a pohonu všech kol je zkrátka famózní.

Pneumatiky Semislick zaslouží velkou chválu

Že jste ještě výraz „semislik“ neslyšeli? Jde o typ pneumatik, které svými vlastnostmi vychází ze závodních, ale jsou určené pro „běžné“ ježdění na silnici. Leon měl právě takové pneumatiky obuté – Michelin Pilot Sport Cup 2. Jedna pneu přijde na cca 6000 Kč a odhadujeme, že vydrží tak 10 000 km, než bude třeba ji vyměnit. Ale ten zážitek! První co vás dostane je brzdění. Leon sází na to nejlepší, co ve světě automobilů existuje – brzdiče Brembo. A v kombinaci s těmito pneumatikami si můžete dovolit brzdit na poslední chvíli. ABS nemá na suchém asfaltu co dělat. I když prošlápnete brzdový pedál až na podlahu, auto okamžitě zastaví. Z jakékoliv rychlosti. Tohle je výkon hodný supersportu a u civilního auta jsem ještě takové chování nezažil. Limitem tady bude tříbodový pás, který vás zachytí, ale také se po do vás pořádně zařízne. To zpomalení je zkrátka kulervoucí.

SEAT Leon ST Cupra R

Na téhle fotce jsem si dal hodně záležet, protože kombinace pneumatik a brzd patří k tomu nejlepšímu, co dnes u automobilů můžete pořídit.

Stejně tak drží pneumatiky v zatáčkách. Když je trochu zahřejete, tak vás nezradí. Nepískají, neuhnou ani o milimetr. Nedokážu si představit, jakou rychlostí byste museli jet v zatáčce, aby pneumatiky přestaly zvládat, pokud neuděláte řidičskou chybu. Pohon všech kol a obrovský příval výkonu od motoru zaručí, že auto chybu neudělá. Je až naprosto šílené, jakou rychlostí můžete vymetat okresky. To se jen tak nevidí.

SEAT Leon ST Cupra R

Leon stále zůstává autem na denní ježdění. V komfortním nastavení je to beránek. Jen bumbá 98 oktanový benzín, který je docela drahý a počítejte se spotřebou kolem 9 litrů.

Myší kožíšek

Také v interiéru si budete připadat jako v závoďáku. SEAT si dal opravdu záležet, aby verze R vypadala dobře. Všude najdete alcantaru, tedy umělou broušenou kůži. Ale opravdu všude. Na sedadlech, na volantu a dokonce i na voliči automatické převodovky. Pecka! Vše je orientováno na řidiče, ten se tu může cítit tak, že auto stavěl opravdu někdo, kdo má radost z aut.

Do toho nechybí ani technologické vychytávky, jako je multimediální systém se zrcadlením smartphonu nebo digitální přístrojový štít. Jak vidíte na videu, ten nabízí několik designů podle toho, čemu dáváte přednost.

Shut up and take my money

Edice R je limitovaná, do České republiky se dostane jen pár kousků a když čtete tento text, už jsou možná prodané. I proto byl náš vůz přímo ze Španělska, na lokálních značkách. Neuvěřitelné je, že SEAT za tento vůz žádal jen 1 199 900 Kč, což jsou dosažitelné peníze. Ale pokud seženete verzi R, můžete si pořád koupit i obyčejného Leona Cupru ST. No, obyčejného. Pořád má 300 koní, pohon všech kol a vyjde na 959 900 Kč. Určitě si připlaťte za paket s brzdami Brembo (80 000 Kč) a také zmíněné pneumatiky Michelin (+25 000 Kč). Teprve pak vstoupíte do řidičské nirvány.

SEAT Leon ST Cupra R

Tohle chcete vidět každý den.

SEAT Leon ST Cupra R

Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,9 s
Maximální rychlost 265 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 557 kg
Průměrná spotřeba 7,4 l/100 km
Rozměry 4 548 × 1 431 × 1 816 mm
Cena 904 900 Kč / 1 260 700 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Jak se žije s BMW M850i za 4 miliony. Projeli jsme nejkrásnější novinku z Mnichova

Redakční autotest: Jaguar XF Sportbrake. Kombík v náročných podmínkách uspěl. Poradíme, který typ motoru si vybrat!