Čeká nás gamifikace webů? A co to vlastně znamená?

Klíčové slovo ve webovém designu a marketingu se v poslední době dostává do širšího povědomí. Patříte nevědomky mezi pařany?

Co to sakra je?

Možná jste pojem “gamifikace” ani neslyšeli, ale určitě jste se s ním setkali. Jde o zakomponování herních prvků do neherního prostředí. Aha. A co to teda znamená doopravdy? Třeba že si u pracovní mailové schránky můžete nastavit obrázek, jaký chcete – svého avatara, jak ho znáte z her. Nebo že když vyplňujete dotazník, vidíte řádek s grafickým znázorněním vašeho postupu a kolik vám ještě zbývá. Případně se jedná o různé odznaky či body, které dostáváte třeba za velkou aktivitu v diskuzích. Už se chytáte, že?

A co je vlastně cílem takových vychytávek? Jednoduše zaujmout a nenechat uživatele utéct. Herní průmysl tyhle prvky využívá už desítky let, a to z jednoho dobrého důvodu – je to skutečně zábavné a motivující. Každý prostě chce být lepší, získat lepší reputaci, dojít až na konec. Leckteré firmy si to uvědomily a pracovní prostředí tomu přizpůsobily. Upřímně řečeno, už několik let se jedná o tzv. buzzword, tedy termín, o kterém se hodně mluví. Využití v praxi však zatím kdovíjak masové není. Můžeme čekat změnu?

Ten dělá to a ten zas tohle

Tenhle trend totiž spoustu tvůrců webových stránek láká a chtějí ho využít i pro své účely. Jenže takové prvky musejí být použity promyšleně a smysluplně, jinak se snadno začne jednat o zbytečné obtěžování uživatelů. Proto je potřeba, aby designéři přemýšleli, pro koho stránky vlastně dělají a kdo na ně bude reálně chodit. Vědátoři proto vymysleli typologii uživatelů, kteří se nejčastěji na stránkách vyskytují. Podívejte se, jestli se v následujících škatulkách najdete:

  • achievers (úspěšní lidé) – chtějí všechno vyhrát a být nejlepší. Musejí být pravidelně odměňováni, a když se jim nedaří, ztrácejí o hru zájem.
  • socializers (společenští lidé) – hrají hlavně kvůli kontaktu s ostatními hráči. Komunikace mezi postavami a budování vztahů je pro ně mnohem podstatnější než samotná hra.
  • explorers (průzkumníci) – užívají si prozkoumávání herních zákonitostí a skrytých vychytávek. Rádi pak samozřejmě dávají své znalosti na odiv.
  • killers (v podstatě trollové) – nejnebezpečnější a také nejméně prozkoumaná skupina uživatelů. Hledají chyby v systému a snaží se provokovat ostatní uživatele. Chtějí mít hru i její hráče pod kontrolou, jde jim o moc.

Tak co, do které kategorie spadáte?

A praxe?

Řada webových služeb už dávno funguje tímhle způsobem. Třeba aplikace na produktivitu už leckdy mají i herní prvky, kdy za plnění otravných úkolů, které se vám nechce dělat, jste odměňováni rozličnými bonusy. A někteří samozvaní prorokové tvrdí, že právě v tomhle je budoucnost téměř všech služeb. Protože koho by nebavily hry, že? Odpůrci gamifikace naopak vyjadřují obavy, že si na podobný přístup můžeme zvyknout do té míry, až bez náležité odměny neuděláme ve skutečném životě vůbec nic. Takového extrému se zatím snad bát nemusíme, ale gamifikace je už každopádně pár let na scéně a určitě do našich online životů ještě výrazně promluví. Těšte se!

Jak podobné prvky na webech či službách používáte vy? Baví vás takový přístup, nebo je podle vás zbytečný? Pište pod článek.

Autor: Rimsy

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

9 začátků konverzací, kterými zaručeně nesbalíte holku na sociálních sítích!

Sociální sítě, které neznáte…a přesto je používají miliony lidí!