Autotest: Renault Scenic. Odvážný design ano! Velká kola na naše silnice nic moc

Renault se nikdy nebál odvážného designu. A nový Scenic to potvrzuje. Má sebevědomý design své opodstatnění?

Renault Scenic není žádný nováček. Tento testovaný vůz pochází dokonce už ze čtvrté generace Sceniců. Jak je to možné? Tady se ukazuje, jaký inovátor umí Renault být. Je to totiž právě francouzská automobilka, která vymyslela koncept vozů MPV. Má tedy proti konkurenci náskok?

Tohle není koncept

Zatímco třeba Volkswagen Touran vypadá, jako by jej navrhoval robot, tak Scenic vypadá jako koncept, jehož úkolem je přitáhnout pozornost na autosalonu. Design je odvážný, nevšední a jen tak se neokouká. Velká část úspěchu jsou kola – mají 20″ a menší na nového Scenica nedostanete. Navíc mají karbonový design, to se opravdu povedlo.

Scenic přitáhne pozornost.

Dokonce i v interiéru si budete připadat jako v kosmické lodi. Palubní desce dominuje obří displej orientovaný na výšku. Skrz něj se ovládají prakticky všechny systémy vozu. Ovládání se budete chvíli učit, ale pokud jste zvyklí pracovat se smartphonem nebo tabletem, tak to půjde.

Hlavně prostor

Tak jako ve všech MPV, tak také v Scenicu je všude dostatek místa. I cestující na prostřední sedačce vzadu má dostatek místa – jak podélně, tak na šířku. Jen v případě podélného prostoru je třeba středovou konzoli posunout dopředu, mezi sedadla řidiče a spolujezdce. Scenic rozmazluje posádku výtečnými sedačkami. Mají masážní funkce a sedí se v nich opravdu výborně. Jen boční vedení není příliš výrazné, ale vlastně je to dobře. Aspoň Scenic nevybízí k divočení v zatáčkách. K tomu tohle auto není určené.

Co ta kola?

Pneumatiky o rozměru 195/55 R20? Tedy široká jako u miniauta, ale vysoká 20″, jako u obřího SUV? To je velmi neobvyklé řešení. Hlavním důvodem této volby asi bude design. Vypadá to zkrátka skvěle. 20″ kola budou skvěle pohodlná na vyžehleném asfaltu, ovšem na českých silnice to není vhodná volba. Plocha kontaktu s vozovkou není velká a to se podepisuje i na jízdních vlastnostech. Nedotáčivost – neochota měnit směr přichází o dost dříve, než jste u moderních aut zvyklí. Je to další díl skládačky toho, že Scenic není auto pro rychlé řidiče.

Pneumatiky jsou úzké a vysoké.

Mistr úspory

Testovaný vůz byl vybaven naftovým motorem 1.5 dCi s výkonem 81 kW. Není to žádný sprinter, na stovku roztáhne auto až za 12,4 sekund. Zato ta spotřeba! Udávaných 3,4 litru nafty na 100 km je hodně nadnesených, ale jezdit za 5 se dá. A to je paráda. Scenicu se zkrátka líbí pohodová, klidná a ne příliš rychlá jízda. Ruku v ruce s tím jde i převodovka. Přesné řazení, to je věc, kterou se francouzská automobilka ještě stále nenaučila. Pokud máte rezervu v rozpočtu, sáhněte po automatu.

Scenic umí jezdit velmi úsporně.

Za hezké peníze

Byť Renault Scenic zakládal třídu MPV, dnes určitě není premiantem. Vlastně prospívá tak maximálně „dobře“. Jenže má jeden trumf v rukávu – to je cena. S naftovým motorem a slušnou výbavou jej pořídíte jen lehce nad půl milionu. To je oproti konkurenci úspora cca 100 000 Kč. Pokud jste ochotni nějaké kompromisy přijmout, můžete tedy výrazně ušetřit.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s
Maximální rychlost 183 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 505 kg
Průměrná spotřeba 3,4 l / 100 km
Rozměry 4 406 × 1 866 × 1  653 mm
Cena od / testovaného vozu 449 900 Kč / 544 900 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Renault Talisman

Náš autotest: Citroën Picasso